Musiken och Människan
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Musiken och Människan studerar människans förhållande till musik. Vi studerar musik både som ett individuellt, socialt och kulturellt fenomen. Forskningen handlar om unga och vuxna, professionella och amatörer och berör alla former av musik och såväl musikutövande som musikanvändning i både människors vardag och i institutionella sammanhang.
Problemområden inom Musiken och Människan är musik, erfarenhet och upplevelse; musik och jämlikhet (gällande faktorer som kön, klass, etnicitet etc.); musik och medier; musik, bildning och utbildning samt musikaliskt skapande. Karakteristiskt för vår forskning är relationer mellan musik, människa och samhälle samt mellan musik och individ. Forskningen sammanhålls av musikvetenskaplig teori med särskilt fokus på filosofiska, kulturteoretiska och didaktiska perspektiv.
Forskarna inom miljön har därtill ett tätt och nära samarbete, såväl vetenskapligt som organisatoriskt. Forskarna inom Musiken och Människan är musikvetare och musikpedagoger, men den tvärvetenskapliga karaktär som utgör ämnets väsen öppnar för samarbeten med exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, sociologi och (musik)pedagogik. Musiken och Människan har dessutom omfattande och aktiv internationell samverkan.
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Joshua Han
- Ester Lebedinski
- Nadia Moberg
- Peter van Tour
- Ulrik Volgsten
- Martin Edin, Doktorand
- Anna Englund Bohm, Doktorand
- Moa Fröding, Doktorand
- Nichelle Johansson, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Jennie Tiderman-Österberg, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att bli och vara musiklärare i Sverige
- Folkmusikern och traditionen - konstitutionen av tradition och autenticitet inom folkmusikfältet
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Maktförhållanden inom den svenska dansbandskulturen
- Musik och högerradikalism i nutiden
- Musik, makt och orättvisa
- Preludes and Fermatas: Aspects of Nineteenth Century Piano Improvisation in the Tradition of Carl Czerny and Franz Liszt
- The past as repeatable presence: how music changed from an ephemeral event to an ever accessible object (a comparison between Sweden and Italy during the interwar years).
- The Voices of Women
Avslutade projekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Den lärande musikern. En studie om militärmusiker och deras musikaliska utveckling under ett livslångt musikerskap.
- Dimitrij Sjostakovitj och den sovjetiska statsideologin
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Feminist Musical Engagements. The Struggle Against Gender Inequalities in Music-Making Practices
- Kropp - musik - lärande
- Kropp, görande och varande i musik. En fenomenologisk studie
- Kvinnor i musiken
- Minoriteterna i minoriteten: En studie om musikundervisningens roll i utvecklandet av mångkulturella färdigheter i den finlandssvenska skolan.
- Music education, quality and equality
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musik, medier och digitalisering
- Musik, migration och villkor? En studie om deltagandevillkor i det svenska musiklivet
- Musikterapeutisk interaktiv spädbarnsriktad sång som smärtlindring vid provtagning av för tidigt födda och sjuka fullgångna spädbarn.
- Ontology, Music, Education. Heideggerian inspirations
- Pojkars musik, reproduktionens tystnad
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Shaping the Meaning of Chinese Music Subcultures
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan
- Äldre män, musik och hälsa