Jan Jämte
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: amFuLmphbXRlO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301043
Rum: F2247
Om Jan Jämte
Jan Jämte är docent i statsvetensskap och lektor i samhällskunskap, med en bakgrund som journalist och gymnasielärare. Han disputerade vid Umeå Universitet 2013 på en avhandling om den antirasistiska rörelsen i Sverige (ladda ner "Antirasismens många ansikten"). Hans forskning fokuserar två huvudsakliga teman; dels sociala rörelser, aktivism och relationen mellan stat och civilsamhälle, dels att motverka rasism och segregation i pedagogisk verksamhet.
Om du är nyfiken på böcker, artiklar eller andra publikationer som berör forskningsprojekten, klickar du på fliken ”publikationer” nedan.
Forskning
Sociala rörelser, politisk aktivism och relationen mellan stat och civilsamhälle.
Jan Jämte är verksam i ett forskningsprojekt om den samtida antirasistiska rörelsen i fyra europeiska länder (Södertörns högskola). Projektet fokuserar på mobiliseringar i solidaritet med flyktingar och mot extremhögern, samt samspelet mellan rörelse och institutionaliserad politik (se t.ex. artikel Strategic Interplay in times of Crisis). Projektet finansieras av Östersjöstiftelsen 2017-2021.
Jan är också aktiv i ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet som studerar hur olika yrkesgrupper (t.ex. lärare, poliser, socialarbetare) tolkar sitt uppdrag och samspelar för att motverka så kallad våldsbejakande extremism (se t.ex. artikel Countering extremism(s). Projektet avslutas 2021 och finansieras av Forte.
2019 avslutades ett forskningsprojekt om radikala vänstergrupper och brottsförebyggande arbete (Södertörns högskola). Här studerades hur tjänstepersoner tolkar och utför sitt uppdrag mot så kallad vänsterextremism, men också hur aktivister uppfattar och påverkas av denna typ av åtgärder. Slutrapporten återfinns här (se t.ex. artikel The Consequenses of Soft Repression).
Han har även avslutat ett projekt som handlar om den frihetliga radikala vänstern i Europa (Södertörns högskola). Här studerades och jämfördes anarkistiska och autonoma grupper i fem länder: Sverige, Danmark, Tyskland, Polen och Ryssland (se t.ex. artikel From Radical Counterculture to Pragmatic Radicalism?). Se även boken Radical Left Movements in Europe (Routledge) och boken A European Youth Revolt (Palgrave), där Jan bidrar med kapitel om radikal anti-fascism och anarkismen i Sverige på 80-talet.
Att motverka rasism och segregation i pedagogisk verksamhet
2018-2022 arbetar Jan Jämte i projektet att utmana segregation genom utbildning (Örebro universitet). Här undersöks följderna av ett kommunpolitiskt beslut som syftar till att bryta skolsegregationen och ge förutsättningar för ökad måluppfyllelse och integration. Från och med 2021 forskningsleder han även ett VR-finansierat projekt på närliggande tema. Projektet syftar till att studera och jämföra olika lokala initiativ för att bryta skolsegregation och avslutas 2025 (Örebro universitet).
Ett angränsande forskningsintresse är hur utbildning kan möjliggöra breddat deltagande på universitetet. Under 2020-2022 arbetar Jan med ett utvärderingsprojekt som fokuserar hur kursdeltagare på Snabbspåret, en satsning där nyanlända personer med utländsk lärarexamen, upplevt och påverkats av sin utbildning (Örebro universitet). Projektet finansieras av Arbetsförmedlingen.
2020 avslutades ett projekt som studerade lärares arbete med att motverka rasism och de utmaningar som uppstår i detta arbete (Örebro universitet). Tillsammans med Emma Arneback har han bland annat skrivit boken och utformat webbutbildningen Att motverka rasism i förskolan och skolan (Natur & Kultur/Forum för Levande historia). Projektet finansierades av Vetenskapsrådet.
Undervisning
Jan Jämte undervisar framförallt på ämneslärarprogrammet i Samhällskunskap, ofta i kurser med koppling till ämnesdidaktik, politisk filosofi och politisk teori, samt frågor om makt, jämlikhet och social skiktning. Han handleder även studentuppsatser och arbetar med verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Samarbeten och uppdrag
Jan samverkar och genomför många föreläsningar och utbildningar för externa aktörer om att motverka rasism, under senare år framförallt tillsammans med Skolverket och Forum för Levande historia. Han föreläser även för aktörer i civilsamhället, samt för myndigheter på samma tema.
Under 2018-2020 var han projektledare för två postdoktorer inom ramen för "Linjen mellan högstadiet och högre utbildning". Här studerades om och hur satsningen Linje 14 bidragit till breddad rekrytering och hur studenter med studieovan bakgrund upplevt mötet med högre utbildning.
Jan är biträdande handledare för en doktorand.
Jan är även universitetets representant i Demokratinätverket i Örebro län.
10 medieröster om Jämtes forskning
Aftonbladet (Så blev våra gator nazistfria)
Aftonbladet (Från stenkastning till flyktinghjälp)
Arbetaren (Antirasismens vågrörelser)
Göteborgsposten (Etablissemanget åt upp vänsterradikalerna)
Skolledarna (Stort behov av att motverka rasism)
Svenska dagbladet (Vågor av antirasism)
Svensklärarföreningen (Handbok om att motverka rasism)
Sveriges Radio: Nordegren och Epstein (Antirasism och valet)
Umeå universitet (Unik studie om den antirasistiska rörelsen)
Aftonbladet (Demokrati och kampen mot extremism)
SVT (Begränsad forskning om lösningar till skolsegregation)
5 poddar, bloggar eller filmer
Lektor Lomsdalen (Podd: Arbete mot rasism i skolan)
Forum för Levande historia (Podd: Arbete mot rasism i skolan)
Friends (Podd: Arbetssätt för att motverka rasism)
Natur och Kultur (Film: Att motverka rasism)
C-Rex (Blogg: Being labelled as “violent extremists”)
Nyheter på ORU.se
Forskare jämför hur skolor bryter segregation och agerar för ökad måluppfyllelse
Örebroforskare utvecklar ny kurs om att motverka rasism
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att bryta segregation genom utbildning - en jämförande studie av kommunala initiativ för att bryta skolsegregation
- How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers' anti-racist actions
- Linjen mellan högstadiet och högre utbildning
- Politik, Protest, Påverkan - Antirasistiska mobiliseringar i Östersjöregionen
- Samverkan och konflikt kring förebyggandet av våldsbejakande extremism
- Snabbspåret, mot vadå?
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Trumberg, A. , Arneback, E. , Bergh, A. & Jämte, J. (2024). Struggling to counter school segregation- a typology of local initiatives in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research, 68 (2), 246-259. [BibTeX]
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2024). When Do Radical Flanks Use Violence? Conditions for Violent Protest in Radical Left-Libertarian Activism in Sweden, 1997–2016. Terrorism and Political Violence, 36 (5), 679-698. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2023). En social samvaro för alla? Om betydelsen av omsorg, respekt och solidaritet i skolor präglade av mångfald. Pedagogisk forskning i Sverige. [BibTeX]
- Ellefsen, R. , Jämte, J. & Sjøen, M. M. (2023). Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism. Journal for Deradicalization (34), 115-144. [BibTeX]
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2023). The causes, content and consequences of repression: A framework for analyzing protest control in the counter-extremism era. Social Movement Studies, 22 (4), 567-582. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2022). How to counteract racism in education - A typology of teachers' anti-racist actions. Race Ethnicity and Education, 25 (2), 192-211. [BibTeX]
- Jämte, J. & Ellefsen, R. (2020). Countering extremism(s): Differences in local prevention of left-wing, right-wing and Islamist extremism. Journal for Deradicalization (24), 191-231. [BibTeX]
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2020). From Radical Counterculture to Pragmatic Radicalism? The Collective Identity of Contemporary Radical Left-libertarian Activism in Sweden. Journal for the Study of Radicalism, 14 (1), 1-36. [BibTeX]
- Jämte, J. , Kelekay, J. , Mulinari, L. S. & Sohl, L. (2020). Samhällsvetenskapliga perspektiv på Black Lives Matter/Social Science Perspectives on Black Lives Matter. Sociologisk forskning, 57 (3-4), 363-379. [BibTeX]
- Jämte, J. & Ellefsen, R. (2020). The Consequenses of Soft Repression. Mobilization, 25 (3), 383-404. [BibTeX]
- Jämte, J. & Pitti, I. (2019). STRATEGIC INTERPLAY IN TIMES OF CRISIS: Opportunities and challenges for state-civil society interaction during the Swedish "Refugee Crisis" of 2015-2016. PArticipation and COnflict, 12 (2), 410-435. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2017). Bredda förståelsen av rasism och antirasism i skolan. Skola och samhälle. [BibTeX]
- Jämte, J. (2012). Antirasismens brokiga historia. Expo: Demokratisk tidsskrift (1), 29-33. [BibTeX]
Böcker
- Arneback, E. & Jämte, J. (2017). Att motverka rasism i förskolan och skolan (1ed.). Stockholm: Natur och kultur. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Jämte, J. (2013). Antirasismens många ansikten. (Doctoral dissertation). Umeå: Umeå universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Arneback, E. & Jämte, J. (2020). Bredda arbetet mot rasism: . I: Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt, Perspektiv på skolans problem: - vad säger forskningen? (ss. 351-365). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Jämte, J. (2018). Radical anti-fascism in Scandinavia: Shifting frames in relation to the transformation of the far right. I: Wennerhag, Magnus; Fröhlich, Christian & Piotrowski, Grzegorz, Radical left movements in Europe (ss. 248-267). Abingdon, Oxon: Routledge. [BibTeX]
- Jämte, J. & Sörbom, A. (2016). Why did it not happen here? The gradual radicalization of the anarchist movement in Sweden 1980–90. I: Knud Andresen, Bart van der Steen, A European youth revolt: European perspectives on youth protest and social movements in the 1980s (ss. 97-111). Basingstoke: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2015). Rasism och antirasism i skolan. I: Carsten Ljunggren, Ingrid Unemar Öst & Tomas Englund, Kontroversiella frågor: om kunskap och politik i samhällsundervisningen (ss. 43-60). Malmö: Gleerups Utbildning AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Jämte, J. (2017). A withering storm?: The development of the Danish radical libertarian left 2000-2015. Konferensbidrag vid CBEES Annual Conference 2017: Competing futures - from rupture to re-articulation, Södertörn University, Huddinge, Sweden, November 30 - December 1, 2017. [BibTeX]
- Arneback, E. , Jämte, J. , Bergh, A. , Wiklund, M. , Englund, T. & Tryggvason, Á. (2017). Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet . Konferensbidrag vid Rasism och Välfärd, CEMFOR, Uppsala, Sweden, October 11-13, 2017. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2015). Rasism och antirasism i samhällskunskapsundervisningen. Konferensbidrag vid Nordisk konferens i samhällskunskapsdidaktik, Karlstad, Sweden, March 16-18, 2015. [BibTeX]
Rapporter
- Arneback, E. & Jämte, J. (2023). Snabbspåret – till vad då? En utvärdering av Snabbspåret för nyanlända lärare vid Örebro universitet. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Arneback, E. , Bergh, A. , Jämte, J. & Trumberg, A. (2021). En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration. Örebro: Örebro University. [BibTeX]
- Jämte, J. & Wennerhag, M. (2019). Brottsförebyggande åtgärder mot radikala vänsterrörelser: effekter och erfarenheter. Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB 1370). [BibTeX]
- Jämte, J. (2014). Rasism och antirasism i Sverige: texter till Forum för Levande Historia.. Umeå universitet. [BibTeX]
- Jämte, J. (2012). Antirasism i skolan. Stockholm: Fritzes (Statens offentliga utredningar 2012:74). [BibTeX]
Övrigt
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2021). Violent extremism is not a uniform phenomenon: The key differences in prevention of left-wing, right-wing, and Islamist extremism. Oslo(Right Now!) [BibTeX]
- Jämte, J. & León Rosales, R. (2020). Arbete mot rasism i skolan. Stockholm: Forum för levande historia.(Prata Rasism) [BibTeX]
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2020). Being labelled as “violent extremists”: The consequences of soft repression. Oslo: University of Oslo. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2019). Att motverka rasism - onlinekurs. [BibTeX]