Ann Öhman
Ann Öhman Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YW5uLm9obWFuO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303106
Rum: F3209
Om Ann Öhman
Ann är lektor i pedagogik. Hennes forskningsintresse rör förutsättningar för att reformer och kompetensutvecklingssatsningar ska leda till hållbar skolutveckling. Ann har bland annat studerat regeringens karriärstegsreform för lärare och Skolverkets kompetensutvecklingssatsning Läslyftet. Utöver det undervisar hon på lärarutbildningen, och är legitimerad lärare i biologi och idrott. Under åren 2017-2022 var hon projektledare för universitetets strategiska satsning Framtidens lärarutbildning som avslutades 2022-03-31 https://www.oru.se/strategiska-satsningar/framtidens-lararutbildning/ .
Ann är:
Kontaktperson för Örebro universitets arbete med den nationella försöksverksamheten för ULF-avtal https://ulfavtal.se
svensk kontaktperson för ISCAR (The International Society of Cultural-historical Activity Research) https://www.iscar.org
Forskningsprojekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Doktorsavhandlingar
- Öhman Sandberg, A. (2014). Hållbar programutveckling: en studie av betydelsen av expansivt lärande och delvis delade objekt. (Doctoral dissertation). Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Öhman Sandberg, A. (2022). Förutsättningar för hållbara samverkansmodeller. I: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan (ss. 41-60). Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
- Eriksson, I. & Öhman Sandberg, A. (2022). Praktikutvecklande forskning i samverkan – en inramning. I: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: utmaningar och möjligheter vid samverkan (ss. 9-22). Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2019). Förutsättningar för hållbar undervisningsutveckling: exempel från Läslyftet. I: Ylva Ståhle; Mimmi Waermö; Viveca Lindberg, Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel (ss. 269-283). Stockholm: Natur och kultur. [BibTeX]
- Halvarsson, A. & Öhman, A. (2009). Hur kan teori bidra till lärande: interaktiv forskning i nationella utvecklingsprogram. I: Lennart Svensson; Göran Brulin; Sven Jansson; Karin Sjöberg, Lärande utvärdering genom följeforskning (ss. 145-163). . Studentlitteratur AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Öhman Sandberg, A. (2014). A peer coaching project as a tool for sustainable school development. I: A peer coaching project as a tool for sustainable school development. Konferensbidrag vid The 42nd NERA congress at Lillehammer, 2014 March 5 -7. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2014). The relation between policy, program and sustainable change of practice. I: The relation between policy, program and sustainable change of practice. Konferensbidrag vid EGOS - European Group for Organizational Studies. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2013). The relation between policy, program, project and practice. Konferensbidrag vid The International Helix conference, Linköping, Sweden, June 12-14, 2013. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2010). Hållbart utvecklingsarbete på lärarutbildningen. I: Hållbart utvecklingsarbete på lärarutbildningen. Konferensbidrag vid NERA's 38th congress, Malmö, Sweden, March 11-13, 2010. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. & Halvarsson, A. (2010). Learning in large scale development projects: A comparison between two methods to bridge the gap between theory and practice. Konferensbidrag vid Swedish paricapatory research consortium, Runö, Sweden, November 18-19, 2010. [BibTeX]
Rapporter
- Halvarsson Lundkvist, A. , Hällqvist, G. , Öhman Sandberg, A. & Öijen, L. (2022). Nulägesanalys och vägen framåt för projektet ”Skolresultaten i regionen har förbättrats – att leda och styra en komplex organisation”: En sammanfattande rapport med resultat från FoU-projektet Forskningsbaserad samverkan i Region Örebro län (FRÖ). Örebro: Örebro universitet (Praktiknära FoU-projekt 2022:1). [BibTeX]
- Öijen, L. , Haglind, U. & Öhman Sandberg, A. (2021). En nationell nulägesbild av Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 2020–21: En kartläggning av hur RUC-företrädare ser på RUC:s förutsättningar, funktion och verksamhet. Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportserie 2021:4). [BibTeX]
- Öijen, L. , Öhman Sandberg, A. & Haglind, U. (2020). Kommunala skolhuvudmäns syn på samverkan med universitet kring praktiknära forskning: En kartläggning genomförd med skolföreträdare i kommuner i Örebro län och Region Örebro län (RÖL). Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportsamling 2020:4). [BibTeX]
- Lundmark, M. , Halvarsson Lundkvist, A. & Öhman Sandberg, A. (2020). Skolpersonalens rörlighet på arbetsmarknaden i Örebro kommun och län. Örebro: Örebro universitet (Praktiknära FoU-projekt 2020:1). [BibTeX]
- Andersson, E. , Halvarsson Lundkvist, A. , Harvey, F. , Nilsson, P. , Rex, M. , Rudsberg, K. , Sundhäll, M. , Teledahl, A. & et al. (2019). Kollegialt Lärande i Örebros Skolor – KLÖS-projektet: Hur kan lärares kollegiala lärprocesser stödjas i syfte att skapa hållbara strukturer för utvecklingsarbete?. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Öijen, L. & Öhman Sandberg, A. (2019). Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning: En kartläggning genomförd inom ramen för delprojektet Praktiknära forskning. Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportsamling 2019:6). [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. , Ehneström, C. , Ellström, P. & Svensson, L. (2016). Karriärtjänster för lärare – möjlighet eller hinder för skolutveckling?. Linköping: Linköpings universitet. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Eriksson, I. (ed.) & Öhman Sandberg, A. (ed.) (2022). Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]