Engelska
Om forskningsämnet
Ämnesuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsområden
- Didaktik
- Ämnesdidaktik
Forskningsmiljöer
Forskning inom engelsk lingvistik är särskilt stark inom området språksociologi med inriktning mot språk och makt. Till exempel bedrivs forskning om språkliga attityder, stereotypifiering under två större projekt finansierade av VR och Wallenbergstiftelsen. Temat "språk och makt" är även närvarande i historisk språkforskning, närmare bestämt i studier av ”Middle Scots”. Engelskans roll som ett globalt maktspråk passar också in under denna profil. Här bedrivs tillämpad forskning inom språkundervisning och inlärning, med fokus på engelskans kontra lokala språks roller i postkoloniala utbildningssammanhang, forskning som bedrivs i samarbete med bl a. University of Seychelles.
Pedagogisk forskning som bedrivs under engelskan vid Örebro universitet omfattar en mängd olika ramverk och forskningsmetoder, som sträcker sig från kvantitativa mått på språkkunskaper till mer kvalitativa studier om motivation med etnografisk fokus. En stor del av vår tillämpade forskning inom språkpedagogik verkar inom det metodiska ramverket aktionsforskning (AR). AR i språkpedagogik är en undersökningsprocess tänkt att identifiera och förbättra lokala undervisnings- och lärandesituationer genom systematisk utvärdering av en pedagogisk förändring eller ingripande. Som exempel kan nämnas mindre ändringar i klassrummet, till exempel storleken på studentgrupper, aktiviteter, ordning i instruktioner, eller materialval, men även större förändringar som till exempel att implementera en ny pedagogik, justeringar av kursinnehåll, eller revideringar av en kursplan.
Engelskaämnets litteraturvetenskapliga forskning spänner från kulturstudier till narrativ teori, från 1700-talssatir till modern science fiction. Ett gemensamt intresse är att se litteraturens plats i och betydelse för historiska och kulturella företeelser. Inom amerikansk litteratur finns forskning med bas i feministisk teori och kulturstudier, inom genrer såsom science fiction och självbiografi, med kritiska perspektiv på kanon och problematisering av författarbegreppet. Inom engelsk litteratur finns forskning om 1700-talsromanen, där liknande litteraturhistoriska frågor diskuteras, men med utgångspunkt i narrativ teori, och med fokus på ironiska berättarformer. Aktuella projekt inkluderar studier av självbiografier från den amerikanska modernismen, med författare såsom Gertrude Stein, Alice B. Toklas, F. Scott Fitzgerald och Ernest Hemingway, författarbegreppet under 1700-talet, från Jonathan Swifts satir till Jane Austens romaner, samt en studie av om amerikansk familjekultur och reproduktionsteknologi.
Vid Örebro universitet är forskningen inom engelskan knuten till ett antal olika forskningsmiljöer, bland annat Berättande, Liv och Mening, Utbildning och Demokrati samt Språk och Retorik. Nationellt och internationellt är våra forskare verksamma i flera regionala, nationella och internationella nätverk, till exempel RUC (Regionalt utvecklingscentrum), the Swedish Association for American Studies, SWESSE (the Swedish Society for the Study of English), Teaching and Learning in Literary studies, AILA (International Association of Applied Linguistics) and the Rhetoric Society of America.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att öka medvetenheten genom virtuella upplevelser - Utveckling av metoder för att belysa språkliga stereotyper med hjälp av digitala medier
- Det flerspråkiga klassrummet i ämnet engelska: En fallstudie
- Det flerspråkiga klassrummet i ämnet engelska: En fallstudie av interaktionsmönster mellan lärare och elever
- Hominida ekologier och artöverskridande släktskap: Att föreställa sig beboeliga världar i en (post)apokalyptisk samtid
- Internationell konferens inom komparativ didaktik (ISCOD)
- Meningsbyggnad - ett utvecklingsprojekt
- Multimodalitet och intermedialitet: Humanistisk forskning i en digital värld (MIDvärld)
- Skandinaviska ortnamn och vikingatida dekorationsstilar i England
- Spelar dialogen mellan elever någon roll? En undersökning av övningar i att ta anteckningar, i engelskundervisningen
- Språkliga stereotyper i ett tvärkulturellt perspektiv. (C-RAVE)
- Style Pedagogy for English Language Teaching in Secondary School: A Project in Educational Design
- Svenska engelsklärares syn på forskning: En intervjustudie
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
Avslutade projekt
- (Un)making Families: Representations of Reproductive Technologies and the Politics of Family in Contemporary American Culture
- Engelskundervisning i en flerspråkigt klassrum: En fallstudie av diskurs och praktik
- Inhabiting the Fact/Fiction Borderland: Feuds about Life and Letters in 18th-century London
- Retorisk didaktik för handledning av självständiga arbeten
- Retorisk undervisning och skolans demokratiska uppdrag. Att förbereda för högre studier och medborgerligt deltagande
- The Auchinleck Chronicle
- Understanding and Innovating Note-taking Pedagogy in Secondary School: An Action Research Project
- Writing-to-Engage Pedagogy for Higher Education in Sweden