Karin Hellfeldt
Karin Hellfeldt Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapE-post: a2FyaW4uaGVsbGZlbGR0O29ydS5zZQ==
Telefon: 019 302375
Rum: L2173
Om Karin Hellfeldt
Karin Hellfeldt är disputerad i socialt arbete, lärare i kriminologi samt programansvarig för kriminologiprogrammet vid Örebro universitet. Hennes forskning är främst inriktad på att studera utsatthet för brott, med särskilt fokus på utsatthet för mobbning och kränkningar i skolan. Den undervisning Karin bedriver är främst inom vetenskaplig metod, viktimologi samt brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete. Karin är även utbildad beteendevetare och har tidigare undervisat såväl i sociologi som på socionomprogrammet.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- 65+ och trygg
- Implementering av Group Violence Intervention (GVI) i Örebro: en strategi för att minska och förebygga utvecklingen av grovt och dödligt våld kopplat till kriminella grupper
- Retrospektiv studie av unga människors erfarenheter (RESUMÉ-studien)
- SOFIA-studien
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Persdotter, B. , Landstedt, E. & Hellfeldt, K. (2024). Detection of children at risk of maltreatment: longitudinal understanding of teachers' concern for children's home situation in Sweden. European Early Childhood Education Research Journal, 32 (2), 266-280. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Evans, B. , Hellfeldt, K. , Andershed, H. & Boersma, K. (2023). Older and feeling unsafe? Differences in underlying vulnerability, anxiety and life satisfaction among older adults. Aging & Mental Health, 27 (8), 1636-1643. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Andershed, H. , Boersma, K. & Hellfeldt, K. (2022). Perceived reasons of unsafety among independently living older adults in Sweden. Nordic Journal of Criminology, 23 (1), 44-60. [BibTeX]
- Frogner, L. , Hellfeldt, K. , Ångström, A. , Andershed, A. , Källström, Å. , Fanti, K. A. & Andershed, H. (2022). Stability and Change in Early Social Skills Development in Relation to Early School Performance: A Longitudinal Study of a Swedish Cohort. Early Education and Development, 33 (1), 17-37. [BibTeX]
- Colins, O. F. , Andershed, H. , Hellfeldt, K. & Fanti, K. A. (2022). The incremental usefulness of teacher-rated psychopathic traits in 5- to 7-year olds in predicting teacher-, parent-, and child self-reported antisocial behavior at a six-year follow-up. Journal of criminal justice, 80. [BibTeX]
- Thunberg, S. & Hellfeldt, K. (2022). Våld i ungas nära relationer. Texter om våld (1), 25-31. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Boersma, K. , Andershed, H. & Hellfeldt, K. (2021). Affective Fear of Crime and Its Association with Depressive Feelings and Life Satisfaction in Advanced Age: Cognitive Emotion Regulation as a Moderator?. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (9). [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Owiredua, C. , Boersma, K. , Andershed, H. & Hellfeldt, K. (2021). Presence of Meaning in Life in Older Men and Women: The Role of Dimensions of Frailty and Social Support. Frontiers in Psychology, 12. [BibTeX]
- Källström, Å. , Hellfeldt, K. , Howell, K. , Miller-Graff, L. & Graham-Bermann, S. (2020). Young Adults Victimized as Children or Adolescents: Relationships Between Perpetrator Patterns, Poly-Victimization, and Mental Health Problems. Journal of Interpersonal Violence, 35 (11-12), 2335-2357. [BibTeX]
- Källström, Å. , Hellfeldt, K. & Nylander, P. Å. (2019). Parental imprisonment, child victimization and adult problems. European Journal of Criminology, 16 (6), 671-688. [BibTeX]
- Glatz, T. , Källström, Å. , Hellfeldt, K. & Thunberg, S. (2019). Physical Violence in Family Sub-Systems: Links to Peer Victimization and Long-Term Emotional and Behavioral Problems. Journal of family Violence, 34 (5), 423-433. [BibTeX]
- Fanti, K. A. , Hellfeldt, K. , Colins, O. F. , Meehan, A. , Andershed, A. & Andershed, H. (2019). Worried, sad, and breaking rules?: Understanding the developmental interrelations among symptoms of anxiety, depression, and conduct problems during early childhood. Journal of criminal justice, 62, 23-28. [BibTeX]
- Nylander, P. Å. , Källström, Å. & Hellfeldt, K. (2018). After a childhood with a parent in prison: Relationships and well-being as a child and young adult. International Journal of Prisoner Health, 14 (1), 34-45. [BibTeX]
- Nylander, P. Å. , Hellfeldt, K. & Källström, Å. (2018). Att ha haft en förälder i fängelse under uppväxten - har det betydelse senare i livet?. Tidskrift för kriminalvård, 73 (2), 9-11. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Gill, P. E. & Johansson, B. (2018). Longitudinal Analysis of Links Between Bullying Victimization and Psychosomatic Maladjustment in Swedish Schoolchildren. Journal of School Violence, 17 (1), 86-98. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Johansson, B. & Lindberg, O. (2014). Mobbning och socialt stöd från lärare och klasskamrater: en longitudinell studie av barns erfarenheter av mobbning. Sosiologi i dag, 44 (4), 79-104. [BibTeX]
Böcker
- Thunberg, S. , Hellfeldt, K. & Källström, Å. (2023). Barn och unga som brottsoffer. Stockholm: Liber. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Hellfeldt, K. (2016). The Hurt Self: Bullied Children's Experiences of Social Support, Recognition and Trust at School. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro university. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Johansson, B. , Flygare, E. & Hellfeldt, K. (2019). Att stödja utsatta elever i skolan. I: Björn Johansson & Åsa Källström, Barns och ungas utsatthet: Våld och kränkningar i barns och ungas relationer (ss. 155-168). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Thunberg, S. & Moberg Stephenson, M. (2019). Barn och unga som brottsoffer. I: Björn Johansson & Åsa Källström, Barns och ungas utsatthet: Våld och kränkningar i barns och ungas relationer (ss. 107-124). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. & Källström, Å. (2019). Multipel utsatthet: En särskild risk för barn och unga. I: Björn Johansson och Åsa Källström, Barns och ungas utsatthet: våld och kränkningar i barns och ungas relationer (ss. 91-103). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Johansson, B. , Hellfeldt, K. & Flygare, E. (2019). Utsatthet i skolan. I: Björn Johansson & Åsa Källström, Barns och ungas utsatthet: Våld och kränkningar i barns och ungas relationer (ss. 47-61). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Källström, Å. & Nylander, P. Å. (2018). Efter en barndom med en förälder i fängelse: Hälsa, utsatthet och sociala relationer. I: Annelie Björkhagen Turesson & Annika Staaf, Kriminalvården: Innanför och utanför (ss. 177-188). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. & Strand, S. (2018). Grupparbete. I: Caroline Mellberg, Marie Väfors Frits & Eva Tiby, Kriminologi: en studiehandbok (ss. 153-162). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Johansson, B. & Hellfeldt, K. (2018). Relationsarbete i skolan - att bryta mönster präglade av mobbning och kränkningar. I: Anders Bruhn & Åsa Källström, Relationer i socialt arbete: i gränslandet mellan profession och person (ss. 168-183). Stockholm: Liber. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Golovchanova, N. , Evans, B. , Hellfeldt, K. , Andershed, H. & Boersma, K. (2022). Vulnerability for perceived unsafety among older adults: A latent profile analysis. Konferensbidrag vid 26th Nordic Congress of Gerontology (26NKG), Odense, Denmark, June 8-10, 2022. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Boersma, K. , Andershed, H. & Hellfeldt, K. (2021). Affective fear of crime and its associations with depressive feelings and life satisfaction in older adults: Cognitive emotion regulation as a moderator?. I: The Stockholm Criminology Symposium Program & Abstracts. Konferensbidrag vid The Stockholm Criminology Symposium, Stockholm, Sweden, June 15-16, 2021. (ss. 29-29). The Swedish National Council for Crime Prevention (Brå). [BibTeX]
- Thunberg, S. & Hellfeldt, K. (2021). ”Det är komplicerat” – Om ungas tjejers konstruktioner av offerskap efter utsatthet för våld i nära relation samt deras behov av stöd. Konferensbidrag vid Våld i ungas relationer, Musikhögskolan, Örebro universitet, November 25, 2021. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Andershed, H. , Boersma, K. & Hellfeldt, K. (2021). Feelings of unsafety and well-being in advanced age. Konferensbidrag vid 25th Nordic Gerontology Congress, Reykjavik, Iceland, (Virtual Congress), June 2-4, 2021. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Owiredua, C. , Boersma, K. , Andershed, H. & Hellfeldt, K. (2021). Presence Of Meaning In Older Men And Women: The Role Of Frailty Dimensions And Social Support. Konferensbidrag vid SWEAH (The Swedish National Graduate School for Competitive Science on Ageing and Health) Milestone Conference, Lund university, Lund, Sweden, Online conference, October 19-20, 2021. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , López-Romero, L. & Andershed, H. (2019). Cyberbullying and Psychological Well-being in Young Adolescence: The Potential Protective Mediation Effects of Social Support from Family, Friends, and Teachers. I: International Journal of Environmental Research and Public Health. MDPI. [BibTeX]
- Källström, Å. , Glatz, T. , Hellfeldt, K. & Thunberg, S. (2019). Physical Violence in Family Sub-Systems: Links to Peer Victimization and Long-Term Emotional and Behavioral Problems. Konferensbidrag vid 19th Annual Conference of the European Society of Criminology (EuroCrim 2019), Ghent, Belgium, September 18-21, 2019. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Andershed, H. & Hellfeldt, K. (2019). The +65 and Safe Study: Feelings of unsafety and fear of crime in advanced age. Konferensbidrag vid International Association of Gerontology and Geriatrics European Region Congress, Gothenburg, Sweden, May 23-25, 2019. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Andershed, H. , Göransson, S. , Meehan, A. & Sverke, M. (2018). Student Generated Violence towards Teachers in Swedish Schools: Prevalence and Characteristics of Victimization and Identification of Risk and Protective Factors. Konferensbidrag vid The Stockholm Criminology Symposium, Stockholm, Sweden, June 12-14, 2018. (ss. 172-173). [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Andershed, H. , Göransson, S. , Meehan, A. & Sverke, M. (2018). Teacher-victimization in Swedish schools: Identification of risk factor. Konferensbidrag vid 6th European Association for Forensic Child & Adolescent Psychiatry, Psychology & other involved professions Congress (EFCAP 2018). Young victims and young offenders. Prevention and intervention within families and institutions, Venice, Italy, June 20-22, 2018. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. (2017). The importance of social support and recognition from teachers for pupil´s experiencing bullying victimization. Konferensbidrag vid Word Anti-Bullying Forum, Stockholm, Sweden, May 7-9, 2017. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. (2017). Understanding and identifying preschool developmental pathways to early school adjustment. Konferensbidrag vid Word Anti-Bullying Forum, Stockholm, Sweden, May 7-9, 2017. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Frogner, L. , Andershed, A. , Källström, Å. & Andershed, H. (2017). Understanding preschool precursors to early school adjustment. Konferensbidrag vid Stockholm Criminology Symposium, Stockholm, Sweden, June 19-21, 2017. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. (2014). Mobbning i skolan: dess olika uttryck, konsekvenser samt behovet av stöd och hjälp för den utsatta. Konferensbidrag vid Barnrättsdagarna, Psykisk ohälsa bland barn & unga, Örebro, Sweden, April 8-9, 2014. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. (2014). Mobbning och kränkningar i skolan: olika utvecklingsvägar samt socialt stöd från lärare som en skyddande faktor. Konferensbidrag vid Viktimologisk forskarkonferens, Stockholm, Sweden, November 7, 2014. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Johansson, B. & Lindberg, O. (2013). Social support from teachers as a buffering factor for bullied victim’s well-being. Konferensbidrag vid 13th Annual Conference of the European Society of Criminology, Budapest, Hungary, September 4-7, 2013. [BibTeX]
Manuskript
- Hellfeldt, K. Bullying and well-being : Social support from teachers as a buffering factor for bullied children. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Gill, P. & Johansson, B. Longitudinal analysis of links between bullying victimization and psychosomatic maladjustment in Swedish schoolchildren. [BibTeX]
- Golovchanova, N. , Evans, B. , Hellfeldt, K. , Andershed, H. & Boersma, K. Older and feeling unsafe? Differences in underlying vulnerability, anxiety, and life satisfaction among older adults. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. The importance of recognition : teacher-pupil relations from the perspective of the bullied child. [BibTeX]
Rapporter
- Olsson, K. , Marquardt, I. & Hellfeldt, K. (2024). KOMPASS Örebro: Kommunal planering av systematiskt socialt brottsförebyggande arbete i Örebro kommun.. Örebro universitet. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Olsson, K. , Frogner, L. & Strand, S. (2023). Processutvärdering av GVI Örebro: en strategi för att minska och förebygga utvecklingen av grovt och dödligt våld kopplat till kriminella grupper. Örebro: Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap vid Örebro universitet. [BibTeX]
- Hellfeldt, K. , Isakovic, B. & Källström, Å. (2022). Utsatthet för våld under uppväxten bland personer med funktionsnedsättning. Örebro: Örebro University (Working papers and reports Social work 2022:28). [BibTeX]
- Johansson, B. , Flygare, E. & Hellfeldt, K. (2018). Pass or fail?: A study concerning how experiences of bullying, truancy and social relations influence pupils’ academic performance.. Friends international center against bullying & Örebro university. [BibTeX]
- Johansson, B. , Flygare, E. & Hellfeldt, K. (2017). Godkänd eller icke godkänd? : En studie om hur erfarenheter av mobbning, skolk och socialt umgänge inverkar på elevers skolprestationer. Örebro, Sweden: Örebro universitet (Working Papers and Reports 10). [BibTeX]