Utbildningens villkor och värden
Om gruppen
Gruppuppgifter
Forskningsgruppen studerar utbildningens politiska och moraliska värden i relation till utbildningspolitiska förskjutningar, lag- och policyförändringar samt medieinverkan. En särskild uppmärksamhet riktas mot hur dessa värden iscensätts och transformeras i den lokala praktiken och vad det innebär för lärares professionella yrkesutövning och relationer. Gruppen har en förankring i läroplansteori, didaktik och pedagogisk filosofi. För närvarande pågår forskningsprojekt som belyser frågor om skolsegregation, lärares antirasistiska handlingar, utbildningens juridifiering och polariserad debatt i sociala medier. Flera av medlemmarna i forskargruppen ingår i redaktionen för tidskriften Utbildning & Demokrati.
Utöver de medlemmar som är anställda vid Örebro universitet ingår även följande: Malin Kronqvist-Håård, Agneta Linné, Maria Rosén, Vivianne Santos, Elin Sundström Sjödin, Anders Trumberg, Matilda Wiklund och Anna Wistrand.
Forskare
- Britt-Marie Bader
- Anette Bagger
- Sanela Bajramovic
- Malin Benerdal
- Andreas Bergh
- Tomas Englund
- Lars Erikson
- Hugo-Henrik Hachem
- Jan Jämte
- Charlotta Pettersson
- Ann Öhman
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att bryta segregation genom utbildning - en jämförande studie av kommunala initiativ för att bryta skolsegregation
- Bedömningsstöden i de tidiga skolåren. En möjlighet till ökad kvalitet och likvärdighet i matematik?
- Formation and Competence Building of University Academic Developers
- How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers' anti-racist actions
- Inkluderingsbegreppets makt och mening. "Effekter av medialisering, medikalisering och marknadisering".
- Linjen mellan högstadiet och högre utbildning
- Lärarna och professionen i ett virtuellt och expanderade lärarrum - sociala medier som plats för en ny professionsberättelse
- Samverkan för inkluderande elevhälsa
- Snabbspåret, mot vadå?