Asgeir Tryggvason
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YXNnZWlyLnRyeWdndmFzb247b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3205
Om Asgeir Tryggvason
Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik och koordinator för forskningsmiljön ESERGO.
Hans övergripande forskningsintresse är riktat mot undervisning om hållbar utveckling. I sin forskning har han utforskat frågor om känslor, konflikter och identiteter i undervisning. Det teoretiska intresset är riktat mot didaktik och pedagogisk filosofi, bland annat agonistisk teori.
Han arbetar i forskningsprojektet Miljö- och hållbarhetsutbildningen möter skolans verklighet som är finansierat av Vetenskapsrådet. Inom projektet undersöks hur lärare och elever navigerar mellan miljöproblemens existentiella dimension och skolans instrumentella logik.
Tryggvason arbetar även i forskningsprojektet DecoPrax som också är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet handlar bland annat om att utveckla ett praktiknära pedagogiskt undervisningsverktyg för att förstå och undervisa om global rättvisa.
Under 2015-2020 var han redaktionsmedlem för tidskriften Utbildning & Demokrati.
Tryggvason har undervisat på ämneslärarprogrammet sedan 2011. Han är kursansvarig för kurserna KPU 1 och KPU 2 där han också undervisar. Utöver det har han främst undervisat på den utbildningsvetenskapliga kärnan och handlett självständiga arbeten inom pedagogik och samhällskunskap.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sant, E. & Tryggvason, Á. (2024). Thinking hegemony otherwise – an educational critique of Mouffe’s agonism. Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2023). Agonistic teaching: Four principles. Journal of Curriculum and Pedagogy, 1-21. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2023). Det oväntade subjektet: Konturer av en arendtsk samhällskunskapsdidaktik. Acta Didactica Norden, 17 (2). [BibTeX]
- Pashby, K. , Sund, L. & Tryggvason, Á. (2023). Global citizenship as taken-for-grantedness: reflecting on Swedish students’ trip to Tanzania. Globalisation, Societies and Education, 1-18. [BibTeX]
- Arneback, E. , Bergh, A. & Tryggvason, Á. (2023). On Teachers’ Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices. Scandinavian Journal of Educational Research, 67 (1), 169-180. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2022). Schooling and ESE: revisiting Stevenson’s gap from a pragmatist perspective. Environmental Education Research, 28 (8), 1237-1250. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2021). Why agonists should stop discussing with deliberative theorists. Confero: Essays on education, philosophy and politics, 8 (1), 33-50. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2019). How to End a Discussion: Consensus or Hegemony?. Democracy & Education, 27 (2), 1-5. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2018). Democratic Education and Agonism: Exploring the Critique from Deliberative Theory. Democracy & Education, 26 (1), 1-9. [BibTeX]
- Mårdh, A. & Tryggvason, Á. (2017). Democratic Education in the Mode of Populism. Studies in Philosophy and Education, 36 (6), 601-613. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2017). The Political as Presence: On Agonism in Citizenship Education. Philosophical Inquiry in Education, 24 (3), 252-265. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Tryggvason, Á. , Öhman, J. & Van Poeck, K. (2023). Pluralistic environmental and sustainability education – a scholarly review. Environmental Education Research, 29 (10), 1460-1485. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Mårdh, A. & Tryggvason, Á. (2024). Review of: Political Education in Times of Populism: Towards a Radical Democratic Education, Edda Sant (2021). Citizenship Teaching and Learning, 19 (1), 120-122. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2022). Kontroversiella frågor och didaktiska svar. Utbildning och Demokrati, 31 (1), 83-88. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2021). The public pedagogy of Donald Trump. Pedagogy, Culture & Society, 29 (3), 513-516. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Tryggvason, Á. (2018). Om det politiska i samhällskunskap: Agonism, populism och didaktik. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Tryggvason, Á. & Öhman, J. (2020). Kunskap + värde = sant. I: Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt, Perspektiv på skolans problem: Vad säger forskningen? (ss. 393-406). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. & Öhman, J. (2019). Deliberation and agonism: Two different approaches to the political dimension of environmental and sustainability education. I: Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman, Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (ss. 115-124). Milton Park and New York: Routledge. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. & Mårdh, A. (2019). Political emotions in environmental and sustainability education. I: Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman, Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (ss. 234-242). Milton Park and New York, NY, USA: Routledge. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. (2015). Politiska frågor i klassrummet. I: Carsten Ljunggren, Ingrid Unemar Öst & Tomas Englund, Kontroversiella frågor: Om kunskap och politik i samhällsundervisningen (ss. 61-76). Malmö: Gleerups Utbildning AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Tryggvason, Á. & Öhman, J. (2024). Pluralism and democracy in environmental and sustainability education. Konferensbidrag vid Nordic Educational Research Association Congress (NERA 2024), Malmö, Sweden, March 6-8, 2024. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. , Mårdh, A. , Öhman, J. & Sund, L. (2024). The Existential and the Instrumental Logic in ESE. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER 2024), Cyprus, Nicosia, August 27-30, 2024. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. , Öhman, J. & Van Poeck, K. (2023). Revisiting pluralistic ESE in a changing societal context – a scholarly review. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER 2023), Glasgow, UK, August 21-25, 2023. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2021). Schooling and ESE: Revisiting Stevenson’s argument from a pragmatist perspective. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER 2021), (Online Conference), September 6–10, 2021. [BibTeX]
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2021). The habit of schooling and the habit of inquiry in ESE. Konferensbidrag vid Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, Oslo, Norway, October 21–22, 2021. [BibTeX]
- Bergh, A. , Arneback, E. & Tryggvason, Á. (2020). On teachers professional ambivalence´when colleagues express racism. Konferensbidrag vid AERA, American Educational Research Association, San Fransisco, USA, April 17-21, 2020 (Conference cancelled). [BibTeX]
- Bergh, A. , Arneback, E. & Tryggvason, Á. (2018). Do Teachers have a Responsibility to act when Colleagues Express Racism?. Konferensbidrag vid AERA Annual Meeting (AERA 2018), New York, USA, April 13-17, 2018. [BibTeX]
- Arneback, E. , Jämte, J. , Bergh, A. , Wiklund, M. , Englund, T. & Tryggvason, Á. (2017). Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet . Konferensbidrag vid Rasism och Välfärd, CEMFOR, Uppsala, Sweden, October 11-13, 2017. [BibTeX]
Övrigt
- Öhman, J. & Tryggvason, Á. (2023). Manifest för en kritisk pluralistisk utbildning. Örebro: ESERGO, Örebro universitet.(ESERGO Essays) [BibTeX]
- Öhman, J. & Tryggvason, Á. (2023). Manifesto for a critical pluralistic education. Örebro: ESERGO, Örebro universitet.(ESERGO Essays) [BibTeX]