Kunskapsbaserad utbildning inom medicin och hälsa
Om gruppen
Gruppuppgifter
Gruppen bedriver högskolepedagogisk forskning för hälsoprofessionernas utbildningar, ett fält som ofta benämns medicinsk pedagogik. Projekten rör kliniskt resonemang, interprofessionellt lärande, simuleringsbaserat lärande samt lärande under verksamhetsbaserad utbildning. Forskningsansatsen karaktäriseras av ett praktikrelevant förhållningssätt och metoderna anpassas efter de olika specifika forskningsfrågorna. Ett övergripande område är hur forskningsbaserad kunskap kan stärkas och tillämpas i utbildningar inom medicin och hälsa.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- ACTIVATE, interprofessionell färdighetsträning för avancerad hemsjukvård
- Kliniskt resonemang och beslutsfattande i hemsjukvården. Mot en kunskapsbaserad utbildning och kommunal hälso- och sjukvård
- Mot teknikstödd VFU-förberedelse: behovsanalys och design (TekViS)
- VFU-forskning inom hälsoprofessioner
- Ökad professionell medvetenhet hos hälsoprofessioner: Enkätbaserat erfarenhetsbaserat lärande på Balkan.