Databas för publikationer - praktikutvecklande forskning
Här kan du ta del av rapporter och andra publikationer från olika forsknings- och utvecklingsprojekt som har genomförts i samverkan mellan forskare på Örebro universitet och förskole- och skolverksamhet och skolhuvudmän. Många av projekten rör praktikutvecklande forskning har inom ramen för Utbildning, Lärande, Forskning (ULF).
Rapporter inom Adjungerade adjunkter
-
Adjungerade adjunkters uppfattningar om att arbeta på lärarutbildningen (2020)
Författare: Mari Rex
Publikationstyp: Rapport
Syftet med denna utvärdering är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt delprojektet Adjungerade adjunkter bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet. Utvärderingen bygger på intervjuer med 15 av de 17 adjungerade adjunkter, som under höstterminen 2019 arbetade på någon av de nio enheter där de var anställda.Läs mer om Adjungerade adjunkters uppfattningar om att arbeta på lärarutbildningen (2020)
-
Enhetschefers uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2020)
Författare: Mari Rex
Publikationstyp: Rapport
Detta är en andra del av utvärderingen av delprojektet Adjungerade adjunkter. Den första utvärderingsrapporten bygger på intervjuer med adjungerade adjunkter på Örebro universitet. En adjungerad adjunkt på lärarutbildningen är en yrkesverksam lärare eller förskollärare som har sin grundanställning på en skola eller en förskola, men som även arbetar på lärarutbildningen. Enligt Arbetsgivarverket kan adjungeringar användas inom högre utbildning i de fall då ett lärosäte inte har den kompetens som efterfrågas. Syftet med både del ett och denna del två av utvärderingen, är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt delprojektet Adjungerade adjunkter bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet.Läs mer om Enhetschefers uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2020)
-
Studenters uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2021)
Författare: Mari Rex och Gabriel Hällqvist
Publikationstyp: Rapport
Detta är den tredje och avslutande delen av utvärderingen av delprojektet Adjungerade adjunkter, vars syfte är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt detta delprojekt bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet.Läs mer om Studenters uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2021)