Databas för publikationer - praktikutvecklande forskning
Här kan du ta del av rapporter och andra publikationer från olika forsknings- och utvecklingsprojekt som har genomförts i samverkan mellan forskare på Örebro universitet och förskole- och skolverksamhet och skolhuvudmän. Många av projekten rör praktikutvecklande forskning har inom ramen för Utbildning, Lärande, Forskning (ULF).
Rapporter på P
-
Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
Författare: Malin Benerdahl
Publikationstyp: Rapport
I denna rapport presenteras en kartläggning baserad på en enkät genomförd vid Örebro universitet riktad till de drygt 100 disputerade lärare och forskare som är involverade i lärarutbildningen. Syftet med enkäten var att samla in synpunkter, erfarenheter och upplevda behov inför att samla och stärka didaktisk och praktiknära forskning med koppling till lärarutbildningen och RUC (Regionalt utvecklingscentrum) vid Örebro universitet. Enkäten besvarades av 54% av de tillfrågade respondenterna.
Läs mer om Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
-
Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)
Författare: Lena Öijen och Ann Öhman-Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Syftet med denna kartläggning är att undersöka hur gruppen professorer som är knutna till lärarutbildningen ser på ULF-avtalets definition på praktiknära forskning relaterat till universitets lärarutbildning respektive samverkansuppdrag. Kartläggningsresultaten baseras på 11 intervjuer som
genomfördes under maj-juni 2019. Kartläggningen visar att samtliga intervjuade professorer är positivt inställda till att lärosätet satsar på praktiknära forskning, där flertalet uttryckligen önskar mer upparbetade samverkansstrukturer såväl vid initierandet, som vid formandet av praktiknära
forskningsprojekt, och vid spridningen av forskningsresultat.Läs mer om Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)