Lina Sandström
Lina Sandström Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: bGluYS5zYW5kc3Ryb207b3J1LnNl
Telefon: 019 303049
Rum: F3270
Om Lina Sandström
Lina Sandström är lektor i sociologi vid Örebro universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse ligger i att utforska olika former av ojämlikhet, särskilt i relation till migration och integration. Hon försvarade sin avhandling Seeking Asylum-Finding a Home? år 2020. Avhandlingen utforskade integration ur asylsökandes perspektiv, med särskilt fokus på hur upplevelserna skilde sig åt beroende på boendeform.
Integrationsfrågor behandlas även i två av hennes pågående projekt: Barn i fokus – för en hållbar integration för barnfamiljer (finansierat av AMIF, 2022-2025), ett följeforskningsprojekt inom ramen för ett Rädda Barnen projekt som ämnar främja en mer hållbar integration för barn och familjer på flykt genom samverkan mellan olika aktörer; och Rörlighet och tillhörighet bland utrikes- och inrikesfödda ungdomar på svensk landsbygd (finansierat av VR, 2024-2027).
Efter disputationen arbetade hon som forskningsassistent i Efter de tidiga barndomsåren, en longitudinell studie där föräldrars uppdelning av betalt och obetalt arbete studerades. Detta följdes av en tid som postdoktor i två olika projekt, som båda problematiserade effekterna av covid-19: Att lära sig konsumera mindre: Kan erfarenheter under Covid-19 pandemin trigga igång livsstilsomställning? (finansierat av Formas, 2021) och RESISTIRÉ: Responding to outbreaks through co-creative inclusive equality strategies (finansierat av EUH2020, 2021-2024). Som anställd vid Göteborgs universitet har Sandström deltagit i ytterligare ett EU Horizon 2020 projekt: ACCTING: Advancing behavioural change through an inclusive green deal (2021-2025).
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att lära sig konsumera mindre: Kan erfarenheter under Covid-19 pandemin trigga igång livsstilsomställning?
- Barn i fokus- för en hållbar integration för barnfamiljer
- Efter småbarnsåren. En longitudinell studie av föräldraskap och arbete
- RESISTIRÉ: Jämlikhet efter Covid-19. Samkreativ utformning av återhämtningsstrategier i Europa. (2021-2024)
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Boström, M. & Sandström, L. (2024). Is a Slower Life a Pathway to Sustainable Lifestyles?. Nature and Culture, 19 (3), 274-296. [BibTeX]
- Bobek, A. & Sandström, L. (2024). Pandemic Stories From the Margins: Migrant Experiences of Social Exclusion During COVID-19. Critical Sociology, 50 (7-8), 1285-1303. [BibTeX]
- Sandström, L. (2023). Asylsökande flyktingar och den svenska "tryggheten". Sociologisk forskning, 60 (1), 5-32. [BibTeX]
- Alsarve, J. , Boye, K. & Sandström, L. (2023). New practices during the pandemic? A qualitative study of parents’ work, care and housework during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Studies, 29 (5), 2248-2267. [BibTeX]
- Boström, M. , Römmelmann, H. & Sandström, L. (2022). Could practices of reduced consumption during the Covid-19 pandemic facilitate transformative change for sustainability? Experiences from Sweden and Ireland. Frontiers in Sustainability. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Sandström, L. (2020). Seeking Asylum - Finding a Home? A qualitative study on asylum seekers' integration in two different housing contexts. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Delaney, C. , Sandström, L. , Izaguirre Choperena, A. , Callerstig, A. , Beloki Marañon, U. , Cacace, M. & Aglietti, C. (2024). The 'why' and the 'how' of using narratives in intersectional research: The experience of RESISTIRÉ. I: María López Belloso; Sara Clavero; Sofia Strid, Resisting the pandemic: Better stories and innovation in times of crisis (ss. 131-155). . Peter Lang Publishing Group. [BibTeX]
Rapporter
- Sandström, L. , Callerstig, A. , Strid, S. , Lionello, L. & Rossetti, F. (2023). RESISTIRE D4.3 Summary report on qualitative indicators - cycle 3.. . [BibTeX]
- Sandström, L. , Axelsson, T. K. , Callerstig, A. , Strid, S. & Bobek, A. (2022). RESISTIRÉ: Building back better? Qualitative indications of inequalities produced by Covid-19 and its policy and societal responses. Second cycle summary report. Deliverable report D4.2.. Örebro University. [BibTeX]
- Axelsson, T. , Callerstig, A. , Sandström, L. & Strid, S. (2021). Qualitative indications of inequalities produced by COVID-19 and its policy responses: RESISTIRÉ 1st cycle summary report.. Strasbourg: European Science Foundation. [BibTeX]