Att bli och vara musiklärare för årskurs 4-6 i Sverige
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2022 - 2026
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
I detta avhandlingsprojekt undersöks skärningspunkten mellan musiklärares utbildning och skolämnet musik i Sverige med fokus på ämnesinnehållets och ämnesdidaktikens roll i lärarutbildning och lärarpraktik mot årskurs 4-6. Studien guidas av två forskningsfrågor med fokus på vad som positioneras som essentiella ämneskunskaper och centrala ämnesfärdigheter respektive vad som positioneras som essentiella ämnesdidaktiska kunskaper och centrala ämnesdidaktiska färdigheter. Detta studeras i tre artiklar där den första artikeln undersöker innehållet i de musikkurser som tillhandahålls inom ramen för grundlärarutbildningen för årskurs 4-6 i Sverige. Därefter följer två intervjustudier med lärarstudenter respektive verksamma grundlärare i musik för att belysa hur kursinnehållet positioneras och implementeras genom utbildningssystemet.
Sammanfattningsvis kan avhandlingen sägas undersöka ämnesinnehållets och ämnesdidaktikens väg från högskoleutbildning för grundlärare i musik till musikämnets undervisning i grundskolan med ambitionen att generera kunskap om skärningspunkten mellan musikkursernas innehåll i grundlärarutbildningen och den musikundervisning som grundskollärare förväntas genomföra i grundskolan, det vill säga, läroplanen för musikämnet i årskurs 4-6 (Lgr22, Skolverket, 2022).