Didaktiska studier
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
I forskargruppen bedrivs didaktisk forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning. Forskargruppen har sin utgångspunkt i den tyska/nordiska didaktiktraditionen där frågor om undervisning, undervisningsinnehåll och bildning förstås i ett samhälleligt perspektiv. Gruppen har ett särskilt intresse för undervisningen existentiella och politiska dimensioner. Det handlar bland annat om undervisningens roll när det gäller samhällets kontinuitet och förändring där miljö- och hållbarhetsfrågor har en framträdande position.
En gemensam utgångspunkt för gruppen är att didaktik som vetenskaplig disciplin erbjuder unika begrepp och teorier för att förstå undervisning. Med denna utgångspunkt betraktas undervisning inte som en plats där samhällsideal implementeras eller verkställs, i stället betraktas undervisning som en verksamhet där frågor om samhällets kontinuitet och förändring formuleras, förhandlas och besvaras.