Kommunikation om "bra" mat och hälsosamma livsstilar
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Startår 2018
Kontaktperson
Forskningsämne
Detta projekt samlar kritiska studier som undersöker kommunikation där mat framställs som hälsosam och hållbar, och som en del i en framgångsrik livsstil. Att äta hälsosamt och hållbart har blivit allt viktigare i många samhällen i takt med att kostrelaterad ohälsa ökar och att kunskap om matproduktionens och matkonsumtionens klimatpåverkan tilltar. Idéer om vad som är ”bra” mat och en hälsosam livsstil påverkas i hög grad av kommersiella intressen. Detta synliggörs i projektets olika studier. Med hjälp av multimodal kritisk diskursanalys studeras kommersiella representationer av hållbar, funktionell och ekologisk mat, hur mat knyts till naturen och det nationella, och till vad som ses som en framgångsrik livsstil
Publikationer (pdf)
Forskare
- Helen Andersson
- Ariel Chen
- Göran Eriksson
Forskargrupper
Samarbetspartners
- PhD Lauren O'Hagan, University of Sheffield, University of Sheffield
- Professor David Machin, Zeijang University, China , Zeijang University, China