This page in English

Samuel Edelbring

Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaper

E-post: c2FtdWVsLmVkZWxicmluZztvcnUuc2U=

Telefon: 019 303893

Rum: P2405

Samuel Edelbring
Forskningsämne

Om Samuel Edelbring

Samuel Edelbring är universitetslektor i medicinsk vetenskap och hälso- och vårdvetenskap. Han har sin grundutbildning i pedaogik, är fil. doktor i medicinsk pedagogik (Karolinska Institutet, 2012) och blev docent i medicinsk pedagogik vid Linköpings universitet 2017. 

Han har sedan 2001 arbetat med högskolepedagogisk forskning och utveckling i syfte att stärka kvalitet och utveckling i  utbildningar inom hälsovården, bland annat till läkare och sjuksköterska. Forskningen innefattar studenters lärande och stöd till lärares pedagogiska medvetenhet.

Samuel Edelbring leder ”Kommittén för högskolepedagogisk utveckling” vid Fakulteten för medicin och hälsa, som en del av den omfattande satsning på högskolepedagogik vid  Örebro universitet. Han drivs av intresse för utveckling och forskningsförankring av professionsutbildningar inom medicin och hälsa och har stor tilltro till studenters drivkraft att lära och utvecklas. Denna tilltro passar bra in i den pedagogiska grundsynen på Örebro universitet som poängterar studenters ansvar för sitt lärande och fokus på aktiva läraktiviteter. 

Forskning

I sin doktorsavhandling undersökte Samuel Edelbring pedagogiska perspektiv på teknikstödd undervisning, och särskilt datorstödda patientscenarier med virtuella patienter i läkarutbildningen. Avhandlingen visade att datorstödda läraktiviteter bidrar till såväl förberedelse för patientmötet som att träna det kliniska resonemanget. Han har fortsatt att undersöka hur simuleringsbaserat lärande kan stödja studenter i utbildningar inom medicin och hälsa där hans forskning visar att simuleringsbaserat lärande är relevant och engagerande metodik i undervisningen.

Hans forskningsintressen rör också interprofessionellt lärande, kliniskt resonemang samt studenters tilltro till sin förmåga att lära i verksamhetsförlagd utbildning. Han har lett den svenska delen av Erasmus+ projektet DID-ACT som utformade europeiska lärmoment för kliniskt resonemang. Han leder en forskargrupp med syfte att stärka kunskapsbaserad utbildning inom medicin och hälsa. 

Samuel Edelbring var huvudhandlare för Anne Friman (disputerad 2017 vid Karolinska Institutet) och biträdande handledare till Mikael Nilsson (Karolinska Institutet 2019). Han är   huvudhandledare för Ruhija Hodza-Beganovic som undersöker utveckling av icke-tekniska färdigheter i sjukvårdsteam på Balkan och Tiina Luukkanen som undersöker sjuksköterskors kliniska resonemang inom hemsjukvård. Biträdande handledare för Alexander Borg på KI som undersöker AI-stöd för träning av kliniskt resonemang.

 

Undervisning

Samuel Edelbring har undervisat i vetenskaplig kommunikation för doktorander. Han har också lett masterkurser i medicinsk pedagogik, klinisk handledning och allmänvetenskapliga kurser. Hans nuvarande undervisning omfattar interprofessionella lärandeaktiviteter, uppsatshandledning, kvalitativ metod på forskarnivå samt kompetensutveckling för lärare.

 

Samarbeten och uppdrag

Samuel Edelbring är vicedekan för högskolepedagogisk utveckling vid Fakulteten för medicin och hälsa. I denna roll arbetar han för att stärka pedagogisk medvetenhet och forskningsförankring av undervisning.

Han bidragit i campusplan för framtida utveckling av Örebro universitetets tre campus.

Han har varit redaktör i tidskriften BMC Medical Education, samt Frontiers in Medicine och engageras ofta som granskare av vetenskapliga artiklar inom professionell utveckling och lärande. Samuel Edelbring anlitas regelbundet i betygsnämnder och som opponent vid disputationer. Han är också sakkunnig för pedagogisk meritering och tjänstetillsättningar.

 

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Doktorsavhandlingar, sammanläggningar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Rapporter | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Doktorsavhandlingar, sammanläggningar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Rapporter