Samuel Edelbring
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: c2FtdWVsLmVkZWxicmluZztvcnUuc2U=
Telefon: 019 303893
Rum: P2405
Om Samuel Edelbring
Samuel Edelbring är universitetslektor i medicinsk vetenskap och hälso- och vårdvetenskap. Han har sin grundutbildning i pedagogik, är fil. doktor i medicinsk pedagogik (Karolinska Institutet, 2012) och blev docent i medicinsk pedagogik vid Linköpings universitet 2017.
Han har sedan 2001 arbetat med högskolepedagogisk forskning och utveckling i syfte att stärka kvalitet och utveckling i utbildningar inom hälsovården, bland annat till läkare och sjuksköterska. Forskningen innefattar studenters lärande och stöd till lärares pedagogiska medvetenhet.
Samuel Edelbring leder ”Kommittén för högskolepedagogisk utveckling” vid Fakulteten för medicin och hälsa, som en del av den omfattande satsning på högskolepedagogik vid Örebro universitet. Han drivs av intresse för utveckling och forskningsförankring av professionsutbildningar inom medicin och hälsa och har stor tilltro till studenters drivkraft att lära och utvecklas. Denna tilltro passar bra in i den pedagogiska grundsynen på Örebro universitet som poängterar studenters ansvar för sitt lärande och fokus på aktiva läraktiviteter.
Forskning
I sin doktorsavhandling undersökte Samuel Edelbring pedagogiska perspektiv på teknikstödd undervisning, och särskilt datorstödda patientscenarier med virtuella patienter i läkarutbildningen. Avhandlingen visade att datorstödda läraktiviteter bidrar till såväl förberedelse för patientmötet som att träna det kliniska resonemanget. Han har fortsatt att undersöka hur simuleringsbaserat lärande kan stödja studenter i utbildningar inom medicin och hälsa där hans forskning visar att simuleringsbaserat lärande är relevant och engagerande metodik i undervisningen.
Hans forskningsintressen rör också interprofessionellt lärande, kliniskt resonemang samt studenters tilltro till sin förmåga att lära i verksamhetsförlagd utbildning. Han har lett den svenska delen av Erasmus+ projektet DID-ACT som utformade europeiska lärmoment för kliniskt resonemang. Han leder en forskargrupp med syfte att stärka kunskapsbaserad utbildning inom medicin och hälsa.
Samuel Edelbring var huvudhandlare för Anne Friman (disputerad 2017 vid Karolinska Institutet) och biträdande handledare till Mikael Nilsson (Karolinska Institutet 2019). Han är huvudhandledare för Ruhija Hodza-Beganovic som undersöker utveckling av icke-tekniska färdigheter i sjukvårdsteam på Balkan och Tiina Luukkanen som undersöker sjuksköterskors kliniska resonemang inom hemsjukvård. Biträdande handledare för Alexander Borg på KI som undersöker AI-stöd för träning av kliniskt resonemang.
Undervisning
Samuel Edelbring har undervisat i vetenskaplig kommunikation för doktorander. Han har också lett masterkurser i medicinsk pedagogik, klinisk handledning och allmänvetenskapliga kurser. Hans nuvarande undervisning omfattar interprofessionella lärandeaktiviteter, uppsatshandledning, kvalitativ metod på forskarnivå samt kompetensutveckling för lärare.
Samarbeten och uppdrag
Samuel Edelbring är vicedekan för högskolepedagogisk utveckling vid Fakulteten för medicin och hälsa. I denna roll arbetar han för att stärka pedagogisk medvetenhet och forskningsförankring av undervisning.
Han bidragit i campusplan för framtida utveckling av Örebro universitetets tre campus.
Han har varit redaktör i tidskriften BMC Medical Education, samt Frontiers in Medicine och engageras ofta som granskare av vetenskapliga artiklar inom professionell utveckling och lärande. Samuel Edelbring anlitas regelbundet i betygsnämnder och som opponent vid disputationer. Han är också sakkunnig för pedagogisk meritering och tjänstetillsättningar.
Anknuten forskare Karolinska Institutet: Samuel Edelbring
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- ACTIVATE, interprofessionell färdighetsträning för avancerad hemsjukvård
- Kliniskt resonemang och beslutsfattande i hemsjukvården. Mot en kunskapsbaserad utbildning och kommunal hälso- och sjukvård
- Mot teknikstödd VFU-förberedelse: behovsanalys och design (TekViS)
- REALE: Om relationen mellan förberedelser, erfarenheter och hälsa vid arbete i kriser och katastrofer
- VFU-forskning inom hälsoprofessioner
- Ökad professionell medvetenhet hos hälsoprofessioner: Enkätbaserat erfarenhetsbaserat lärande på Balkan.
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Borg, A. , Jobs, B. , Huss, V. , Gentline, C. , Espinosa, F. , Ruiz, M. , Edelbring, S. , Georg, C. & et al. (2024). Enhancing clinical reasoning skills for medical students: a qualitative comparison of LLM-powered social robotic versus computer-based virtual patients within rheumatology. Rheumatology International. [BibTeX]
- Elvén, M. , Holmström, I. K. & Edelbring, S. (2024). From passenger to driver: an interview study on person-centeredness in clinical reasoning during stroke rehabilitation. European Journal of Physiotherapy. [BibTeX]
- Elvén, M. , Prenkert, M. , Holmström, I. K. & Edelbring, S. (2024). Reasoning about reasoning: using recall to unveil clinical reasoning in stroke rehabilitation teams. Disability and Rehabilitation. [BibTeX]
- Elvén, M. , Holmström, I. K. , Carlestav, M. & Edelbring, S. (2023). A tension between surrendering and being involved: An interview study on person-centeredness in clinical reasoning in the acute stroke setting. Patient Education and Counseling, 112. [BibTeX]
- Hege, I. , Adler, M. , Donath, D. , Durning, S. J. , Edelbring, S. , Elvén, M. , Bogusz, A. , Georg, C. & et al. (2023). Developing a European longitudinal and interprofessional curriculum for clinical reasoning. Diagnosis (Berlin, Germany), 10 (3), 218-224. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Broberger, E. , Sandelius, S. , Norberg, J. & Wiegleb Edström, D. (2022). Flexible interprofessional student encounters based on virtual patients: a contribution to an interprofessional strategy. Journal of Interprofessional Care, 36 (2), 310-317. [BibTeX]
- Möller, H. , Creutzfeldt, J. , Valeskog, K. , Rystedt, H. , Edelbring, S. , Fahlstedt, M. , Felländer-Tsai, L. & Abrandt Dahlgren, M. (2022). Technology-Enhanced Learning of Human Trauma Biomechanics in an Interprofessional Student Context. Teaching and learning in medicine, 34 (2), 135-144. [BibTeX]
- Abrandt Dahlgren, M. , Valeskog, K. , Johansson, K. & Edelbring, S. (2022). Understanding clinical reasoning: A phenomenographic study with entry-level physiotherapy students. Physiotherapy Theory and Practice, 38 (13), 2817-2826. [BibTeX]
- Parodis, I. , Andersson, L. , Durning, S. J. , Hege, I. , Knez, J. , Kononowicz, A. A. , Lidskog, M. , Petreski, T. & et al. (2021). Clinical Reasoning Needs to Be Explicitly Addressed in Health Professions Curricula: Recommendations from a European Consortium. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (21). [BibTeX]
- Hugelius, K. , Edelbring, S. & Blomberg, K. (2021). Prehospital major incident management: how do training and real-life situations relate? A qualitative study. BMJ Open, 11 (9). [BibTeX]
- Hodza-Beganovic, R. , Berggren, P. , Hugelius, K. & Edelbring, S. (2021). Survey-based experiential learning as a new approach to strengthening non-technical skills in LMIC health care settings. BMC Medical Education, 21 (1). [BibTeX]
- Sudacka, M. , Adler, M. , Durning, S. J. , Edelbring, S. , Frankowska, A. , Hartmann, D. , Hege, I. , Huwendiek, S. & et al. (2021). Why is it so difficult to implement a longitudinal clinical reasoning curriculum? A multicenter interview study on the barriers perceived by European health professions educators. BMC Medical Education, 21 (1). [BibTeX]
- Ahn, S. & Edelbring, S. (2020). Designing a virtual patient as an interprofessional enactment: lessons learnt from the process. International Journal of Learning Technology, 15 (3), 204-218. [BibTeX]
- Friman, A. , Wiegleb Edström, D. , Ebbeskog, B. & Edelbring, S. (2020). General practitioners' knowledge of leg ulcer treatment in primary healthcare: an interview study. Primary Health Care Research and Development, 21. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Alehagen, S. , Mörelius, E. , Johansson, A. & Rytterström, P. (2020). Should the PBL tutor be present?: A cross-sectional study of group effectiveness in synchronous and asynchronous settings. BMC Medical Education, 20 (1). [BibTeX]
- Kononowicz, A. A. , Hege, I. , Edelbring, S. , Sobocan, M. , Huwendiek, S. & Durning, S. J. (2020). The need for longitudinal clinical reasoning teaching and assessment: Results of an international survey. Medical teacher, 42 (4), 457-462. [BibTeX]
- Wiegleb Edström, D. , Karlsson, N. & Edelbring, S. (2020). Using interviews and observations in clinical practice to enhance authenticity in virtual patients for interprofessional education. BMC Medical Education, 20 (1). [BibTeX]
- Friman, A. , Wiegleb Edström, D. & Edelbring, S. (2019). General practitioners’ perceptions of their role and their collaboration with district nurses in wound care. Primary Health Care Research and Development, 20. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Allvin, R. , Karlsson, K. , Hjelmqvist, H. , Hjelm, C. , Brandt, J. & Tamás, É. (2019). Interprofessionell simulering är engagerande och relevant: Utbildningsstrategi som tränar samverkan över yrkesgränser, visar enkätstudie [Interprofessional simulation: an engaging and relevant technique for teamwork practice]. Läkartidningen, 116. [BibTeX]
- Nilsson, M. , Fors, U. , Östergren, J. , Bolinder, G. & Edelbring, S. (2019). Why Medical Students Choose to Use or Not to Use a Web-Based Electrocardiogram Learning Resource: Mixed Methods Study. JMIR Medical Education, 5 (2). [BibTeX]
- Edelbring, S. , Abrandt Dahlgren, M. & Wiegleb Edström, D. (2018). Characteristics of two questionnaires used to assess interprofessional learning: psychometrics and expert panel evaluations. BMC Medical Education, 18. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Parodis, I. & Lundberg, I. E. (2018). Increasing Reasoning Awareness: Video Analysis of Students' Two-Party Virtual Patient Interactions.. JMIR Medical Education, 4 (1). [BibTeX]
- Friman, A. , Wiegleb Edström, D. & Edelbring, S. (2017). Attitudes and perceptions from nursing and medical students towards the other profession in relation to wound care. Journal of Interprofessional Care, 31 (5), 620-627. [BibTeX]
- Allvin, R. , Berndtzon, M. , Carlzon, L. , Edelbring, S. , Hult, H. , Hultin, M. , Karlgren, K. , Masiello, I. & et al. (2017). Confident but not theoretically grounded - experienced simulation educators' perceptions of their own professional development. Advances in Medical Education and Practice, 8, 99-108. [BibTeX]
- Nyström, S. , Dahlberg, J. , Edelbring, S. , Hult, H. & Abrandt Dahlgren, M. (2017). Continuing professional development: pedagogical practices of interprofessional simulation in health care. Studies in Continuing Education, 39 (3), 303-319. [BibTeX]
- Escher, C. , Rystedt, H. , Creutzfeldt, J. , Meurling, L. , Nyström, S. , Dahlberg, J. , Edelbring, S. , Nordahl Amorøe, T. & et al. (2017). Method matters: impact of in-scenario instruction on simulation-based teamwork training. Advances in Science and Technology Research Journal, 2. [BibTeX]
- Nyström, S. , Dahlberg, J. , Edelbring, S. , Hult, H. & Abrandt Dahlgren, M. (2016). Debriefing practices in interprofessional simulation with students: A sociomaterial perspective. BMC Medical Education, 16. [BibTeX]
- Edelbring, S. & Wahlström, R. (2016). Dynamics of study strategies and teacher regulation in virtual patient learning activities: a cross sectional survey. BMC Medical Education, 16 (1). [BibTeX]
- Kononowicz, A. A. , Woodham, L. , Georg, C. , Edelbring, S. , Stathakarou, N. , Davies, D. , Masiello, I. , Saxena, N. & et al. (2016). Virtual patient simulations for health professional education. Cochrane Database of Systematic Reviews (5). [BibTeX]
- Nesterowicz, K. , Librowski, T. & Edelbring, S. (2014). Validating e-learning in continuing pharmacy education: user acceptance and knowledge change. BMC Medical Education, 14 (33). [BibTeX]
- Edelbring, S. (2013). Research into the use of virtual patients is moving forward by zooming out. Medical Education, 47 (6), 544-546. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Broström, O. , Henriksson, P. , Vassiliou, D. , Spaak, J. , Dahlgren, L. O. , Fors, U. & Zary, N. (2012). Integrating virtual patients into courses: follow-up seminars and perceived benefit. Medical Education, 46 (4), 417-425. [BibTeX]
- Edelbring, S. (2012). Measuring strategies for learning regulation in medical education: Scale reliability and dimensionality in a Swedish sample. BMC Medical Education, 12. [BibTeX]
- Edelbring, S. (2012). Validating Knowledge and Fostering Creativity in the University. Thrita, 1 (2), 67-68. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Dastmalchi, M. , Hult, H. , Lundberg, I. E. & Dahlgren, L. (2011). Experiencing virtual patients in clinical learning: a phenomenological study. Advances in Health Sciences Education, 16 (3), 331-345. [BibTeX]
- Wijk, L. , Edelbring, S. , Svensson, A. , Karlgren, K. , Kristiansson, M. & Fors, U. (2009). A pilot for a computer-based simulation system for risk estimation and treatment of mentally disordered offenders. Informatics for Health and Social Care, 34 (2), 106-115. [BibTeX]
- Wahlgren, C. , Edelbring, S. , Fors, U. , Hindbeck, H. & Ståhle, M. (2006). Evaluation of an interactive case simulation system in dermatology and venereology for medical students. BMC Medical Education, 6. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Fors, U. & Saether, B. (2004). SvalSim: field work simulation system for problem-oriented learning in petroleum geology. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 12 (1), 9-11. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Allvin, R. , Thompson, C. & Edelbring, S. (2024). Variations in measurement of interprofessional core competencies: a systematic review of self-report instruments in undergraduate health professions education. Journal of Interprofessional Care, 38 (3), 486-498. [BibTeX]
- Elvén, M. , Welin, E. , Wiegleb Edström, D. , Petreski, T. , Szopa, M. , Durning, S. J. & Edelbring, S. (2023). Clinical Reasoning Curricula in Health Professions Education: A Scoping Review. Journal of medical education and curricular development, 10. [BibTeX]
- Allvin, R. , Thompson, C. & Edelbring, S. (2020). Assessment of interprofessional competence in undergraduate health professions education: protocol for a systematic review of self-report instruments. Systematic Reviews, 9 (1). [BibTeX]
- Kononowicz, A. A. , Woodham, L. A. , Edelbring, S. , Stathakarou, N. , Davies, D. , Saxena, N. , Car, L. T. , Carlstedt-Duke, J. & et al. (2019). Virtual Patient Simulations in Health Professions Education: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration. Journal of Medical Internet Research, 21 (7). [BibTeX]
- Hege, I. , Kononowicz, A. A. , Tolks, D. , Edelbring, S. & Kuehlmeyer, K. (2016). A qualitative analysis of virtual patient descriptions in healthcare education based on a systematic literature review. BMC Medical Education, 16. [BibTeX]
- Kononowicz, A. , Zary, N. , Edelbring, S. , Corral, J. & Hege, I. (2015). Virtual patients - what are we talking about?: A framework to classify the meanings of the term in healthcare education. BMC Medical Education, 15. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Edelbring, S. (2012). Technology in education, necessary but not sufficient: understanding learning with virtual patients. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Stockholm: Karolinska Institutet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Edelbring, S. (2020). Medicinsk informatik och lärande. I: Göran Petersson, Martin Rydmark & Anders Thurin, Medicinsk informatik (ss. 192-203). Stockholm: Liber. [BibTeX]
- Eikeland Husebø, S. , Abrandt Dahlgren, M. , Edelbring, S. , Nordenström, E. , Nordahl Amorøe, T. , Rystedt, H. & Dieckmann, P. (2019). Reflecting on Interprofessional Simulation. I: Madeleine Abrandt Dahlgren, Hans Rystedt, Li Felländer-Tsai and Sofia Nyström, Interprofessional Simulation in Health Care: Materiality, Embodiment, Interaction (ss. 139-171). Cham: Springer Publishing Company. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Edelbring, S. , Elvén, M. , Holmström, I. K. & Prenkert, M. (2023). Person-Centeredness in Clinical Reasoning of Interprofessional Stroke Teams. I: Patient Education and Counseling. Elsevier. [BibTeX]
- Hodza-Beganovic, R. , Berggren, P. , Hugelius, K. & Edelbring, S. (2019). Survey-based experiential learning - means of raising professional awareness in developing countries. I: European Journal of Public Health. Oxford University Press. [BibTeX]
- Edelbring, S. & Abrandt Dahlgren, M. (2016). Bodies in Simulation: Exploring Sociomaterial Theory in Collaborative Video-Analysis. Konferensbidrag vid NextMed/MMVR22: Medicine Meets Virtual Reality Conference, Los Angeles, California, USA, April 7-9, 2016. NextMed. [BibTeX]
- Wiegleb Edström, D. , Karlsson, N. & Edelbring, S. (2016). Reality check: validating virtual patients for interprofessional wound care education. Konferensbidrag vid International Association of Medical Education in Europe (AMEE), Barcelona, Spain, August 27-31, 2016. AMEE - Association of Medical Education in Europe. [BibTeX]
- Friman, A. , Wiegleb Edström, D. & Edelbring, S. (2014). A mixed methods approach to nursing and medicine students’ attitudes towards collaboration. Konferensbidrag vid The Association of Medical Education in Europe (AMEE), Milan, Italy, August 30 - September 3, 2014. AMEE - The Association of Medical Education in Europe. [BibTeX]
- Friman, A. , Wiegleb Edström, D. & Edelbring, S. (2014). An effort to winding future nurses and physicians together: Students’ joint learning about wound management. Konferensbidrag vid Nordic Interprofessional Network Conference (NIPNET), Stockholm, Sweden, October 2-3, 2014. NIPNET - Nordic Interprofessional Network. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Lundberg, I. E. & Zary, N. (2013). Expectations and experiences of the collaborative aspect of virtual patient work. Konferensbidrag vid The Association for Medical Education in Europe Annual Conference (AMEE), Prague, Czech Republic, August 24-28, 2013. AMEE - The Association for Medical Education in Europe. [BibTeX]
- Edelbring, S. & Dahlgren, L. O. (2010). Phenomenology as research approach in medical education: Characteristics and empirical examples. Konferensbidrag vid The Association for Medical Education in Europe Annual Conference (AMEE), Glasgow, UK, September 4-8, 2010. [BibTeX]
- Edelbring, S. , Dastmalchi, M. , Lundberg, I. E. , Hult, H. & Dahlgren, L. O. (2009). Virtual Patients in clinical education from a phenomenological perspective. Konferensbidrag vid The Association for Medical Education in Europe Annual Conference (AMEE), Málaga, Spain, August 29 - September 2, 2009. [BibTeX]
Rapporter
- Edelbring, S. , Lammgård, T. , Pettersson, S. & Ringnander, M. (2020). Diskussion om styrkor och utvecklingsbehov av färdighetsträning på KTC. Enkät till lärare, extern feedback och workshop.. Örebro: (Rapport från Institutionen för hälsovetenskaper ). [BibTeX]
- Edelbring, S. , Karlberg-Traav, M. , Hultgren, A. , Alverland, V. & Edgren, G. (2020). Förslag till pedagogisk strategi och åtgärder för att stärka genomströmningen i medicinsk vetenskap inom sjuksköterske-programmet. Örebro: Örebro universitet (Rapport från inst. f. Hälsovetenskaper ). [BibTeX]
- Edelbring, S. , Karlsson, K. , Meyer, F. & Tamás, É. (2017). Utvärdering av IPL-simulering på Clinicum: Simuleringsdag ”Akuta situationer” för sistaårsstudenter från sjuksköterske- och läkarprogrammen HT 2016. Linköping: Linköping University Electronic Press. [BibTeX]