Databas för publikationer - praktikutvecklande forskning
Här kan du ta del av rapporter och andra publikationer från olika forsknings- och utvecklingsprojekt som har genomförts i samverkan mellan forskare på Örebro universitet och förskole- och skolverksamhet och skolhuvudmän. Många av projekten rör praktikutvecklande forskning har inom ramen för Utbildning, Lärande, Forskning (ULF).
Rapporter inom Praktiknära forskning
-
Hur skapas hållbara samverkansstrukturer mellan akademi och förskola (2021)
Författare: Karin Alnervik, Sara Frödén, Ingrid Granbom, Anne Lillvist och Martina Norling
Publikationstyp: Rapport
När samverkansmodeller prövas och utvecklas är det många delar i samarbetet som behöver lyftas och synliggöras. För att ett samarbete eller en samverkan ska kunna initieras, behöver olika arenor skapas som möjliggör samtal mellan förskolepersonal och forskare. I den här rapporten berörs bland annat forskarens olika roller, metoder för datainsamling och dokumentation, möjligheter och dilemman och etiskt förhållningssätt i praktiknära forskning i samverkan med förskolan.Läs mer om Hur skapas hållbara samverkansstrukturer mellan akademi och förskola (2021)
-
Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
Författare: Erik Andersson, Agneta Halvarsson Lundkvist, Frida Harvey, Per Nilsson, Mari Rex, Karin Rudsberg, Marcus Sundhäll, Anna Teledahl, Anders Trumberg och Ann Öhman Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Det här är en slutrapport från ett tvåårigt forskningsbaserat projekt med syftet att utveckla en Örebromodell för kollegialt lärande utifrån det vetenskapliga kunskapsläget och den lokala skolkontexten i Örebro. Projektet har genomförts i samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun. Almby skola har fungerat pilotskola i arbetet med att kartlägga förutsättningar samt att utveckla och undersöka stödstrukturer för kollegialt lärande, där lärarna på Almby skola uttryckte ett behov av ett kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande. Huvudfokus för projektet blev därför att definiera, kartlägga, pröva och undersöka strukturer för ett förstärkt kunskaps- och undervisningsorienterat kollegialt lärande utifrån den lokala skolans förutsättningar.Läs mer om Kollegialt lärande i Örebros skolor - KLÖS-projektet (2019)
-
Kommunala skolhuvudmäns syn på samverkan med universitet kring praktiknära forskning (2020)
Författare: Lena Öijen, Ann Öhman-Sandberg och Urban Haglind
Publikationstyp: Rapport
Syftet med kartläggningen är att undersöka de kommunala skolhuvudmännens erfarenheter och behov av samverkan med Örebro universitet kring praktiknära forskning och vilka interna förutsättningar de har för en sådan samverkan. Kartläggningens resultat baseras på intervjuer med representanter från Region Örebro län (RÖL) och 9 av länets 12 kommuner i Örebro län. Både enskilda intervjuer och gruppintervjuer genomfördes och totalt deltog 24 personer. Intervjuerna genomfördes under december 2019 och avslutades i mars 2020.
-
Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
Författare: Malin Benerdahl
Publikationstyp: Rapport
I denna rapport presenteras en kartläggning baserad på en enkät genomförd vid Örebro universitet riktad till de drygt 100 disputerade lärare och forskare som är involverade i lärarutbildningen. Syftet med enkäten var att samla in synpunkter, erfarenheter och upplevda behov inför att samla och stärka didaktisk och praktiknära forskning med koppling till lärarutbildningen och RUC (Regionalt utvecklingscentrum) vid Örebro universitet. Enkäten besvarades av 54% av de tillfrågade respondenterna.
Läs mer om Praktiknära och didaktisk forskning – var står vi och var ska vi? (2021)
-
Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)
Författare: Lena Öijen och Ann Öhman-Sandberg
Publikationstyp: Rapport
Syftet med denna kartläggning är att undersöka hur gruppen professorer som är knutna till lärarutbildningen ser på ULF-avtalets definition på praktiknära forskning relaterat till universitets lärarutbildning respektive samverkansuppdrag. Kartläggningsresultaten baseras på 11 intervjuer som
genomfördes under maj-juni 2019. Kartläggningen visar att samtliga intervjuade professorer är positivt inställda till att lärosätet satsar på praktiknära forskning, där flertalet uttryckligen önskar mer upparbetade samverkansstrukturer såväl vid initierandet, som vid formandet av praktiknära
forskningsprojekt, och vid spridningen av forskningsresultat.Läs mer om Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning (2019)
-
Tillgänglig miljö i gymnasiesärskolan (2021)
Författare: Anna Öhman
Publikationstyp: Rapport
Avsikten med denna rapport är att presentera ett ettårigt samverkansprojekt mellan forskare vid Örebro universitet och personal inom en gymnasiesärskola i Örebro. Projektet är en förstudie som rör tillgänglig lärmiljö i gymnasiesärskolan. Det övergripande syftet är att, tillsammans med rektor, specialpedagog, lärare och elever utveckla kunskap om fysisk, social såväl som pedagogisk tillgänglig lärmiljö.