Lars Erikson
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: bGFycy5lcmlrc29uO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303013
Rum: F3212
Om Lars Erikson
Lars Erikson är lektor i pedagogik vid Örebro universitet och är verksam inom lärarutbildningen. Han är utbildad folkhögskolelärare,
I sin forskning intresserar sig Lars Erikson för frågor inom området föräldrar och skola/förskola. På en kunskapssociologisk grund utvecklas i hans avhandlingsprojekt fyra olika modeller för relationen mellan föräldrar och skola. På uppdrag av f.d Myndigheten för skolutveckling har han genomfört en kartläggning av grundskollärares föräldrasamverkan och en intervjustudie sammanfattat i rapporten Lärares kontakter och samverkan med föräldrar.
Forskningsprojekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Erikson, L. (2013). Föräldrasamverkan: en fråga om förtroende och erkännande i ljuset av några principer för relationen mellan föräldrar och skola. Barn (4), 13-27. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Erikson, L. (2004). Föräldrar och skola. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitetsbibliotek. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Erikson, L. (2011). Vad betyder föräldrarätten i relation till olika principer för relationen mellan föräldrar och skola?. I: Tomas Englund, Utbildning som medborgerlig rättighet: föräldrarätt eller barns rätt eller … ? (ss. 211-240). Göteborg: Daidalos. [BibTeX]
- Erikson, L. (2008). Föräldrar och skola: olika innebörder. I: Agneta Nilsson, Vi lämnar till skolan det käraste vi har...: om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar (ss. 30-39). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. [BibTeX]
- Erikson, L. (2008). Lärares förtroendeskapande föräldrakontakter: en kvalitativ studie i tre skolor. I: Agneta Nilsson, Vi lämnar till skolan det käraste vi har...: om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar (ss. 124-147). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. [BibTeX]
- Erikson, L. (2008). Lärares kontakter och samverkan med föräldrar: en kartläggning. I: Agneta Nilsson, Vi lämnar till skolan det käraste vi har...: om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar (ss. 102-115). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Erikson, L. (2008). Different models of the parent: school relationship. [BibTeX]