Eric Borgström
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: ZXJpYy5ib3Jnc3Ryb207b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F2135
Om Eric Borgström
Mina huvudsakliga forskningsintressen handlar om skrivande, skrivundervisning och bedömning av skrivande. Vilka idéer om skrivande ger olika policydokument uttryck för? Vilka föreställningar om skrivande och skrivutveckling driver olika undervisnings- och bedömningspraktiker? Hur positioneras och positionerar sig elever och studenter i dessa praktiker? Som skrivforskare intresserar jag mig för hela utbildningssystemet – från förskoleklass till universitetet. Jag blir med jämna mellanrum anlitad som referee-granskare för nordiska tidskrifter, och har varit sakkunnig för lektorat, suttit betygsnämnd och varit andreopponent vid disputation.
Den största delen av min undervisning gör jag på grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet. Där håller jag återkommande i kurser om exempelvis flerspråkighet, grammatik och textanalys, men också språkfärdighet och läs- och skrivdidaktik. Allra roligast i yrkesvardagen har jag när studenters nyvunna kunskaper leder dem till frågor som skakar om lite. Vad är egentligen svenska? Är svenskan något som finns, eller något vi gör? Eller både och? Och vad är överhuvudtaget språk, egentligen? Vi människor skapar ju betydelse med så många medel – ansiktsuttryck, tabeller och heltäckningsmattor för att nämna några – är det verkligen något särskilt med just verbalspråket?
Utöver forskning och undervisning är jag engagerad i programgruppen för grundlärarprogrammet och ledamot i HS-fakultetens kommitté för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Hur blir vi tillsammans pedagogiskt skickligare? (2023- )
- Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Deutschmann, M. , Borgström, E. , Yassin Falk, D. , Steinvall, A. & Svensson, J. (2023). "It ain't what you say. It's the way you say it": adapting the matched guise technique (MGT) to raise awareness of accentedness stereotyping effects among Swedish pre-service teachers. Language Awareness, 32 (2), 255-277. [BibTeX]
- Bonnevier, J. , Borgström, E. & Yassin, D. (2017). Normers roll i ett mål- och kriterierelaterat bedömningssystem. Utbildning och Demokrati, 26 (2), 21-47. [BibTeX]
- Borgström, E. & Ledin, P. (2014). Bedömarvariation: Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov. Språk och stil (24), 133-165. [BibTeX]
- Borgström, E. (2012). Skrivförmåga på prov. Svensklärarföreningens årsskrift, 209-224. [BibTeX]
- Borgström, E. (2012). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov. Sakprosa, 6 (1), 1-34. [BibTeX]
- Borgström, E. (2010). Att skriva prov: om normer och textstruktur i gymnasieskolans skriftliga nationella prov.. Språk och stil, 20, 132-164. [BibTeX]
- Borgström, E. & Yassin, D. (2010). Tioåringar skriver nationellt prov. Texter om svenska med didaktisk inriktning, 7, 25-33. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Borgström, E. (2014). Skrivbedömning: om uppgifter, texter och bedömningsanvisningar i svenskämnets nationella prov. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro university. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Borgström, E. & Westman, M. (2017). Skrivbegreppet i Lgr11: En studie av grundskolans ämnesplan i svenska. I: Saga Bendegard, Ulla Melander Arttala, Maria Westman, Språk och Norm. Language and Norms: Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016. Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016 (ss. 26-36). Uppsala, Sweden: ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Borgström, E. & Åhlman, C. (2023). Educational policy in change – the marketization of the Swedish school through parliamentary data. Konferensbidrag vid International Symposium on Comparative Didactics (ISCOD 2023), Örebro, Sweden, January 11-12, 2023. [BibTeX]
- Borgström, E. & Sofia, H. (2021). Universitetsstudenters skrivande liv: en förstudie. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, (Digital konferens), Örebro University, Örebro, Sweden, May 19-20, 2021. [BibTeX]
Rapporter
- Lundahl, C. , Bonnevier, J. , Arensmeier, C. , Borgström, E. , Lennqvist-Lindén, A. , Nilsson, P. , Sundberg, B. , Sundhäll, M. & et al. (2016). Nationella proven i grundskolans årskurs 6 och 9: En uppföljning av lärares, rektorers och elevers uppfattningar om proven. Stockholm: Skolverket (Skolverkets rapport 447). [BibTeX]