Lina Mrak
Befattning: Doktorand Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: bGluYS5tcmFrO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301476
Rum: G2142
Om Lina Mrak
Lina Mrak är doktorand i idrottsvetenskap vid Örebro Universitet sedan maj 2022. Hon har en förskollärarexamen och ca. 20 års arbete av att arbeta i förskola och då med de yngsta barnen i förskolan.
Linas masterexamen är i Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år) från Høgskolen i Østfold, Norge.
Forskning
Linas forskningsintressen riktas mot förskolan och speciellt barn under tre år. Linas masteruppsats var en kritisk studie med titeln: (M)alla barn- en kvalitativ studie om förskollärares handlingsutrymme för att uppträda som vittne till ett- och tvååringars kunskapande.
Lina Mrak är en del av forskarskolan SMOVE (Sustainable movement education) vilket är ett samarbete mellan GIH Stockholm, Örebro universitet, Göteborgs universitet och Malmö universitet. Hennes avhandlingsarbete riktas mot rörelseglädje i förskolan.
Undervisning
Lina undervisar i pedagogik, i huvudsak i kurser för blivande förskollärare.
Samarbeten och uppdrag
Medlem i forskningsgruppen ReShape vid Örebro universitet samt i forskningsgruppen PER vid Högskolan i Jönköping
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Hvit Lindstrand, S. , Lecusay, R. & Mrak, L. (2022). Lyssnande undervisning i förskolan. Nordisk Barnehageforskning, 19 (4), 206-226. [BibTeX]
- Lecusay, R. , Mrak, L. & Nilsson, M. (2022). What is Community in Early Childhood Education and Care for Sustainability? Exploring Communities of Learners in Swedish Preschool Provision. International Journal of Early Childhood, 54 (1), 51-74. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Lecusay, R. , Mrak, L. & Nilsson, M. (2021). Sustainability in early childhood: perspectives of professionals and children. Konferensbidrag vid 30th EECERA Annual Conference, Democratic Early Childhood Pedagogies, Online Festival, 1st – 17th September 2021. [BibTeX]
- Lecusay, R. , Mrak, L. & Aktaş, V. (2019). Rethinking the Relation between Pedagogy and Sustainability: The Views of Preschool Teachers in Sweden. Konferensbidrag vid Symposium: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, Jönköping, Sverige, augusti 28, 2019. [BibTeX]
- Nilsson, M. , Lecusay, R. , Mrak, L. , Ferholt, B. & Alnervik, K. (2015). Toddlers and Teachers in Aesthetic Communication. I: Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood 25th EECERA annual conference. Konferensbidrag vid 25th European Early Childhood Education Research Association Conference (EECERA), Barcelona, Spain, September 7-10, 2015. (ss. 99-99). [BibTeX]
- Alnervik, K. , Nilsson, M. & Mrak, L. (2015). Utforskande didaktik: Som en meningsskapande dans. Konferensbidrag vid Praktiska och estetiska lärprocesser i skola och högre utbildning. Nationell konferens, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköpings högskola, Jönköping, Sweden, April 22-23, 2015. [BibTeX]
Rapporter
- Anderstaf, S. , Mrak, L. & Öhman, C. (2021). "Vingar som bär..." – en utbildningsresa från barnskötare till förskollärare. Jönköping: Enheten för samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation. [BibTeX]