Institutionen för medicinska vetenskaper

Riskfaktorer för infektion vid extern ventrikulär dränage och intraparenkymala neuromonitorer

Användning av extern ventrikulär dränage (EVD) är en viktig del av TBI-protokoll. Många tillstånd, såsom intrakraniell blödning, intrakraniell tumör och hydrocefalus, föranleder användning av EVD. EVD-användning kompliceras ofta av felplacering, blödning, dislokation, blockering och, viktigast av allt, infektion. EVD-infektionsfrekvensen varierar från 0 till 22 %, vilket resulterar i en betydande ökning av kostnader, sjukhusvistelse, sjuklighet och dödlighet.

Andra invasiva metoder för att övervaka intrakraniellt tryck inkluderar användning av intraparenkymala tryckmonitorer. Syftet med denna retrospektiva databasanalys är att identifiera riskfaktorer som potentiellt kan påverka förekomsten av EVD-infektion och skapa en modell som kan användas i framtida studier samt för att vägleda uppdatering av lokala protokoll för vård av patienter med svåra hjärnskador av olika ursprung.

Handledare: Andras Buki

E-post: andras.buki@oru.se