Respons på akademiska texter
För att utveckla ditt akademiska skrivande är det viktigt att du både läser, diskuterar och skriver om ämnet, men även att du får respons på dina texter. Att få se sin text med andras ögon är lärorikt och kan ge dig värdefull information om såväl det du behöver förbättra i din text som det du har lyckats med. Lika lärorikt är att själv genom respons hjälpa andra att utvecklas.
Alla kan ha nytta av respons (även kallad återkoppling eller feedback) för att förbättra sin text. I ditt akademiska skrivande kan du få återkoppling både under själva skrivprocessen, när texten är färdig för inlämning eller efter inlämning. De som ger dig respons kan vara dels personer utanför universitetet, exempelvis dina vänner eller familjemedlemmar, dels dina lärare och kurskamrater.
Respons på inlämnad text eller på utkast?
Att få synpunkter på sin text av lärare som är både ämnesexpert och erfaren skribent är förstås värdefullt och utvecklande. I början av din utbildning får du ofta lärarrespons i samband med bedömning av en inlämnad text. Det är då viktigt att du tar del av responsen, även när din text har blivit godkänd. Det hjälper dig att skriva en bättre text nästa gång, eftersom vissa aspekter av akademiskt skrivande bedöms också i framtida skrivuppgifter.
Det är emellertid mer utvecklande att få återkoppling under tiden du arbetar med din text än efteråt. I samband med examensarbete och andra längre texter får du lärarrespons under arbetets gång. Återkopplingen behöver dock inte enbart komma från läraren. Kurskamrater kan också hjälpas åt att läsa och diskutera delar av varandras utkast utifrån ett antal kriterier för en god akademisk text. Det kallas för kamratrespons och brukar ingå i vissa kurser.
Kamratrespons
Syftet med kamratsrespons är att ge en konstruktiv och välgrundad återkoppling som underbyggs med konkreta förslag, för att hjälpa en kurskamrat att få syn på styrkor och svagheter i sin text. Kamratrespons handlar således inte om att leta fel eller att enbart vara kritisk.
Det finns flera fördelar med kamratrespons. Både du och din kurskamrat är insatta i ämnet, skrivuppgiften och betygskriterierna, och kan därför ge varandra kriteriebaserad återkoppling. Det är också ofta lättare att upptäcka det som behöver förbättras i andras texter än i sin egen. När du granskar en kurskamrats text kan du dessutom få syn på sådant som även du själv kan behöva revidera. Det är med andra ord givande att både ge och få respons. Om du övar dig i detta regelbundet, blir du bättre rustad för opponent- och respondentrollen i slutet av ditt examensarbete.
På samma sätt som skrivande, kan respons betraktas som en process bestående av flera steg. Nedan får du veta mer om hur du förbereder och ger respons samt hur du tar emot respons och använder dig av den.
Källor och lästips
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur.
eller (2021). Akademiskt läsande och skrivande. 2 uppl. Studentlitteratur, s. 319–326.
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Løkensgaard Hoel, T. (2011). Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Studentlitteratur.