This page in English

Forskningsprojekt

En sammantagen bedömning i skolämnet idrott och hälsa

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2025 - 2025

Kontaktperson

Björn Tolgfors

Forskningsämne

Som respons på den kritik som riktats mot skolans bedömningspraktik lanserade Skolverket (2022) nya riktlinjer för hur lärare ska göra en sammantagen bedömning och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Syftet med forskningsprojektet är att undersöka hur lärare tolkar och genomför en sammantagen bedömning i ämnet idrott och hälsa och identifiera de didaktiska konsekvenser som följer av lärares olika sätt att förhålla sig till Skolverkets reform. Metoder inom projektet är fokusgruppsintervjuer, observationer och individuella intervjuer med lärare i idrott och hälsa. Projektet kommer att visa på olika konsekvenser av bedömningsreformen för elever, lärare och undervisningspraktik samt bidra till att hjälpa lärare göra mer holistiska, likvärdiga och rättvisa bedömningar.

Finansiärer

  • Centrum för Idrottsforskning