Karin Sjödin
Karin Sjödin Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: a2FyaW4uc2pvZGluO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303923
Rum: G2112
Om Karin Sjödin
Karin Sjödin är universitetsadjunkt i idrott vid Örebro universitet. Hon är doktorand i Forskarskolan i idrottsdidaktik för lärarutbildare och programansvarig för Ämneslärarutbildningen i idrott.
Forskning
Karins forskning handlar om människors relationsskapande till naturen. Hennes licentiatuppsats, Naturmöten i pedagogiska verksamheter handlar om hur naturmöten har motiverats i svenska skolans styrdokument sedan Folkskolan till dagens kursplaner samt moraliskt meningsskapande i pedagogiska möten med naturen. I pågående avhandlingsprojekt undersöks friluftsliv inom idrottslärarutbildningen och det meningsskapande som sker i utbildningspraktiken.
Undervisning
Karin undervisar mest inom idrottsdidaktik, friluftsliv och orientering.
Samarbeten och uppdrag
Programansvarig för Ämneslärarutbildningen i idrott
Doktorand i Forskarskolan i idrottsdidaktik för lärarutbildare där 10 doktorander från olika lärosäten i Sverige ingår.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sjödin, K. , Quennerstedt, M. & Öhman, J. (2024). The meanings of friluftsliv in Physical Education Teacher Education. Sport, Education and Society, 29 (6), 744-757. [BibTeX]
- Andersson, K. (2022). Motiv för undervisning i naturen i svensk skola. NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, 18 (3), 275-289. [BibTeX]
- Andersson, K. & Öhman, J. (2015). Moral relations in encounters with nature. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 15 (4), 310-329. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Sjödin, K. (2024). Friluftsliv och naturmöten i utbildningspraktik. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Andersson, K. M. , Rudsberg, K. & Öhman, J. (2015). Miljödidaktisk lärandeanalys. I: Leif Östman, Naturmötespraktiker och miljödidaktiskt lärande (ss. 235-254). . Uppsala universitet. [BibTeX]
- Öhman, J. , Andersson, K. & Sandberg, M. (2013). Barns möte med naturen. I: Peter Fredman, Marie Stenseke, Klas Sandell, Anders Mossing, Friluftsliv i förändring: resultat från ett forskningsprogram: slutrapport (ss. 115-130). Stockhom: Rapport (Statens naturvårdsverk). [BibTeX]
Licentiatavhandlingar, sammanläggningar
- Andersson, K. (2020). Naturmöten i pedagogiska verksamheter. Lic.-avh. (Sammanläggning) Örebro universitet. [BibTeX]
Manuskript
- Sjödin, K. , Quennerstedt, M. & Öhman, J. Friluftsliv in Physical Education Teacher Education practice : its challenges, conflicting meanings, and negotiations. [BibTeX]
- Andersson, K. Motiv för undervisning i naturen i svensk skola. [BibTeX]