Kränkningar, mobbning och akademiska prestationer
Om projektet
Projektuppgifter
Projektet syftar till att med en longitudinell design baserad på individdata undersöka hur elevers akademiska prestationer påverkas av kränkningar och mobbning i skolan. Mer specifikt syftar studien till att besvara följande frågeställningar:
- Hur samvarierar förekomsten av kränkningar och mobbning med elevernas akademiska prestationer på individ-, klass- och skolnivå?
- Hur påverkar elevernas utvecklingsvägar elevernas akademiska prestationer på kort och lång sikt?
- Påverkas elevers akademiska prestationer olika beroende på vilken typ av kränkningar och mobbning det är fråga om?
- Påverkas flickors och pojkars akademiska prestationer olika av kränkningar och mobbning?
- Hur påverkas förövarnas respektive offrens akademiska prestationer av kränkningar och mobbning?
Med utgångspunkt i redan insamlade empiriska material bestående av longitudinella individdata finns unika förutsättningar att undersöka hur förändringar i förekomsten av kränkningar och mobbning sammanhänger med elevers akademiska prestationer på individ-, klass- och skolnivå på både kort och lite längre sikt.