Björn Tolgfors
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: Ympvcm4udG9sZ2ZvcnM7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: G2114
Om Björn Tolgfors
Som Docent i idrottsvetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning (2024), undervisar och forskar Björn inom det idrottsdidaktiska fältet, med ett särskilt intresse för bedömning för och av lärande i skolämnet idrott och hälsa såväl som inom idrottslärarutbildningen.
Forskning
Disputerade 2017 med avhandlingen ”Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa”. Därefter har Björns forskning fortsatt att problematisera konsekvenserna av olika didaktiska val (vad, hur och varför?) i undervisnings- och bedömningspraktiken i skolämnet idrott och hälsa. Tillsammans med några forskarkollegor har Björn även studerat "övergångar från lärarutbildning till undervisningspraktik i ämnet idrott och hälsa" (ett forskningsprojekt finansierat av VR och CIF, 2018-2023), för att undersöka om lärarutbildningen spelar någon roll och i så fall hur(?) Bland annat visar delstudierna inom projektet på hur ett visst innehåll i idrottslärarutbildningen överförs och förändras under olika kontextuella förutsättningar, i samband med lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och under deras första tid som nyexaminerade lärare i skolan.
Undervisning
Undervisar framförallt om olika idrottsdidaktiska perspektiv, pedagogisk planering och bedömning för och av lärande. Dessutom är Björn ansvarig för VFU på enheten för idrott, där han även bidrar i kurser om kvalitativ metod och vid handledning av uppsatser på avancerad nivå.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Tolgfors, B. , Quennerstedt, M. , Backman, E. & Nyberg, G. (2023). A PE teacher’s tale: journeying from teacher education to teaching practice in physical education. Sport, Education and Society. [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Barker, D. , Nyberg, G. & Larsson, H. (2023). Assessment for and of learning in nonlinear movement education practices. Physical Education and Sport Pedagogy. [BibTeX]
- Backman, E. , Tolgfors, B. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2023). How does physical education teacher education matter?: A methodological approach to understanding transitions from PETE to school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 28 (4), 411-424. [BibTeX]
- Backman, E. , Quennerstedt, M. , Tolgfors, B. & Nyberg, G. (2023). Peer assessment in physical education teacher education: a complex process making social and physical capital visible. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 1-15. [BibTeX]
- Tolgfors, B. & Barker, D. (2023). The glocalization of physical education assessment discourse. Sport, Education and Society, 28 (1), 1-16. [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Quennerstedt, M. , Backman, E. & Nyberg, G. (2022). Enacting assessment for learning in the induction phase of physical education teaching. European Physical Education Review, 28 (2), 534-551. [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2022). Exploring Movement Composition in the transition from physical education teacher education to school PE. Physical Education and Sport Pedagogy. [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2021). Between ideal teaching and 'what works': The transmission and transformation of a content area from university to school placements within physical education teacher education. European Physical Education Review, 27 (2), 312-327. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2020). Promoting integration through physical education (?). Sport, Education and Society, 20 (9), 1029-1042. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2019). Transformative assessment in physical education. European Physical Education Review, 25 (4), 1211-1225. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23 (3), 311-327. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2017). Olika versioner av "bedömning för lärande" i ämnet idrott och hälsa. Idrott & hälsa (5&6). [BibTeX]
- Tolgfors, B. & Öhman, M. (2016). The implications of assessment for learning in physical education and health. European Physical Education Review, 22 (2), 150-166. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Tolgfors, B. (2017). Bedömning för vilket lärande?: En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Tolgfors, B. , Quennerstedt, M. , Backman, E. & Nyberg, G. (2024). A PE teacher's tale: Journeying from PETE to school PE. Konferensbidrag vid AIESEP 2024 International Conference, Jyväskylä, Finland, May 13-17, 2024. (ss. 264-265). University of Jyväskylä. [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Barker, D. , Nyberg, G. & Larsson, H. (2023). Bedömning för och av lärande i en icke-linjär undervisningspraktik i ämnet idrott och hälsa. Konferensbidrag vid SVEBIs årskonferens, Göteborg, Sverige, 23-24 november, 2023. [BibTeX]
- Backman, E. , Tolgfors, B. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2021). How does physical education teacher education matter?: A methodological approach to understand transitions of content areas from PETE to PE. I: Book of Abstracts 2021 AIESEP Scientific Conference, University of Alberta, McGill University. Konferensbidrag vid 2021 AIESEP International Scientific Conference, [DIGITAL], June 7-10, 2021. (ss. 193-193). [BibTeX]
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Quennerstedt, M. & Gunn, N. (2021). The 'Dream Picture' of Assessment for Learning is Hard to Realise in Practice. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER) 2021, Geneva, Switzerland, [DIGITAL], September 6-10, 2021. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2019). Promoting integration through Physical Education. I: Promoting integration through Physical Education. Konferensbidrag vid AIESEP International Conference, New York, USA, June 19-22, 2019. [BibTeX]
- Backman, E. , Nyberg, G. , Tolgfors, B. & Quennerstedt, M. (2019). Transitions from Physical Education Teacher Education to teaching practices in Physical Education. Konferensbidrag vid AISEP International conference New York, New York, USA, June 19-22,2019. [BibTeX]
- Tolgfors, B. (2018). Transformative assessment in the subject of physical education.. Konferensbidrag vid AIESEP world congress, Edinburgh, UK, 25-28 July, 2018. [BibTeX]
Licentiatavhandlingar
- Tolgfors, B. (2014). Bedömning för lärande i ämnet idrott och hälsa: didaktiska konsekvenser av styrning. Lic.-avh. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]