ReShape - Samhällsvetenskaplig idrottsforskning
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
- Folkhälsovetenskap
- Funktionsnedsättning och samhälle
- Idrottsvetenskap
- Kriminologi
- Pedagogik
- Psykologi
Forskningsmiljöer
Forskargruppen ReShape (Research in sport, health and physical education) vid Örebro universitet är en tvärvetenskaplig grupp som fokuserar på att utforska sport och idrottsämnet inom samhällsvetenskap inklusive forskningsfrågor och metoder från idrottspedagogik, sport management, idrottspsykologi, idrottsutbildningens didaktik, hälsofrämjande och idrottshistoria.
Gruppen organiserar forskningsseminarier, ’pop-up-workshops’ och öppna presentationer.
I gruppen deltar även forskare från Högskolan Dalarna (Gunn Nyberg, Erik Backman och Andreas Karlsson Isgren) samt Högskolan i Skövde (Ninitha Maivorsdotter)
ReShape är associerad med the International Socio-Cultural Research Group on Women’s Artistic Gymnastics (ISCWAG), ett nätverk av forskare som bedriver forskning på artistisk gymnastik.
Forskare
- Daniel Alsarve
- Dean Barker
- Natalie Barker-Ruchti
- Annica Caldeborg
- Helena Ericson
- Christer Ericsson
- Karin Fröding
- Susanna Geidne
- Karl Jansson
- Anna-Maria Moro Strittmatter
- Robert Primus
- Karin Sjödin
- Björn Tolgfors
- Rasmus Karlander, Doktorand
- Fanny Kuhlin, Doktorand
- Robin Lindgren, Doktorand
- Lina Mrak, Doktorand
- Jan Mustell, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- #gymnastalliance: En internationell studie om kvinnliga gymnasters uttalanden om övergrepp
- Användandet av den pedagogiska innovationen "the practising model" i idrott och hälsa: en kvalitativ flerfallsstudie.
- Barn i familjer med missbruksproblem - Från riskgrupp till friskgrupp
- Det ideella arbetet inom Arvsfondens projekt
- Discourses about the body, health, and weight amongst physical education teachers
- Du borde skämmas! Utforskande av användningen av "fat shaming" i tränarpraxis
- Familjen De Geer, bruket och folket Lesjöfors, ett svenskt industriellt "mönstersamhälles " Uppgång och fall
- Idrott i Covid-19-tider
- Idrottsföreningen som hälsofrämjande arena
- Learning to move differently: Developing a non-dualistic theory of movement learning (MOVE project)
- Möten med naturen i utbildningspraktik
- Potential eller krock i utbildning? Asylsökande ungdomars möte med hälsoundervisning i skolan
- Qigongträningens effekter på sinnestämning och känslor
- Utbildning för hållbar sport management
- Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
- Övergångar från lärarutbildning till undervisningspraktik i ämnet idrott och hälsa
Avslutade projekt
- Bedömning för lärande i ämnet idrott och hälsa
- Dopad via kosttillskott? En förstudie om doping och kosttillskott inom föreningsidrotten i Sverige
- Interkulturella möten i ämnet idrott och hälsa
- Ishockey i förändring - maskulinitetsideal och våldsnormer i svensk ishockey ca 1965 till idag
- Naturmöten och miljömoraliskt lärande en tvärvetenskaplig studie av utbildningspraktiker för hållbar utveckling utifrån miljödidaktiska, miljöetiska och miljöhistoriska perspektiv
- Promoting national implementation for sports club for health (sCFORH) programmes in member states
- Samhällsvetenskaplig idrottsforskning
- Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg