Svenska språket
Om forskningsämnet
Ämnesuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsmiljöer
Inom forskningsämnet svenska språket använder vi språkvetenskapliga teorier och metoder för att kritiskt granska och öka vår förståelse för text och tal i olika sammanhang, ofta i arbetsliv och skola. Vi forskar om hur språk fungerar i samverkan med andra kommunikationssätt, såsom bilder, och om svenskans roll i ett flerspråkigt samhälle. En huvudfåra i vår forskning är literacy och skrivande, en annan är kritisk text- och diskursanalys. Genomgående intresserar vi oss för språkdidaktiska forskningsfrågor som rör tal och skrift i relation till lärande i och utanför skolan.
Klicka här för att läsa om våra senaste konferenser.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Antisemitiska uttryck i Sverige och judiska ungdomars erfarenheter
- Att koppla ihop digital och analog skriftkultur: Den digitala pennans potential för textskapande i skolan (DigiPenna)
- Egenremisser ur ett läkarperspektiv: När läkare och patient kommunicerar i skrift
- Extremhögerns förkroppsligade semiotik
- Inkluderande deltagande i högre utbildning: Ett multimodalt genreperspektiv från Sverige och Sydafrika (IdmuSS)
- Internationell konferens inom komparativ didaktik (ISCOD)
- Kunskap om och utveckling av digital multiliteracitet som mål och resurs för språk- och yrkesutbildning för migranter
- Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik
- Multimodalitet och intermedialitet: Humanistisk forskning i en digital värld (MIDvärld)
- Samer till salu: multimodal kommodifiering av det ursprungliga
- Skolan som dialektal mötesplats
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
Avslutade projekt
- Anslagstavlan: ForskarFredags Massexperiment 2016
- En ny genre och dess arkeologi: Svenska myndigheters värdegrundstexter
- Multimodala texter och lärande i högre utbildning
- Myndighetstext för ett säkrare samhälle i brukarperspektiv
- OPaData4all
- Svensklärare reflekterar: Språkideologier i text och rum på högstadiet
- Text- och kunskapsutveckling i skolan