Ulrika Sultan
Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: dWxyaWthLnN1bHRhbjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303174
Rum: B4108
Om Ulrika Sultan
Undervisning
Jag undervisar främst i teknik för studenter på förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet (år F-3 och 4-6) samt inom hållbar utveckling för civilingenjörsstudenter (Industriell ekonomi och Datateknik).
Jag handleder och bedömer studentarbeten inom ämnen som:
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Matematikdidaktik
- KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning i biologi och kemi)
- Ämneslärarprogrammet (biologi)
Jag är kursansvarig för kurserna
- Förskolepedagogik IIIa
- Förskolepedagogik IIIb
- Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6 (delkurs 3)
- Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6, uppdragsutbildning delkurs teknik
- Förskolepedagogik IX, avancerad nivå.
- Teknik för lärare
- Hållbar utveckling för civilingenjörer
Jag har även undervisat och varit kursansvarig på grund- och ämneslärarutbildningar för teknik i årskurs 7–9 och gymnasiet vid Linköpings och Göteborgs universitet. Där handledde jag studentarbeten i teknikens didaktik med fokus på programmering, digitala lärspel, genus och identitet.
Forskning
Min forskning är inriktad på teknikens didaktik och flickors intresse för teknik och STEM. Min doktorsavhandling, "In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl", visar att föreställningen om flickors ointresse för teknik ofta är stark och obegrundad, vilket påverkar deras självbild och deltagande i tekniska ämnen.
Jag ingår i forskargruppen STEAM (science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) vid Örebro univeristet och samarbetar internationellt inom "Emotions in Engineering Education". Dessutom skriver jag läromedel för både lärarutbildning, elever och verksamma lärare.
Samarbeten och uppdrag (i urval)
- Representant i Lärarutbildningsrådet (LUR) vid Örebro Universitet
- Representant i grundlärarprogramrådet vid Örebro Universitet
- Ämnesföreträdare för teknikämnet vid Örebro Universitet
- Lärosätesrepresentant vid Centrum för tekniken i skolan (CETIS)
- Advisory Board-medlem för Womenengineer, en stiftelse som främjar jämställdhet i ingenjörsutbildningar
- Ambassadör för #1MillionGirlsInSTEM, ett FN-projekt för att öka flickors intresse för STEM-yrken, i samarbete med UNESCO
- Samarbete med industri och utbildning för att ökad inkuldering och diversitet
- Medgrundare av Vera-konceptet, som ger flickor i årskurs 4–6 möjlighet att prova på ingenjörsyrket genom samarbete med Volvo Construction Equipment och andra företag.
Tidigare uppdrag (i urval)
- Samarbete med museum, Sveriges Radio och TV
- F.d. advisory board-medlem för Women in Technology i Nigeria
- Styrelsemedlem i Mattecentrum, en ideell förening som stärker ungas matematiska självförtroende
Utmärkelser
- Mottagare av 2023 Tech Builder and Innovation Award från organisationen Women In Technology in Nigeria
- Nominerad till Plan international Flickapriset, 2024 för mitt avhandlingsarbete
- Nominerad till #AddHer Awards, kategori Role Model, 2024 för min forskning och forskningskommunikation.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2024). Bringing girls and women into STEM? Girls’ technological activities and conceptions when participating in an all-girl technology camp. International journal of technology and design education, 34 (2), 647-671. [BibTeX]
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Finding The T and E In STEAM: A lesson taught and learned. Australasian Journal of Technology Education, 9. [BibTeX]
- Sultan, U. (2023). STEAM education in Sweden: teachers’ experience for successful instruction. Pedagogical Dialogue the journal of the Center of Excellence NIS,, 45 (3), 29-39. [BibTeX]
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2020). Technical or not? Investigating the self-image of girls aged 9 to 12 when participating in primary technology education. Design and Technology Education: An International Journal, 25 (2), 175-191. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2019). Girls’ engagement with technology education: A scoping review of the literature. Design and Technology Education: An International Journal, 24 (2), 20-41. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Sultan, U. (2022). Gendering the curriculum. I: Alison Hardy; Gwyneth Owen-Jackson, Debates in Design and Technology Education. New York: Routledge. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Sultan, U. (2023). Girls' technological knowledge. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Using movie-making to visualise pre-service teachers' perceptions of technology. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
- Sultan, U. , Sjöstedt, E. & Bergfeldt, B. (2022). What Happened To Technology? Finding The T and E In STEAM. I: David Gill; Jim Tuff; Thomas Kennedy; Shawn Pendergast; Sana Jamil, PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education Proceedings. Designing a better world through technological literacy for all. Konferensbidrag vid PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, June 21-24, 2022. (ss. 105-112). Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland. [BibTeX]