This page in English

Asgeir Tryggvason

Asgeir Tryggvason Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

E-post: YXNnZWlyLnRyeWdndmFzb247b3J1LnNl

Telefon: Telefonnummer saknas

Rum: F3205

Asgeir Tryggvason

Om Asgeir Tryggvason

Ásgeir Tryggvason är docent i pedagogik och koordinator för forskningsmiljön ESERGO.

Hans övergripande forskningsintresse är riktat mot undervisning om hållbar utveckling. I sin forskning har han utforskat frågor om känslor, konflikter och identiteter i undervisning. Det teoretiska intresset är riktat mot didaktik och pedagogisk filosofi, bland annat agonistisk teori.

Han arbetar i forskningsprojektet Miljö- och hållbarhetsutbildningen möter skolans verklighet som är finansierat av Vetenskapsrådet. Inom projektet undersöks hur lärare och elever navigerar mellan miljöproblemens existentiella dimension och skolans instrumentella logik.  

Tryggvason arbetar även i forskningsprojektet DecoPrax som också är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet handlar bland annat om att utveckla ett praktiknära pedagogiskt undervisningsverktyg för att förstå och undervisa om global rättvisa.

Under 2015-2020 var han redaktionsmedlem för tidskriften Utbildning & Demokrati. 

Tryggvason har undervisat på ämneslärarprogrammet sedan 2011. Han är kursansvarig för kurserna KPU 1 och  KPU 2 där han också undervisar. Utöver det har han främst undervisat på den utbildningsvetenskapliga kärnan och handlett självständiga arbeten inom pedagogik och samhällskunskap. 

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Artiklar, recensioner |  Doktorsavhandlingar, sammanläggningar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Rapporter |  Övrigt | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Artiklar, recensioner

Doktorsavhandlingar, sammanläggningar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Rapporter

Övrigt