Malin Kronqvist-Håård
Befattning: Projektledare Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: bWFsaW4ua3JvbnF2aXN0LWhhYXJkO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303084
Rum: F2229
Om Malin Kronqvist-Håård
Uppdrag
Malin Kronqvist Håård är projektledare och kursansvarig för arbetsmarknadsutbildningen Introduktion till svensk skola tidigare Snabbspår för lärare och förskollärare med utländsk lärarutbildning. Hon har arbetat med utbildningen sedan våren 2017. Malin arbetar även med den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) inom lärarutbildningarna och undervisar på kursen ledarskap för organisation och arbetsliv.
Forskning
Malins främsta forskningsintresse är styrning och ledning av skola samt hur utbildningspolitiska diskursiva förändringar påverkar lokala aktörer. Hennes avhandlingsprojekt undersökte styrning och maktstrukturer inom storskaliga skolutvecklingsprojekt med Samverkan för bästa skola (SBS) som exempel.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Kronqvist Håård, M. (2024). School Leaders’ Response to Neoliberal Education Reforms: A Scoping Review. . [BibTeX]
- Kronqvist Håård, M. (2024). The quest for continuous improvement in light of power disciplinary, sovereign and pastoral power in a state-initiated school improvement programme. Education Inquiry. [BibTeX]
- Kronqvist Håård, M. (2023). Government steering and government disruption: co-operation between government and municipal actors in a state-initiated school improvement programme from the municipal actors’ perspective. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 9 (2), 113-125. [BibTeX]
- Kronqvist Håård, M. (2021). Styrning genom samverkan? En textanalys av dominerande diskurser i en statlig skolförbättringssatsning. Pedagogisk forskning i Sverige, 26 (1), 42-69. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Kronqvist Håård, M. (2024). Technologies of Power in a State-initiated School Improvement Programme: Governing by school self-improvement. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Falun: Dalarna University. [BibTeX]