Kursens uppbyggnad
Från och med vårterminen 2024 börjar kursen terminsvecka 11 under termin 6 och är tio sammanhängande veckor. I kursen ingår teoretiska moment och ett projektarbete. I de teoretiska momenten ingår basala kunskaper i vetenskapligt arbete exempelvis forskningsdesign, biostatistik, forskningsetik, att skriva vetenskapligt samt litteratursökning.
Under projektarbetet får studenterna möjlighet till fördjupning och breddning inom områden som de är speciellt intresserade av. Genom projektarbetet får studenterna träning i att söka, kritiskt granska och sammanställa medicinsk och vetenskaplig information från olika källor samt i relevanta fall genom journalgenomgång, registerstudie och/eller experimentellt arbete.
Studenterna ska i samråd med handledare formulera en frågeställning och med utgångspunkt från denna skriva en projektplan samt utföra ett experimentellt eller kliniskt projekt, alternativt en litteraturstudie och presentera detta i form av en vetenskaplig uppsats.
Från kurstillfälle VT22/HT22 gäller följande förändringar:
- Självständigt arbete skrivs i par om två personer. Om särskilda skäl föreligger kan examinator besluta om att studenter får skriva enskilt.
- Uppsatsen kan precis som tidigare utgöras av en litteraturstudie, men sökning av litteratur och sammanställning av litteraturen måste göras med en systematisk metod (dvs en systematisk litteraturstudie).
- En handledare kan maximalt handleda två projekt under termin 6 och två projekt på termin 10 under en och samma termin.
Seminariegrupphandledare
I kursen ingår, för studenterna, tre obligatoriska seminarier som leds av seminariegrupphandledare. Seminariegrupphandledaren är disputerade inom olika områden och vana att handleda och granska vetenskapliga arbeten
I seminarium 1 behandlas projektets bakgrund, frågeställning och val av metod. Studenterna redovisar sina projektplaner och får möjlighet att diskutera upplägget med både andra studenter och seminariegrupphandledaren.
Seminarium 2 behandlar resultat och här ska studenten redovisa sina egna data alternativt hur man har tänkt sig att redovisa sina data. Olika sätt att redovisa resultat diskuteras och studenterna ska ha förberett några bilder på hur man har tänkt sig sin egen resultatredovisning.
Seminarium 3 handlar om hur man presenterar sitt projekt. Även här ska studenterna förbereda några bilder för att schematiskt visa hur de har tänkt redovisa sina projekt.
Under hela kursens gång är seminariegrupphandledaren ett extra vetenskapligt stöd för studenterna. Det är också seminariegrupphandledaren som granskar de färdiga uppsatserna samt leder examinationen.