Claire Hogarth
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: Y2xhaXJlLmhvZ2FydGg7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3156
Om Claire Hogarth
Claire Hogarth är lektor i engelska. 2015 utsågs hon till excellent lärare.
Undervisning
Claire Hogarth undervisar i engelska inom ramen för lärarutbildningen, med ett särskilt fokus på retorik och skriftlig framställning samt kreativt läsande och skrivande.
Forskning
Claire Hogarth har en filosofie doktorsexamen i engelsk litteratur från McGill University, Kanada. Hennes avhandling handlade om den postmoderna brevromanen. Hon forskar för närvarande om frågor som rör retorik och skriftlig framställning, liksom Writing Across the Curriculum, och undersöker praktiska tillämpningar i såväl gymnasie- och högskolenivå.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Meningsbyggnad - ett utvecklingsprojekt
- Style Pedagogy for English Language Teaching in Secondary School: A Project in Educational Design
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Hogarth, C. , Matthiesen, C. & Bakken, J. (2022). Advancing citizenship through language arts education: Conceptions of rhetoric in Scandinavian national curricula. Journal of Curriculum Studies, 54 (4), 559-575. [BibTeX]
- Hogarth, C. M. (2019). Summary of the Round-Table Discussion. Utbildning och Demokrati, 28 (2), 125-128. [BibTeX]
- Hogarth, C. M. (2019). Theme Introduction. Utbildning och Demokrati, 28 (2), 5-15. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Hogarth, C. (2022). Kollaborativ problemlösning i seminarier inom retorik. I: Veronica Alfredsson; Noomi Asker; Christel Backman; Sara Uhnoo, Använd rummet: Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar (ss. 283-291). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Hogarth, C. (2021). Mediating Student Responses to Exploratory Exercises in a Preparatory Course for the Degree Project Essay. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, Örebro universitet, Örebro, Sweden, May 19-20, 2021. [BibTeX]
- Hogarth, C. (2018). Writing-to-Engage Pedagogy in Higher Education. Konferensbidrag vid NU2018: Det akademiska lärarskapet, Mälardalens högskola, Västerås, Sweden, October 9-10, 2018. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Hogarth, C. M. (ed.) & Rutten, K. (ed.) (2018). Theme: Rhetorical Education and the Democratic Mission of the School: Preparing Students for Academic and Civic Life. Örebro: Utbildning & Demokrati, Örebro University (Education and Democracy: Journal of Didactics and Educational Policy [Utbildning och Demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik] 28 (2)). [BibTeX]