Att undervisa i ämnet makt, normer och kön, bas I, 7,5 hp

Illustrativ bild.

Örebro universitet erbjuder på uppdrag av Skolverket fyra kurser för gymnasielärare med anledning av att det nya ämnet makt, normer och kön kommer att erbjudas inom gymnasieskolan, den anpassade gymnasieskolan och komvux från höstterminen 2025.

Kurserna ges av ämnena genusvetenskap och samhällskunskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS).

Denna kurs – Att undervisa i ämnet makt, normer och kön, bas I (7,5 hp) – vänder sig till dig som inte tidigare har läst genusvetenskap.

Kursen är en introduktion till genusvetenskapliga begrepp och teorier exempelvis kön, sexualitet, genus, normer, makt, maktordningar och intersektionalitet. I kursen behandlas även hur olika könsnormer uttrycks på individ-, grupp- och samhällsnivå samt för ämnesområdet relevant lagstiftning.

Kursen genomförs av Örebro universitet och omfattar 7,5 högskolepoäng.

Kursen är en online- och distanskurs som ges på kvartsfart och bygger på självstudier. Kursen innehåller en introduktion/liveföreläsning och förinspelade kortföreläsningar. Dessutom ingår ett antal seminarier online, av vilka två är obligatoriska. Följande teman behandlas:

1. Jämställdhetspolitik, lagar och regler;
  2. Genusnormer, studie- och yrkesval;
  3. Maskuliniteter: Föräldraledig pappa och/eller högerextremist?;
  4. Queer och trans;
  5. Från härskartekniker till normkritiker.

Kursen examineras genom grupparbeten och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Alla moment på kursen ges på svenska.

Kursen pågår mellan den 16 september och 20 december. Exakta datum fastställs i augusti 2024. Företrädesvis ges undervisningen på eftermiddagstid.

Kursen ges på uppdrag av Skolverket och är avgiftsfri.

Deltagarna ansvarar för litteraturinköp och andra eventuella merkostnader som följer av kursdeltagandet.

Målgrupp: Kursen vänder sig till lärare på gymnasial nivå som är behöriga i minst ett gymnasialt ämne.

Observera att du behöver skicka in ett registerutdrag från Skolverket som du kan ladda ner på "Utdrag ur lärar- och förskollärarregistret - Skolverket".

Antagning:
Antalet platser är begränsat till 25.

Vid fler sökande än platser prioriteras sökande som har en anställning vid gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux. Om ytterligare urval krävs används lottning.

Vid fler sökande än antalet platser upprättas en reservlista.

Sista anmälningsdag är 25 augusti.

Antagningsbesked och välkomstbrev skickas ut under vecka 36.

Anmälan - Att undervisa i ämnet makt, normer och kön, bas I, 7,5 hp

Hantering av personuppgifter

Vi kommer att behandla dina uppgifter i syfte att administrera kursen och genomförande av kursen. Efter kursens avslut kommer alla uppgifter i anmälningsformuläret att raderas förutom de uppgifter som behöver sparas för kursadministrationen enligt arkivlagen.

Lämnade uppgifter kan rättas och återkallas genom att kontakta uppdragsutbildnng@oru.se.

Mer information om hur Örebro universitet hanterar personuppgifter finns på sidan Behandling av personuppgifter vid Örebro universitet.

Genom att skicka in formuläret förstår och godkänner jag att Örebro universitet behandlar mina personuppgifter i enlighet med ovan angivet ändamål och gällande dataskyddslagstiftning.

Jag förstår och ger mitt samtycke till hantering av mina personuppgifter.

Kursansvarig

Maria Jansson

Befattning: Professor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Profilsida: Maria Jansson