Pedagogik
Om forskningsämnet
Ämnesuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsmiljöer
Pedagogik är ett brett samhällsvetenskapligt ämne. Pedagogikens kunskapsområde är de processer som är verksamma i bildning, utbildning, lärande, undervisning, kommunikation och socialisation. I ämnet studeras också förutsättningarna för dessa processer, deras innehåll och utformning, samt deras konsekvenser. I den pedagogiska forskningen vid Örebro universitet har didaktik, läroplansteori, utbildningspolitik och utbildningshistoria en stark förankring, och ett särskilt intresse finns för utbildning för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhetsfrågor.
Den pedagogiska forskningen bedrivs huvudsakligen inom fyra miljöer:
ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro
arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna. Ett övergripande mål för gruppen är att skapa nya sätt att förstå relationen mellan sociala och ekologiska system och hur detta kan och bör inkluderas i utbildning.
ReCEL- Research on Children's Education and Learning
samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning om barns utbildning och lärande. Gruppens medlemmar förenas av ett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år); såväl formell utbildning som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp.
SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande
utbildning och lärande ställer frågor om vad kunskap, undervisning och lärande är, för vem och hur detta kommer till. Forskningen rör ofta relationen mellan individ och samhälle och aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering.
Utbildning och Demokrati samlar forskare som är verksamma inom läroplansteori, utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi. Ett gemensamt nav är intresset för hur utbildning tar form i olika samhällskontexter och historiska tidpunkter, samt vilka konsekvenser som därmed följer.
Forskare
- Karin Allard
- Tobias Axelsson
- Britt-Marie Bader
- Anette Bagger
- Sanela Bajramovic
- Thomas Barow
- Andreas Bergh
- Tomas Englund
- Lars Erikson
- Kristin Ewins
- Sara Frödén
- Anna Isberg
- Lisa Isenström
- Josefine Karlsson
- Malin Kronqvist-Håård
- Bibbi Larsliden
- Christian Lundahl
- Andreas Mårdh
- Martina Norling
- Anna-Lova Olsson
- Charlotta Pettersson
- Åsa Pettersson
- Ann Quennerstedt
- Karin Rudsberg
- Magnus Schoultz
- Marianne Skoog
- Oliver St john
- Lisbeth Stedt
- Ulrika Sultan
- Louise Sund
- Britt Tellgren
- Hanna Thuresson
- Stina Tolgfors
- Asgeir Tryggvason
- Emma Vikström
- Tuula Vuorinen
- Johannes Westberg
- Jonas Ålander
- Johan Öhman
- Ann Öhman
- Carin Fröjd, Doktorand
- Ricardo Goncalves, Doktorand
- Jeanette Koskinen, Doktorand
- Nicklas Lindgren, Doktorand
- Jennika Mattisson, Doktorand
- Sebastian Piepenburg, Doktorand
- Franziska Primus, Doktorand
- Patrik Samuelsson, Doktorand
- Linnea Urberg, Doktorand
- Linnea Waldekranz, Doktorand
- Sophie Winkler, Doktorand
- Jonny Wåger, Doktorand
- Helena Yourston, Doktorand
Forskargrupper
- Barn, utbildning och mänskliga rättigheter
- Didaktiska studier
- Interaktion och lärande i högskolepedagogisk praktik (ILHP)
- Kom till tals
- Kritiska perspektiv på miljö- och hållbarhetsutbildning
- Kunskapsbaserad utbildning inom medicin och hälsa
- Pedagogikämnets och utbildningens historia
- Praktiknära forskning i förskolan
- ReShape - Samhällsvetenskaplig idrottsforskning
- Utbildning av människor i sårbara livssituationer
- Utbildningens villkor och värden
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- A School in Crisis: Changing Crisis Discourses and Unchanging Figures of Thought, 1950-2020
- ACTIVATE, interprofessionell färdighetsträning för avancerad hemsjukvård
- Att bryta segregation genom utbildning - en jämförande studie av kommunala initiativ för att bryta skolsegregation
- Att få respekt i dagens skola
- Bedömningsstöden i de tidiga skolåren. En möjlighet till ökad kvalitet och likvärdighet i matematik?
- Den digitala läskompisen
- Den lekfulla staden. Social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar.
- Det globala laboratoriet - Torsten Husén och internationaliseringen av pedagogisk forskning
- Digital Area for Networking Teachers and Educators (DANTE)
- En dekolonial ansats till undervisning om globala rättvisefrågor (DecoPrax)
- Formation and Competence Building of University Academic Developers
- Från språkstimulering till språkundervisning - En interventionsstudie om förskollärares arbete med språkduschundervisning
- How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers' anti-racist actions
- Inkluderingsbegreppets makt och mening. "Effekter av medialisering, medikalisering och marknadisering".
- Kvalitativ utbildning och välfärd för barn i utsatta livssituationer: Utveckling och säkerställande av personalens kompetens för holistiska stödsystem i Ukraina, Polen och Sverige
- Linjen mellan högstadiet och högre utbildning
- Lärarna och professionen i ett virtuellt och expanderade lärarrum - sociala medier som plats för en ny professionsberättelse
- Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik
- Miljö- och hållbarhetsutbildning möter skolans verklighet
- Newbreed
- Rättighetsbaserad skola
- Samverkan för inkluderande elevhälsa
- Snabbspåret, mot vadå?
- Specialpedagogiska perspektiv på barns rättigheter
- The First Choice: The Expansion of Preschool, its Marketization and Increased Importance for Families? Educational Strategies
- Undervisningsutmaningar i förskolan. Utveckling av ett analysredskap.
- Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande i förskolan
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- VFU-forskning inom hälsoprofessioner
- Vägen mot samverkan för bildning i anpassad grundskola
Avslutade projekt
- Barns rättigheter i utbildning
- Categorization Identities and Communication CIC
- CINLE - Studies of everyday Communication and Identity processes in Netbased Learning Environments
- Dans för, av och med yngre barn
- Den goda läraren
- En värdefull skola
- Etik, moral och värden i miljö- och hållbarhetsutbildning
- Folkhögskolans praktiker i förändring 2006-2009
- Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet - kollegialt lärande i en pressad vardag
- Hållbar och likvärdig förskola
- Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska
- ICE-projektet (Institutional Settings and Civic Education)
- Implementeringen av utbildning för hållbar utveckling
- Kampen om texten
- Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
- Meningsskapande om läsande och skrivande - en studie om yngre förskolebarns literacy
- OPaData4all
- Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg
- Systematiskt jämställdhets- och kvalitetsarbete i förskolan
- Undervisning om global jämlikhet och rättvisa - ett kritiskt perspektiv
- Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser
- Utbildning som medborgerlig rättighet, föräldrarätt eller barns rätt
- Utbildning som växthus för barns och ungas mänskliga rättigheter
- Vuxnas val inför möjligheten att studera
- Väl Godkänt för skolmåltiden
- What about Equivalence? Studies in the Use of Language in Educational Policy