Databas för publikationer - praktikutvecklande forskning
Här kan du ta del av rapporter och andra publikationer från olika forsknings- och utvecklingsprojekt som har genomförts i samverkan mellan forskare på Örebro universitet och förskole- och skolverksamhet och skolhuvudmän. Många av projekten rör praktikutvecklande forskning har inom ramen för Utbildning, Lärande, Forskning (ULF).
Rapporter på K
-
Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
Författare: Erik Andersson, Agneta Halvarsson Lundkvist, Frida Harvey, Per Nilsson, Mari Rex, Karin Rudsberg, Marcus Sundhäll, Anna Teledahl, Anders Trumberg och Ann Öhman Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Det här är en slutrapport från ett tvåårigt forskningsbaserat projekt med syftet att utveckla en Örebromodell för kollegialt lärande utifrån det vetenskapliga kunskapsläget och den lokala skolkontexten i Örebro. Projektet har genomförts i samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun. Almby skola har fungerat pilotskola i arbetet med att kartlägga förutsättningar samt att utveckla och undersöka stödstrukturer för kollegialt lärande, där lärarna på Almby skola uttryckte ett behov av ett kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande. Huvudfokus för projektet blev därför att definiera, kartlägga, pröva och undersöka strukturer för ett förstärkt kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande utifrån den lokala skolans förutsättningar.Läs mer om Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
-
Kommunala skolhuvudmäns syn på samverkan med universitet kring praktiknära forskning (2020)
Författare: Lena Öijen, Ann Öhman-Sandberg och Urban Haglind
Publikationstyp: Rapport
Syftet med kartläggningen är att undersöka de kommunala skolhuvudmännens erfarenheter och behov av samverkan med Örebro universitet kring praktiknära forskning och vilka interna förutsättningar de har för en sådan samverkan. Kartläggningens resultat baseras på intervjuer med representanter från Region Örebro län (RÖL) och 9 av länets 12 kommuner i Örebro län. Både enskilda intervjuer och gruppintervjuer genomfördes och totalt deltog 24 personer. Intervjuerna genomfördes under december 2019 och avslutades i mars 2020.
-
Kunskap i fokus för ett livslångt lärande (2017)
Författare: Ann Öhman-Sandberg och Lisbeth Stedt
Publikationstyp: Rapport
Det här är en slutrapport från ett forskningsprojekt där forskare från Örebro Universitet har studerat Kumla kommuns satsning på Kunskap i fokus för livslångt lärande. Bakgrunden till Kumla kommuns satsning på Kunskap i fokus gjordes mot bakgrund av låga
resultat i grundskolan.