Samer till salu: multimodal kommodifiering av det ursprungliga
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2019 - 2023
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Detta projekt undersöker hur föreställningar om ursprungsfolk används i kommersiella sammanhang. Genom att undersöka hur föreställningar om 'det samiska' används för att skapa mervärde i olika kommersiella sammanhang - t.ex. i marknadsföring av kläder, turistupplevelser, mat och prylar - bidrar projektet med förståelse för den process då ursprungsfolk och kulturella minoriteter omförhandlas som symboliska och ekonomiska värden på globala marknader. Hur återuppfinns föreställningar om samisk autenticitet för att locka och skapa åtrå hos konsumenter och turister? Vilka språkliga, visuella och materiella resurser används för att marknadsföra det samiska som åtråvärt? Hur hänger nutida profitering av samisk kultur ihop med historisk exoticering och kolonialisering av Sápmi?
Forskare
Forskargrupper
Samarbetspartners
- Arlene Archer, Kapstadens universitet
- Karin Idevall Hagren, Stockholms universitet