Britt Tellgren
Britt Tellgren Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YnJpdHQudGVsbGdyZW47b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F2222
Om Britt Tellgren
Britt Tellgren är verksam som lektor i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har en mångårig bakgrund som förskollärare i förskoleklass, förskola och öppen förskola samt som lärare i gymnasieskolans Barn och fritidsprogram. Hon har haft programansvar för förskollärarprogrammet vid Örebro universitet, 2013-2016.
Forskningsinriktningar
Britts forskningsintresse är frågor om
- Barns inflytande genom en magisteruppsats som genererade boken Barns syn på vuxna. Att komma nära barns perspektiv (2006),
- Barns kamratrelationer genom Licentiatavhandlingen Förskolan som mötesplats. Barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal (2004)
- Förskollärares utbildningshistoria genom avhandlingen Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare. Kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning (2008).
Britt är för närvarande verksam inom följande projekt:
- Förskolans praktik i mötet med naturvetenskap som syftar till att studera hur förskolan möter de förstärkta lärandemålen i förskolans reviderade läroplan, speciellt med fokus på naturvetenskap som lärandeobjekt.
Målet är att projektet ska ge kunskap om hur föreställningar om förskolan, förskollärarrollen och naturvetenskap som lärandeobjekt påverkar hur praktiken gestaltas, samt vilka faktorer som gynnar naturvetenskapliga aktiviteter i förskolans miljöer.
Förutom internationella artiklar så har projektet även genererat boken: Förskolans naturvetenskap i praktiken (2016), skriven av: Sundberg, B. , Areljung, S. , Due, K. , Ottander, C. , Tellgren, B. Lund: Gleerups.
Kontaktperson: Bodil Sundberg
- Utbildning som växthus för barns och ungas mänskliga rättigheter som ställer sig frågan om hur utbildningen i förskolan och skolan bidrar till att barn och unga kan utvecklas som innehavare och utövare av mänskliga rättigheter? Genom forskningsprojektet ska vi undersöka hur aktiviteter och processer i utbildningen formar en miljö där barn och unga får växa som rättighetsinnehavare. Vi studerar här hur undervisningsinnehåll och lärandeinnehåll i förskolan och skolan möjliggör, eller begränsar, barns och ungas växande som innehavare och utövare av mänskliga rättigheter.
Kontaktperson: Ann Quennerstedt
Nätverk
Britt är medlem i följande forskarnätverk:
- Early Childhood Research
- European, Early Childhood Education Association
- Barndomsnätverket
Undervisning
Britt har för närvarande kursansvar och undervisar i Förskolepedagogik V (Självständigt arbete) och Förskolepedagogik VI (avancerad nivå) samt delkursansvar UVK II dk 2, UVK III dk 1.
Forskningsprojekt
Avslutade projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Frödén, S. & Tellgren, B. (2024). Guiding children towards individual and collective growth: Educative participatory experiences in a preschool setting. International Journal of Early Years Education, 32 (2), 334-348. [BibTeX]
- Brantefors, L. , Tellgren, B. & Thelander, N. (2019). Human Rights Education as Democratic Education: The Teaching Traditions of Children's Human Rights in Swedish Early Childhood Education and School. The International Journal of Children's Rights, 27 (4), 694-718. [BibTeX]
- Due, K. , Tellgren, B. , Areljung, S. , Christina, O. & Sundberg, B. (2018). Inte som i skolan - pedagoger positionerar naturvetenskap i förskolan: Preschool teachers talk about science – Positioning themselves and positioning science. NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, 14 (4), 411-426. [BibTeX]
- Sundberg, B. , Areljung, S. , Due, K. , Ekström, K. , Ottander, C. & Tellgren, B. (2018). Opportunities for and obstacles to science in preschools: views from a community perspective. International Journal of Science Education, 40 (17), 2061-2077. [BibTeX]
- Sundberg, B. , Areljung, S. , Due, K. , Ekström, K. , Ottander, C. & Tellgren, B. (2016). Understanding preschool emergent science in a cultural historical context through Activity Theory. European Early Childhood Education Research Journal, 24 (4), 567-580. [BibTeX]
- Evaldsson, A. & Tellgren, B. (2009). 'Don't enter - it's dangerous': Negotiations for power and exclusion in pre-school girls' play interactions. Educational & Child Psychology, 26 (2), 9-18. [BibTeX]
Böcker
- Sundberg, B. , Areljung, S. , Due, K. , Ottander, C. & Tellgren, B. (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken (1ed.). Malmö: Gleerups Utbildning AB. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Tellgren, B. (2008). Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare: kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Tellgren, B. (2019). Att undervisa om, i och genom barns mänskliga rättigheter i förskolan: Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. I: Ann Quennerstedt, Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan: Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder: [Teaching children’s human rights in early childhood education and schoolEducational aims, content and processes] (ss. 33-53). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Tellgren, B. (2011). Från Fröbelsk samhällsmoder till fullvärdig förskollärare: föreställningar om förskollärare under 1900-talet. I: Johannes Westberg, Förskolans aktörer: stat, kår och individ i förskolans historia (ss. 143-165). Uppsala: Historiska institutionen, Uppsala universitet. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Ottander, C. , Due, K. , Areljung, S. , Sundberg, B. & Tellgren, B. (2014). Understanding Preschool Emergent Science in a Cultural Historical Context through Activity Theory. Konferensbidrag vid Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014: Inquiry-Based Science Education in Technology-Rich Environments Helsinki, Finland, 4th – 6th June 2014. [BibTeX]
- Skoog, M. , Tellgren, B. & Carlsson, R. (2012). Different Influences on Learning and Teaching Practices in Preschool and Preschool Class. Konferensbidrag vid Möjligheternas barn - villkor för uppväxt och lärande, Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro, Sweden, November 5-7, 2012. [BibTeX]
- Tellgren, B. , Carlsson, R. & Skoog, M. (2012). Two different influences of learning for younger children. Konferensbidrag vid 22nd Annual meeting at the EECERA congress in Porto, Portugal 29 aug-1 sept 2012. [BibTeX]
- Linné, A. , Englund, B. , Eliasson, E. , Holmberg, A. , Tellgren, B. & Sandström, B. (2011). Practical knowledge meets academia: continuity and change in teacher education. Konferensbidrag vid American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, New Orleans, April 8-12, 2011. [BibTeX]
- Tellgren, B. (2010). Exclusion - strategies in play in pre-school settings. Konferensbidrag vid EECERA 20th congress, Birmingham, 6-9 September 2010. [BibTeX]
- Tellgren, B. (2010). To observe and analyse children in different ways. I: The 26th OMEP World Congress August 11-13, 2010 Göteborg, Sweden. Konferensbidrag vid The 26th OMEP World Congress August 11-13, 2010 Göteborg, Sweden. [BibTeX]
- Tellgren, B. (2009). From a Fröbelian tradition during intelligence testing to methods of observation of children : continuity and change in a local pre-school education in Sweden. I: . Konferensbidrag vid EECERA 19th congress, Strassbourg, 26-29 augusti 2009. [BibTeX]
Licentiatavhandlingar
- Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats: barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. Lic.-avh. Örebro: Örebro universitetsbibliotek. [BibTeX]