Databas för publikationer - praktikutvecklande forskning
Här kan du ta del av rapporter och andra publikationer från olika forsknings- och utvecklingsprojekt som har genomförts i samverkan mellan forskare på Örebro universitet och förskole- och skolverksamhet och skolhuvudmän. Många av projekten rör praktikutvecklande forskning har inom ramen för Utbildning, Lärande, Forskning (ULF).
Rapporter inom alla ämnesområden
-
Adjungerade adjunkters uppfattningar om att arbeta på lärarutbildningen (2020)
Författare: Mari Rex
Publikationstyp: Rapport
Syftet med denna utvärdering är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt delprojektet Adjungerade adjunkter bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet. Utvärderingen bygger på intervjuer med 15 av de 17 adjungerade adjunkter, som under höstterminen 2019 arbetade på någon av de nio enheter där de var anställda.Läs mer om Adjungerade adjunkters uppfattningar om att arbeta på lärarutbildningen (2020)
-
En nationell nulägesbild av Regionalt utvecklingscentrum RUC (2021)
Författare: Lena Öijen, Urban Haglind och Ann Öhman-Sandberg
Publikationstyp: Rapport
I den här rapporten presenteras en samlad nationell nulägesbild av Regionalt utvecklingscentrum (RUC). Den är baserad på en kartläggning av hur RUC-företrädare ser på sitt RUC:s förutsättningar, funktion och verksamhet. Kartläggningen har sin grund i fyra frågor: Hur ser RUC:s förutsättningar ut i dag?, Varför behövs ett RUC i dag?, Vad möjliggör RUC framöver? och Vad utmanar RUC framöver? Kartläggningen genomfördes via en digital enkät som skickades ut till de 22 lärosäten i Sverige som i slutet av 2020 fanns med på det nationella RUC-nätverkets sändlista. Tre lärosäten hade inte längre något RUC eller motsvarande RUC och besvarade därför inte enkäten. I juni 2021 genomfördes ett efterföljande samtal i det nationella RUC-nätverket utifrån sammanställningen av enkätsvaren. Då fanns 15 lärosäten representerade.Läs mer om En nationell nulägesbild av Regionalt utvecklingscentrum RUC (2021)
-
Enhetschefers uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2020)
Författare: Mari Rex
Publikationstyp: Rapport
Detta är en andra del av utvärderingen av delprojektet Adjungerade adjunkter. Den första utvärderingsrapporten bygger på intervjuer med adjungerade adjunkter på Örebro universitet. En adjungerad adjunkt på lärarutbildningen är en yrkesverksam lärare eller förskollärare som har sin grundanställning på en skola eller en förskola, men som även arbetar på lärarutbildningen. Enligt Arbetsgivarverket kan adjungeringar användas inom högre utbildning i de fall då ett lärosäte inte har den kompetens som efterfrågas. Syftet med både del ett och denna del två av utvärderingen, är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt delprojektet Adjungerade adjunkter bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet.Läs mer om Enhetschefers uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2020)
-
Hur skapas hållbara samverkansstrukturer mellan akademi och förskola (2021)
Författare: Karin Alnervik, Sara Frödén, Ingrid Granbom, Anne Lillvist och Martina Norling
Publikationstyp: Rapport
När samverkansmodeller prövas och utvecklas är det många delar i samarbetet som behöver lyftas och synliggöras. För att ett samarbete eller en samverkan ska kunna initieras, behöver olika arenor skapas som möjliggör samtal mellan förskolepersonal och forskare. I den här rapporten berörs bland annat forskarens olika roller, metoder för datainsamling och dokumentation, möjligheter och dilemman och etiskt förhållningssätt i praktiknära forskning i samverkan med förskolan.Läs mer om Hur skapas hållbara samverkansstrukturer mellan akademi och förskola (2021)
-
Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
Författare: Erik Andersson, Agneta Halvarsson Lundkvist, Frida Harvey, Per Nilsson, Mari Rex, Karin Rudsberg, Marcus Sundhäll, Anna Teledahl, Anders Trumberg och Ann Öhman Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Det här är en slutrapport från ett tvåårigt forskningsbaserat projekt med syftet att utveckla en Örebromodell för kollegialt lärande utifrån det vetenskapliga kunskapsläget och den lokala skolkontexten i Örebro. Projektet har genomförts i samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun. Almby skola har fungerat pilotskola i arbetet med att kartlägga förutsättningar samt att utveckla och undersöka stödstrukturer för kollegialt lärande, där lärarna på Almby skola uttryckte ett behov av ett kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande. Huvudfokus för projektet blev därför att definiera, kartlägga, pröva och undersöka strukturer för ett förstärkt kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande utifrån den lokala skolans förutsättningar.Läs mer om Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
-
Kommunala skolhuvudmäns syn på samverkan med universitet kring praktiknära forskning (2020)
Författare: Lena Öijen, Ann Öhman-Sandberg och Urban Haglind
Publikationstyp: Rapport
Syftet med kartläggningen är att undersöka de kommunala skolhuvudmännens erfarenheter och behov av samverkan med Örebro universitet kring praktiknära forskning och vilka interna förutsättningar de har för en sådan samverkan. Kartläggningens resultat baseras på intervjuer med representanter från Region Örebro län (RÖL) och 9 av länets 12 kommuner i Örebro län. Både enskilda intervjuer och gruppintervjuer genomfördes och totalt deltog 24 personer. Intervjuerna genomfördes under december 2019 och avslutades i mars 2020.
-
Kunskap i fokus för ett livslångt lärande (2017)
Författare: Ann Öhman-Sandberg och Lisbeth Stedt
Publikationstyp: Rapport
Det här är en slutrapport från ett forskningsprojekt där forskare från Örebro Universitet har studerat Kumla kommuns satsning på Kunskap i fokus för livslångt lärande. Bakgrunden till Kumla kommuns satsning på Kunskap i fokus gjordes mot bakgrund av låga
resultat i grundskolan. -
Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
Författare: Malin Benerdahl
Publikationstyp: Rapport
I denna rapport presenteras en kartläggning baserad på en enkät genomförd vid Örebro universitet riktad till de drygt 100 disputerade lärare och forskare som är involverade i lärarutbildningen. Syftet med enkäten var att samla in synpunkter, erfarenheter och upplevda behov inför att samla och stärka didaktisk och praktiknära forskning med koppling till lärarutbildningen och RUC (Regionalt utvecklingscentrum) vid Örebro universitet. Enkäten besvarades av 54% av de tillfrågade respondenterna.
Läs mer om Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
-
Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)
Författare: Lena Öijen och Ann Öhman-Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Syftet med denna kartläggning är att undersöka hur gruppen professorer som är knutna till lärarutbildningen ser på ULF-avtalets definition på praktiknära forskning relaterat till universitets lärarutbildning respektive samverkansuppdrag. Kartläggningsresultaten baseras på 11 intervjuer som
genomfördes under maj-juni 2019. Kartläggningen visar att samtliga intervjuade professorer är positivt inställda till att lärosätet satsar på praktiknära forskning, där flertalet uttryckligen önskar mer upparbetade samverkansstrukturer såväl vid initierandet, som vid formandet av praktiknära
forskningsprojekt, och vid spridningen av forskningsresultat.Läs mer om Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)
-
Skolpersonalens rörlighet på arbetsmarknaden i Örebro kommun och län (2020)
Författare: Mats Lundmark, Agneta Halvarsson-Lundkvist och Ann Öhman-Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Den här rapporten presenterar resultatet av en studie med syftet att undersöka Örebro kommuns skolpersonals agerande på arbetsmarknaden och förskollärares, grundskollärares och rektorers attityder till rörlighet, anställningsvillkor och skolor och förskolor av olika med olika förutsättningar. Rapporten fokuserar personal inom både förskola och grundskola i Örebro kommun. Två typer av material ligger till grund för studien; dels ett kvantitativt datamaterial och dels kvalitativa intervjuer med lärare, förskollärare och rektorer.Läs mer om Skolpersonalens rörlighet på arbetsmarknaden i Örebro kommun och län (2020)
-
Studenters uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2021)
Författare: Mari Rex och Gabriel Hällqvist
Publikationstyp: Rapport
Detta är den tredje och avslutande delen av utvärderingen av delprojektet Adjungerade adjunkter, vars syfte är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt detta delprojekt bidrar till ökad integration mellan teori och praktik i lärarutbildningen på Örebro universitet.Läs mer om Studenters uppfattningar om adjungerade adjunkter i lärarutbildningen (2021)
-
Tillgänglig miljö i gymnasiesärskolan (2021)
Författare: Anna Öhman
Publikationstyp: Rapport
Avsikten med denna rapport är att presentera ett ettårigt samverkansprojekt mellan forskare vid Örebro universitet och personal inom en gymnasiesärskola i Örebro. Projektet är en förstudie som rör tillgänglig lärmiljö i gymnasiesärskolan. Det övergripande syftet är att, tillsammans med rektor, specialpedagog, lärare och elever utveckla kunskap om fysisk, social såväl som pedagogisk tillgänglig lärmiljö. -
VFU på övningsförskola och skola (2021)
Författare: Anna-Lova Rosell, Gabriel Hällqvist, Frida Dahlin och Elisabeth Johansson
Publikationstyp: Rapport
Rapporten presenterar resultaten av en intervjustudie som gjorts med lärarstudenter som genomfört en eller flera perioder av verksamhetsförlagd utbildning1 inom ramen för en övningsförskola eller skola. Studien fokuserar studenternas upplevelser av VFU och hur den bidragit till deras
professionsutveckling. Sammantaget har 22 studenter från samtliga program intervjuats. Arbetet har genomförts inom ramen för delprojektet Övningsskola 2.0. Resultatet av studien presenteras under fem tematiska rubriker under vilka de viktigaste resultaten och förslagen till fortsatt arbete sammanfattas.