Ann Öhman
Position: Senior Lecturer School/office: School of Humanities, Education and Social SciencesEmail: YW5uLm9obWFuO29ydS5zZQ==
Phone: +46 19 303106
Room: F3209
Publications
Chapters in books |
Collections (editor) |
Conference papers |
Doctoral theses, monographs |
Reports |
Chapters in books
- Öhman Sandberg, A. (2022). Förutsättningar för hållbara samverkansmodeller. In: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan (pp. 41-60). Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
- Eriksson, I. & Öhman Sandberg, A. (2022). Praktikutvecklande forskning i samverkan – en inramning. In: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: utmaningar och möjligheter vid samverkan (pp. 9-22). Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2019). Förutsättningar för hållbar undervisningsutveckling: exempel från Läslyftet. In: Ylva Ståhle; Mimmi Waermö; Viveca Lindberg, Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel (pp. 269-283). Stockholm: Natur och kultur. [BibTeX]
- Halvarsson, A. & Öhman, A. (2009). Hur kan teori bidra till lärande: interaktiv forskning i nationella utvecklingsprogram. In: Lennart Svensson; Göran Brulin; Sven Jansson; Karin Sjöberg, Lärande utvärdering genom följeforskning (pp. 145-163). . Studentlitteratur AB. [BibTeX]
Collections (editor)
- Eriksson, I. (ed.) & Öhman Sandberg, A. (ed.) (2022). Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
Conference papers
- Öhman Sandberg, A. (2014). A peer coaching project as a tool for sustainable school development. In: A peer coaching project as a tool for sustainable school development. Paper presented at The 42nd NERA congress at Lillehammer, 2014 March 5 -7. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2014). The relation between policy, program and sustainable change of practice. In: The relation between policy, program and sustainable change of practice. Paper presented at EGOS - European Group for Organizational Studies. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2013). The relation between policy, program, project and practice. Paper presented at The International Helix conference, Linköping, Sweden, June 12-14, 2013. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. (2010). Hållbart utvecklingsarbete på lärarutbildningen. In: Hållbart utvecklingsarbete på lärarutbildningen. Paper presented at NERA's 38th congress, Malmö, Sweden, March 11-13, 2010. [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. & Halvarsson, A. (2010). Learning in large scale development projects: A comparison between two methods to bridge the gap between theory and practice. Paper presented at Swedish paricapatory research consortium, Runö, Sweden, November 18-19, 2010. [BibTeX]
Doctoral theses, monographs
- Öhman Sandberg, A. (2014). Hållbar programutveckling: en studie av betydelsen av expansivt lärande och delvis delade objekt. (Doctoral dissertation). Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication. [BibTeX]
Reports
- Halvarsson Lundkvist, A. , Hällqvist, G. , Öhman Sandberg, A. & Öijen, L. (2022). Nulägesanalys och vägen framåt för projektet ”Skolresultaten i regionen har förbättrats – att leda och styra en komplex organisation”: En sammanfattande rapport med resultat från FoU-projektet Forskningsbaserad samverkan i Region Örebro län (FRÖ). Örebro: Örebro universitet (Praktiknära FoU-projekt 2022:1). [BibTeX]
- Öijen, L. , Haglind, U. & Öhman Sandberg, A. (2021). En nationell nulägesbild av Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 2020–21: En kartläggning av hur RUC-företrädare ser på RUC:s förutsättningar, funktion och verksamhet. Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportserie 2021:4). [BibTeX]
- Öijen, L. , Öhman Sandberg, A. & Haglind, U. (2020). Kommunala skolhuvudmäns syn på samverkan med universitet kring praktiknära forskning: En kartläggning genomförd med skolföreträdare i kommuner i Örebro län och Region Örebro län (RÖL). Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportsamling 2020:4). [BibTeX]
- Lundmark, M. , Halvarsson Lundkvist, A. & Öhman Sandberg, A. (2020). Skolpersonalens rörlighet på arbetsmarknaden i Örebro kommun och län. Örebro: Örebro universitet (Praktiknära FoU-projekt 2020:1). [BibTeX]
- Andersson, E. , Halvarsson Lundkvist, A. , Harvey, F. , Nilsson, P. , Rex, M. , Rudsberg, K. , Sundhäll, M. , Teledahl, A. & et al. (2019). Kollegialt Lärande i Örebros Skolor – KLÖS-projektet: Hur kan lärares kollegiala lärprocesser stödjas i syfte att skapa hållbara strukturer för utvecklingsarbete?. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Öijen, L. & Öhman Sandberg, A. (2019). Professorernas syn på ULF-avtal och praktiknära forskning: En kartläggning genomförd inom ramen för delprojektet Praktiknära forskning. Örebro: Örebro universitet (Framtidens lärarutbildnings rapportsamling 2019:6). [BibTeX]
- Öhman Sandberg, A. , Ehneström, C. , Ellström, P. & Svensson, L. (2016). Karriärtjänster för lärare – möjlighet eller hinder för skolutveckling?. Linköping: Linköpings universitet. [BibTeX]