This page in English

Cecilia Nakeva Von Mentzer

Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaper

E-post: Y2VjaWxpYS5uYWtldmEtdm9ubWVudHplcjtvcnUuc2U=

Telefon: 019 301272

Rum: P2149

Cecilia Nakeva Von Mentzer

Om Cecilia Nakeva Von Mentzer

Om Cecilia Nakeva Von Mentzer

Cecilia Nakeva von Mentzer är universitetslektor i hörselvetenskap vid Örebro universitet sedan april 2019. Hon har en logopedexamen från Karolinska institutet (1991) och en doktorsexamen i handikappvetenskap vid Linköpings universitet (2014). Cecilia var tidigare universitetsadjunkt och postdoc vid institutionen för Neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Forskning

Cecilia Nakeva von Mentzers forskning handlar i huvudsak om bedömning och behandling av talsvårigheter, språkstörning och lässvårigheter hos barn med och utan hörselskador. Detta innebär utveckling av bedömningsmetoder för språk- och taluppfattning, liksom framtagning och utvärdering av metoder för att främja barns talförmåga, språkförmåga och läsförmåga. På senare tid omfattar forskningen även sociala aspekter på kommunikativa funktionsnedsättningar. Forskningen sker ofta i samarbete med andra professioner som psykologer, hörselläkare, ingenjörer och specialpedagoger.

Cecilia är ansvarig för två forskningsprojekt: Kommunikativ aktivitet och delaktighet för barn med tal- och språkstörning (KAD) och Språk, kommunikation och psykiskt välbefinnande hos unga vuxna med hörselnedsättning: en långtidsuppföljning (SKOP). Hon ingår även i ett projekt om det fysiska rummets betydelse för barnsamtal på socialkontor tillsammans med forskare i socialt arbete och arbetsterapi.

KAD

Syftet med forskningsprojektet är att belysa barnets, vårdnadshavarens och pedagogens erfarenheter av om och hur tal- och språkstörning påverkar social interaktion och känsla av delaktighet. Målet är att definiera bemötanden som skapar bästa möjliga förutsättningar för barnet i två viktiga miljöer, hemmet och för(skolan). Aspekter av studien diskuterades vid ett ORU Talks hösten 2021 och har presenterats vid seminarier i socialt arbete och logopedi i vid Örebro och Stockholms universitet liksom Skåne logopedimottagning 2023 och 2024.

 SKOP

Det övergripande syftet med projektet är att undersöka hur ung vuxenålder upplevs av ungdomar med hörselnedsättning ur ett språk- och kommunikationsperspektiv och hur sambanden ser ut med psykiskt välbefinnande. I projektet följer vi upp en grupp barn som använder cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) drygt tio år efter att de deltog i forskningsprojekt om läsning. Målet är att öka kunskapen om unga vuxna med hörselnedsättning ur ett längre livsperspektiv. 

Cecilia Nakeva von Mentzer ingår i forskningsmiljön SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande och är forskargruppsledare för Kom till tals

 

UNDERVISNING

Pedagogiskt förhållningssätt

Cecilias pedagogiska förhållningssätt grundar sig i tre nyckelord: nyfikenhet, kunskapsbaserat omdöme och relation. Förhållningssättet bygger på de erfarenheter hon gjorde när hon arbetade som barnlogoped i klinik 1991-2009 och hade tät kontakt med barnen och deras viktiga vuxna. Flera av de pedagogiska utvecklingsprojekt hon gjorde i klinik liksom hennes terapeutiska skolning, har således på många sätt satt an tonen för hur hon arbetar som högskolepedagogisk lärare.

Cecilia träffar studenter på alla utbildningsnivåer; de som är nya inom högre utbildning och de som befinner sig på magister- och doktorandnivå. De programstudenter hon undervisar befinner sig inom hörselvetenskap, arbetsterapi, omvårdnad och specialpedagogik. Bredden på programstudenterna gör att hon behöver skapa sig en bild av studenternas studievardag och kommande yrkessituation på ett aktivt sätt. Sammantaget innebär undervisningssituationen att hon behöver förstå varifrån studenten kommer och vart studenten är på väg.

En särskild aspekt Cecilias lärarroll på Örebro universitet är hennes logopediska yrkesbakgrund som kräver särskilda förberedelse för att synliggöra logopedin (medicin, lingvistik och psykologi) i olika undervisningsmoment. För att möjliggöra detta för hon en kontinuerlig dialog med specialiserade logopeder inom olika områden, som exempelvis alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), röst och afasi.

Cecilias undervisningsportfölj omfattar alltifrån praktiska övningar i kroppskännedom och röst, föreläsningar, laborationer och posterarbete i akustisk fonetik och talperception, barns språk, kognition, hörsel och läsning, och kvantitativ forskningsmetod för att nämna några exempel.

Cecilia Nakeva von Mentzer undervisar på grundnivå på Audionomprogrammet, Arbetsterapiprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet liksom på Magisterprogrammet i arbetsterapi/hörselvetenskap och Specialpedagogik. Hon handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå. I februari 2024 disputerade Petter Kallioinen där hon var biträdande handledare.

 

Forskargrupper

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Doktorsavhandlingar, sammanläggningar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Övrigt | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Doktorsavhandlingar, sammanläggningar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Övrigt