This page in English

Ulrika Sultan

Ulrika Sultan Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknik

E-post: dWxyaWthLnN1bHRhbjtvcnUuc2U=

Telefon: 019 303174

Rum: B4108

Ulrika Sultan
Forskningsämne Forskningsmiljöer

Om Ulrika Sultan

Ulrika Sultan är forskare och universitetslärare med fokus på teknikens didaktik och flickors intresse för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). Hon är särskilt engagerad i frågor kring jämställdhet och inkludering inom teknik- och ingenjörsutbildningar. Hennes forskning belyser hur normer och föreställningar påverkar flickors självbild och deltagande i tekniska ämnen. Utöver sin akademiska verksamhet är hon aktiv i flera nationella och internationella initiativ som syftar till att öka mångfalden inom STEM. Hon har även mottagit flera utmärkelser för sitt arbete med att främja unga kvinnors engagemang i teknik.

Undervisning

Ulrika undervisar främst i teknik för studenter på förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet (år F-3 och 4-6) samt inom hållbar utveckling för civilingenjörsstudenter (Industriell ekonomi och Datateknik).

Hon handleder och bedömer studentarbeten inom ämnen som:

  • Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
  • Matematikdidaktik
  • KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning i biologi och kemi)
  • Ämneslärarprogrammet (biologi)

Hon är kursansvarig för kurserna

  • Förskolepedagogik IIIa
  • Förskolepedagogik IIIb
  • Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6 (delkurs 3)
  • Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6, uppdragsutbildning delkurs teknik
  • Förskolepedagogik IX, avancerad nivå.
  • Teknik för lärare
  • Hållbar utveckling för civilingenjörer

Hon har även undervisat och varit kursansvarig på grund- och ämneslärarutbildningar för teknik i årskurs 7–9 och gymnasiet vid Linköpings och Göteborgs universitet. Där handledde hon studentarbeten i teknikens didaktik med fokus på programmering, digitala lärspel, genus och identitet.

Forskning

Ulrikas forskning är inriktad på teknikens didaktik och flickors intresse för teknik och STEM. Hennes doktorsavhandling, "In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl", visar att föreställningen om flickors ointresse för teknik ofta är stark och obegrundad, vilket påverkar deras självbild och deltagande i tekniska ämnen.

Ulrika ingår i forskargruppen STEAM (science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) vid Örebro univeristet och samarbetar internationellt inom "Emotions in Engineering Education". Dessutom skriver hon läromedel för både lärarutbildning, elever och verksamma lärare.

Hon är vetenskaplig granskare för vetenskapliga tidskrifter som publicerar forskning om teknik- och naturvetenskapsdidaktik samt genus- och samhällsfrågor.

Samarbeten och uppdrag (i urval)

  • Representant i Lärarutbildningsrådet (LUR) vid Örebro Universitet
  • Representant i grundlärarprogramrådet vid Örebro Universitet
  • Expertstöd till Skolverket i frågor som rör teknikämnet
  • Lärosätesrepresentant vid Centrum för tekniken i skolan (CETIS)
  • Advisory Board-medlem för Womenengineer, en stiftelse som främjar jämställdhet i ingenjörsutbildningar
  • Ambassadör för #1MillionGirlsInSTEM, ett FN-projekt för att öka flickors intresse för STEM-yrken, i samarbete med UNESCO
  • Samarbete med industri och utbildning för att ökad inkuldering och diversitet 
  • Medgrundare av Vera-konceptet, som ger flickor i årskurs 4–6 möjlighet att prova på ingenjörsyrket genom samarbete med Volvo Construction Equipment och andra företag.

Tidigare uppdrag (i urval)

  • Samarbete med Science Centers, museum, Sveriges Radio och TV
  • F.d. advisory board-medlem för Women in Technology i Nigeria
  • Styrelsemedlem i Mattecentrum, en ideell förening som stärker ungas matematiska självförtroende

 Utmärkelser

  • Vinnare av priset Role Model i #addher Awards 2024
  • Vinnare av 2023 Tech Builder and Innovation Award från organisationen Women In Technology in Nigeria
  • Nominerad till Plan international Flickapriset, 2024 för hennes avhandlingsarbete

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Dagstidningar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Dagstidningar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

  • Sultan, U. (2023). Girls' technological knowledge. I:  The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
  • Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Using movie-making to visualise pre-service teachers' perceptions of technology. I:  The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
  • Sultan, U. , Sjöstedt, E. & Bergfeldt, B. (2022). What Happened To Technology? Finding The T and E In STEAM. I: David Gill; Jim Tuff; Thomas Kennedy; Shawn Pendergast; Sana Jamil,  PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education Proceedings. Designing a better world through technological literacy for all. Konferensbidrag vid PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, June 21-24, 2022. (ss. 105-112). Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland. [BibTeX]