Cecilia Nakeva Von Mentzer
Cecilia Nakeva Von Mentzer Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: Y2VjaWxpYS5uYWtldmEtdm9ubWVudHplcjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 301272
Rum: P2149
Om Cecilia Nakeva Von Mentzer
Om Cecilia Nakeva Von Mentzer
Cecilia Nakeva von Mentzer är universitetslektor i hörselvetenskap vid Örebro universitet sedan april 2019. Hon har en logopedexamen från Karolinska institutet (1991) och en doktorsexamen i handikappvetenskap vid Linköpings universitet (2014). Cecilia var tidigare universitetsadjunkt och postdoc vid institutionen för Neurovetenskap vid Uppsala universitet.
Forskning
Cecilia Nakeva von Mentzers forskning handlar i huvudsak om bedömning och behandling av talsvårigheter, språkstörning och lässvårigheter hos barn med och utan hörselskador. Detta innebär utveckling av bedömningsmetoder för språk- och taluppfattning, liksom framtagning och utvärdering av metoder för att främja barns talförmåga, språkförmåga och läsförmåga. På senare tid omfattar forskningen även sociala aspekter på kommunikativa funktionsnedsättningar. Forskningen sker ofta i samarbete med andra professioner som psykologer, hörselläkare, ingenjörer och specialpedagoger.
Cecilia är ansvarig för två forskningsprojekt: Kommunikativ aktivitet och delaktighet för barn med tal- och språkstörning (KAD) och Språk, kommunikation och psykiskt välbefinnande hos unga vuxna med hörselnedsättning: en långtidsuppföljning (SKOP). Hon ingår även i ett projekt om det fysiska rummets betydelse för barnsamtal på socialkontor tillsammans med forskare i socialt arbete och arbetsterapi.
KAD
Syftet med forskningsprojektet är att belysa barnets, vårdnadshavarens och pedagogens erfarenheter av om och hur tal- och språkstörning påverkar social interaktion och känsla av delaktighet. Målet är att definiera bemötanden som skapar bästa möjliga förutsättningar för barnet i två viktiga miljöer, hemmet och för(skolan). Aspekter av studien diskuterades vid ett ORU Talks hösten 2021 och har presenterats vid seminarier i socialt arbete och logopedi i vid Örebro och Stockholms universitet liksom Skåne logopedimottagning 2023 och 2024.
SKOP
Det övergripande syftet med projektet är att undersöka hur ung vuxenålder upplevs av ungdomar med hörselnedsättning ur ett språk- och kommunikationsperspektiv och hur sambanden ser ut med psykiskt välbefinnande. I projektet följer vi upp en grupp barn som använder cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) drygt tio år efter att de deltog i forskningsprojekt om läsning. Målet är att öka kunskapen om unga vuxna med hörselnedsättning ur ett längre livsperspektiv.
Cecilia Nakeva von Mentzer ingår i forskningsmiljön SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande och är forskargruppsledare för Kom till tals.
UNDERVISNING
Pedagogiskt förhållningssätt
Cecilias pedagogiska förhållningssätt grundar sig i tre nyckelord: nyfikenhet, kunskapsbaserat omdöme och relation. Förhållningssättet bygger på de erfarenheter hon gjorde när hon arbetade som barnlogoped i klinik 1991-2009 och hade tät kontakt med barnen och deras viktiga vuxna. Flera av de pedagogiska utvecklingsprojekt hon gjorde i klinik liksom hennes terapeutiska skolning, har således på många sätt satt an tonen för hur hon arbetar som högskolepedagogisk lärare.
Cecilia träffar studenter på alla utbildningsnivåer; de som är nya inom högre utbildning och de som befinner sig på magister- och doktorandnivå. De programstudenter hon undervisar befinner sig inom hörselvetenskap, arbetsterapi, omvårdnad och specialpedagogik. Bredden på programstudenterna gör att hon behöver skapa sig en bild av studenternas studievardag och kommande yrkessituation på ett aktivt sätt. Sammantaget innebär undervisningssituationen att hon behöver förstå varifrån studenten kommer och vart studenten är på väg.
En särskild aspekt Cecilias lärarroll på Örebro universitet är hennes logopediska yrkesbakgrund som kräver särskilda förberedelse för att synliggöra logopedin (medicin, lingvistik och psykologi) i olika undervisningsmoment. För att möjliggöra detta för hon en kontinuerlig dialog med specialiserade logopeder inom olika områden, som exempelvis alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), röst och afasi.
Cecilias undervisningsportfölj omfattar alltifrån praktiska övningar i kroppskännedom och röst, föreläsningar, laborationer och posterarbete i akustisk fonetik och talperception, barns språk, kognition, hörsel och läsning, och kvantitativ forskningsmetod för att nämna några exempel.
Cecilia Nakeva von Mentzer undervisar på grundnivå på Audionomprogrammet, Arbetsterapiprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet liksom på Magisterprogrammet i arbetsterapi/hörselvetenskap och Specialpedagogik. Hon handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå. I februari 2024 disputerade Petter Kallioinen där hon var biträdande handledare.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Det fysiska rummets betydelse vid socialtjänstens kontakter med barn och unga
- Kommunikativ aktivitet och delaktighet hos barn med tal- och språkstörning
- Språk, kommunikation och psykiskt välbefinnande hos ungdomar med hörselnedsättning som använder cochleaimplantat eller hörapparat: en långtidsuppföljning
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Kalnak, N. & Nakeva von Mentzer, C. (2024). Listening and Processing Skills in Young School Children with a History of Developmental Phonological Disorder. Healthcare, 12 (3). [BibTeX]
- Stewart, H. J. , Cash, E. K. , Pinkl, J. , Nakeva von Mentzer, C. , Lin, L. , Hunter, L. L. , Moore, D. R. & CCHMC Division of Audiology, . (2022). Adaptive Hearing Aid Benefit in Children With Mild/Moderate Hearing Loss: A Registered, Double-Blind, Randomized Clinical Trial. Ear and Hearing, 43 (5), 1402-1415. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2021). Audiometric profiles in children with speech sound disorder: Subclinical hearing loss as a potential factor. Clinical Linguistics & Phonetics, 35 (9), 847-873. [BibTeX]
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. , Ors, M. & Uhlén, I. (2021). Auditory event-related potentials and mismatch negativity in children with hearing loss using hearing aids or cochlear implants: A three-year follow-up study. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 140. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2021). Corrigendum to “Phonemic discrimination and reproduction in 4-5-year-old children: Relations to hearing” [Int. J. Pediatr. Otorhinolaryngol., 133 (2020), 1–12]. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 140. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Kalnak, N. & Jennische, M. (2021). Intensive computer-based phonics training in the educational setting of children with Down syndrome: An explorative study. Journal of Intellectual Disabilities, 25 (4), 636-660. [BibTeX]
- Levlin, M. & Nakeva von Mentzer, C. (2020). An evaluation of systematized phonics on reading proficiency in Swedish second grade poor readers: Effects on pseudoword and sight word reading skills. Dyslexia, 26 (4), 427-441. [BibTeX]
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Lindgren, M. , Nakeva von Mentzer, C. , Sahlén, B. , Lyxell, B. & Uhlén, I. (2020). Computer-assisted reading intervention for children with hearing impairment using cochlear implants: Effects on auditory event-related potentials and mismatch negativity. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 137. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2020). Phonemic discrimination and reproduction in 4-5-year-old children: Relations to hearing. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 133. [BibTeX]
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Ors, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. & Uhlén, I. (2019). Computer-assisted reading intervention for children with sensorineural hearing loss using hearing aids: Effects on auditory event-related potentials and mismatch negativity. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 117, 17-25. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Sundström, M. , Enqvist, K. & Hällgren, M. (2018). Assessing speech perception in Swedish school-aged children: preliminary data on the Listen–Say test. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 43 (3), 106-119. [BibTeX]
- Uhlen, I. , Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlen, B. , Lindgren, M. & Ors, M. (2017). Using a multi-feature paradigm to measure mismatch responses to minimal sound contrasts in children with cochlear implants and hearing aids. Scandinavian Journal of Psychology, 58 (5), 409-421. [BibTeX]
- Eliasson, A. , Holmström, L. , Aarne, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Weiland, A. , Sjöstrand, L. , Forssberg, H. , Tedroff, K. & et al. (2016). Efficacy of the small step program in a randomised controlled trial for infants below age 12 months with clinical signs of CP: a study protocol. BMC Pediatrics, 16. [BibTeX]
- Kallioinen, P. , Olofsson, J. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Ors, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. , Engström, E. & et al. (2016). Semantic Processing in Deaf and Hard-of-Hearing Children: Large N400 Mismatch Effects in Brain Responses, Despite Poor Semantic Ability. Frontiers in Psychology, 7. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. , Engström, E. & et al. (2015). Segmental and suprasegmental properties in nonword repetition: An explorative study of the associations with nonword decoding in children with normal hearing and children with bilateral cochlear implants. Clinical Linguistics & Phonetics, 29 (3), 216-235. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Sundström, M. , Enkvist, K. & Hällgren, M. (2015). Talperception hos svenska normalhörande skolbarn i tyst och störande tal: effekt av fonetiska kontraster, ljudbakgrund och kön. Audionomen : medlemstidning för Audionomföreningen (3). [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2015). Tänka om ljud: Fonologisk lästräning vid datorn för döva och hörselskadade barn som använder cochleaimplantat eller hörapparat. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter (2). [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. & Uhlén, I. (2014). The Phonics Approach in Swedish Children using Cochlear Implants or Hearing Aids: Inspecting Phonological Gain. Journal of Communication Disorders, Deaf Studies & Hearing Aids, 2 (3), 117. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Wass, M. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallionen, P. & Uhlén, I. (2013). Computer-assisted training of phoneme-grapheme correspondence for children who are deaf and hard of hearing: Effects on phonological processing skills. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (12), 2049-2057. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. & Uhlén, I. (2013). Ljudinriktad läsintervention vid datorn för barn med cochleaimplantat (CI) och/eller hörapparat (HA): läsförändring och kognitiva faktorer. Logopednytt (4), 18-23. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2013). Ljudinriktad läsintervention vid datorn för barn med cochleaimplantat eller hörapparat: Läsförändring och kognitiva faktorer. Barnplantabladet (3), 28-30. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Wass, M. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. , Engström, E. & et al. (2012). Datorbaserad fonologisk intervention för barn med cochleaimplantat (CI) och/eller hörapparat (HA): effekter på fonologiska färdigheter. Logopednytt (3), 18-23. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2012). Interventionsstudie med fokus att förbättra fonologiska färdigheter. Barnplantabladet (3), 34-35. [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2008). Pratvis: dotorbaserad uttalsträning. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter (4). [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Kallioinen, P. , Olofsson, J. K. & Nakeva von Mentzer, C. (2023). Semantic processing in children with Cochlear Implants: A review of current N400 studies and recommendations for future research. Biological Psychology, 182. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Nakeva von Mentzer, C. (2014). Rethinking Sound: Computer-assisted reading intervention with a phonics approach for deaf and hard of hearing children using cochlear implants or hearing aids. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Linköping: Linköping University Electronic Press. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Nakeva von Mentzer, C. & Löfkvist, U. (2024). Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid hörselskador. I: Lena Hartelius, Kerstin Johansson, Maria Levlin, Ellika Schalling, Maria Södersten, Grundbok i logopedi (ss. 83-94). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Lyxell, B. , Wass, M. , Sahlén, B. , Ibertsson, T. , Asker-Arnason, L. , Uhlén, I. , Henricson, C. , Nakeva von Mentzer, C. & et al. (2013). Hearing and cognitive development in deaf and hearing-impaired children: effects of intervention. I: Gastone G. Celesia, Disorders of Peripheral and Central Auditory Processing (ss. 71-80). . Elsevier. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Nakeva von Mentzer, C. , Hua, H. , Sundström, M. , Enqvist, K. & Hällgren, M. (2015). Assessing Children’s Speech Processing Ability using a New Analytical Method: The Listen-Say Test. I: Assessing Children’s Speech Processing Ability using a New Analytical Method: The Listen-Say Test.. Konferensbidrag vid Conference on Cognitive Hearing Science Linköping June 2015. Uppsala: [BibTeX]
- Nakeva von Mentzer, C. (2015). The Listen-Say Test -: Assessment of speech processing in children 2015. Konferensbidrag vid Cochlear Nordic Symposium in Copenhagen, 27-29 January 2015, Copenhagen, Denmark. Uppsala: [BibTeX]
Övrigt
- Nakeva von Mentzer, C. & Ranjbar, P. (2020). The web-based sentence repetition test to diagnose developmental language disorder (DLD): User manual. [BibTeX]