Robert Lindahl
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapE-post: cm9iZXJ0LmxpbmRhaGw7b3J1LnNl
Telefon: 019 303188
Rum: L2312
Om Robert Lindahl
Robert Lindahl är socionom och filosofie doktor i socialt arbete. Robert forskar om relationens betydelse i socialt arbete med särskilt fokus på relationen mellan barn/unga och socialsekreterare. Robert disputerade 2019 med doktorsavhandlingen "Socialsekreteraren och det familjehemsplacerade barnet - om relationen, erkännandet och de institutionella förutsättningarna". Robert undervisar på olika terminer och kurser på socionomprogrammet.
Under perioden 2021-2023 var Robert programansvarig för socionomprogrammet vid Örebro universitet. Sedan 2022 är han samordningsansvarig för fristående kurser vid enheten för socialt arbete.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Lindahl, R. (2021). Individualising or categorising recognition? [Individualiserande eller kategoriserande erkännande?]: Conceptual discussions concerning the relationship between foster children and their child welfare workers [Begreppsdiskussion om relationen mellan familjehemsplacerade barn och deras socialsekreterare]. European Journal of Social Work, 24 (4), 566-577. [BibTeX]
- Lindahl, R. & Bruhn, A. (2018). Professional dilemmas and occupational constraints in child welfare workers' relationships with children and youth in foster care. Children and youth services review, 88, 333-340. [BibTeX]
- Lindahl, R. & Bruhn, A. (2017). Foster children's experiences and expectations concerning the child-welfare officer role: Prerequisites and obstacles for close and trustful relationships. Child & Family Social Work, 22 (4), 1415-1422. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Lindahl, R. (2021). Review of: Kinship care. Between child welfare and family: [Slektsfosterhjem. Mellom barnevern og familie]. Nordic Social Work Research, 11 (1), 90-92. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Lindahl, R. (2019). Socialsekreteraren och det familjehemsplacerade barnet: Om relationen, erkännandet och de institutionella förutsättningarna. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Lindahl, R. (2020). Bildningsidealets betydelse för det sociala arbetets bidrag till hållbar utveckling. I: Magnus Boström, Christian Lundahl & Johan Öhman, Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling (ss. 62-70). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Lindahl, R. (2018). Institutionella ramar för relationen mellan familjehemsplacerade ungdomar och deras socialsekreterare. I: Anders Bruhn & Åsa Källström, Relationer i socialt arbete: i gränslandet mellan profession och person (ss. 107-122). Stockholm: Liber. [BibTeX]
- Oscarsson, L. & Lindahl, R. (2013). Utvärdering av den nationella försöksverksamheten med tillsynsombud: Avrapportering per 1 augusti 2013. I: Gör tillsynsombud skillnad för barn som bor i familjehem? Delrapport med tillsynsombudens erfarenheter från en försöksverksamhet (ss. 45-. Stockholm: Inspektionen för vård och omsorg (IVO). [BibTeX]
Konferensbidrag
- Bruhn, A. , Lindahl, R. & Flygare, E. (2015). Promoting constructive relations between children in foster care and welfare officials. Konferensbidrag vid European Conference for Social Work Research (ECSWR), Ljubljana, Slovenien, 22-24 April, 2015. [BibTeX]
Manuskript
- Lindahl, R. Individualizing or categorizing recognition? : Conceptual discussions concerning the relationship between foster children and their child welfare workers. [BibTeX]
Rapporter
- Oscarsson, L. & Lindahl, R. (2014). Utvärdering av den nationella försöksverksamheten med tillsynsombud: Slutrapport december 2014. Örebro: Örebro universitet (Working Paper and Reports Social Work 5). [BibTeX]