Språk, kommunikation och psykiskt välbefinnande hos ungdomar med hörselnedsättning som använder cochleaimplantat eller hörapparat: en långtidsuppföljning
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2023 - 2027
Kontaktperson
Forskningsämne
Det övergripande syftet med detta projekt är att undersöka språk och litteracitet hos en grupp döva och hörselskadade tonåringar som deltog i datorbaserad läsintervention för tio år sedan. Vi är också intresserade av att undersöka deras nuvarande psykosociala välbefinnande. Alla använder cochleaimplantat eller hörapparater sedan mitten av 2000-talet, som de fick vid ungefär 2 års ålder. Genomsnittlig tidsperiod när barnen ännu inte fått sina hörselhjälpmedel varierade mellan 4 och 7 månader i denna grupp, en mycket kortare period än i tidigare uppföljningsstudier. Alla deltagare har bilaterala hörselhjälpmedel. Resultaten kommer att jämföras med svenska normer för tonåringar med typisk hörsel. Inom projektet tas även ett hörförståelsetest fram där datainsamlingen sker vid Örebro universitet.