Undervisning, lärande, humaniora
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Forskargruppen Undervisning, lärande, humaniora anlägger utbildningsperspektiv på humaniora, och humanistiska perspektiv på utbildning. I gruppen ingår forskare från engelska, historia, litteraturvetenskap, retorik och svenska språket. Inom gruppen bedrivs exempelvis praktiknära forskning, komparativ didaktikforskning, policyforskning och forskning med ett historiskt perspektiv. Tematiskt rör forskningen makt och identitet, stereotypifiering och minoritetsfrågor, flerspråkighet, läs- och skrivutveckling, samt skolans demokratiuppdrag. Gruppen samverkar aktivt med olika samhällsaktörer har ett ömsesidigt utbyte med forskare från andra ämnen, såväl lokalt som globalt.
Kontaktperson: Linda Eriksson, koordinator för forskargruppen Undervisning, lärande, humaniora.
Forskare
- Anders Björkvall
- Eric Borgström
- Izabela Dahl
- Mats Deutschmann
- Jimmy Engren
- Claire Hogarth
- Mats Landqvist
- Helge Räihä
- Christina von Post
- Patrik Winton
- Daroon Yassin
- Eva Zetterberg-Pettersson
- Karl Ågerup
- Christoffer Åhlman
- Linda Eriksson, Doktorand
- Denny Jansson, Doktorand
- Anton Lindström, Doktorand
- Elin Stenberg, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att förstå förståelse - Stödja förståelse i klassrummet genom förståelse av läroplansstrukturer
- Att koppla ihop digital och analog skriftkultur: Den digitala pennans potential för textskapande i skolan (DigiPenna)
- Att läsa på svenska? Minoritetsspråkens roll i 1700-talets folkundervisning
- Att öka medvetenheten genom virtuella upplevelser - Utveckling av metoder för att belysa språkliga stereotyper med hjälp av digitala medier
- Det flerspråkiga klassrummet i ämnet engelska: En fallstudie av interaktionsmönster mellan lärare och elever
- Ett nätverk för flerspråkig utbildning i Afrika söder om Sahara
- Inkluderande deltagande i högre utbildning: Ett multimodalt genreperspektiv från Sverige och Sydafrika (IdmuSS)
- Internationell konferens inom komparativ didaktik (ISCOD)
- Skolan som dialektal mötesplats
- Spelar dialogen mellan elever någon roll? En undersökning av övningar i att ta anteckningar, i engelskundervisningen
- Språkliga stereotyper i ett tvärkulturellt perspektiv. (C-RAVE)
- Style Pedagogy for English Language Teaching in Secondary School: A Project in Educational Design
- Svenska engelsklärares syn på forskning: En intervjustudie