Helge Räihä
Helge Räihä Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: aGVsZ2UucmFpaGE7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F2152
Om Helge Räihä
Uppdrag
Undervisning: Svenska och svenska som andraspråk
Forskning:
Internationellt projekt mellan Moi universitet Kenya och Örebro universitet i syfte att dela kunskap och initiera ny gemensam forskning om digitala multiliteracies både som inlärningsmål och som en resurs i språk- och yrkesutbildning för migranter. 2021-2023. Finansierad av STINT och Örebro universitet. (Projektledare)
Building active European citizenship in the Baltic Sea area: values, identities, languages, cultural and social constraints (Projektledare)
Values and Attitudes of Nordic Language Teachers Towards Second Language Education.von Post, Christina / Wikström, Patrik / Räihä, Helge / Liubinienė, VilmantėPublished 05/22/2017 https://www.degruyter.com/view/j/sm.2017.10.issue-1/issue-files/sm.2017.10.issue-1.xml
Digital multiliteracies, integration, language and mutual cultural learning in Sweden, Lithuania, Russia and Moldova International Reseach initiation project 2018 -2019 (RJ) (Projektledare)
Projektledare för den internationella konferensen Integration, Migration and Digitalization in Europe (del av RJ 2018 -2019)
Länk: https://www.oru.se/humes/integration_migration_digitalization
Andra uppdrag:
Regional koordinator för Skolverkets projekt Nyanländas lärande, pågående 2016 - 2023
Deltagare med ansvar för utvärdering och uppföljning av projektet: Hela vägen in i arbetet, ett 3 -årigt integrationsprojekt riktat till migranter med svag position på den svenska arbetsmarknaden. Projektet är huvudsakligen finansierat av den Europeiska unionens Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Pågående: år 2020–2022
Utmärkelser:
Örebro konferensambassadör av Örebro Convention Bureau, Örebro kommun och Länsstyrelse (13 oktober 2020)
Samarbeten:
Imperial College London, United Kingdom
International University of Moldova
Kaunas University of Technology, Lithuania
Moi University, Kenya
Murmansk State Pedagogical University, Russian Federation
Queen Mary University London, United Kingdom
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, Russian Federation
Philipps-Universität Marburg, Germany
Østfold University College, Norway
University of Agronomic Sciences in Bucharest, Romania
University of Warwick, England
Dalarna University, Sweden
Karlstad University, Sweden
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Räihä, H. , von Post, C. & Ivanishcheva, O. (2021). Teaching And Learning A Language In A Minority Context. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS), 108, 1587-1596. [BibTeX]
- Ivanishcheva, O. N. , von Post, C. & Räihä, H. (2021). “The Fact is That Everything He is Saying So Far is Simply a Lie”: Expressive Truthmaking in the Political Debate. Čelovek, kulʹtura i obrazovanie (Human. Culture. Education) (2 (40)), 96-113. [BibTeX]
- Ivanishcheva, O. , Räihä, H. & von Post, C. (2021). Viral Information Pandemic As A Problem Of Modern Civilization. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS), 120, 41-46. [BibTeX]
- Räihä, H. , von Post, C. & Ivanishcheva, O. (2020). Contemporary Sociolinguistic Situation with Minority Language: a case study of Finland Swedish in Finland. Human. Culture. Education, 2 (36), 124-135. [BibTeX]
- Ivanishcheva, O. N. , von Post, C. & Räihä, H. (2020). Patterns of rationality in Nordic language teachers’ views on second language. Revista Inclusiones, 7 (4), 369-391. [BibTeX]
- von Post, C. , Wikström, P. , Räihä, H. & Liubiniene, V. (2017). Values and Attitudes of Nordic Language Teachers towards Second Language Education. Sustainable multilingualism, 10, 194-212. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Räihä, H. (2008). Lärares dilemman. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Konferensbidrag
- St John, O. , Räihä, H. , von Post, C. , Chang'ach, J. , Achieng, R. & Rotich, T. (2022). Internationalization of higher education i leveraging global inequalities. Konferensbidrag vid Public lecture. Moi University, Moi, Kenya. [BibTeX]
- Räihä, H. , von Post, C. , St John, O. , Chang´ ach, J. , Ogwari, R. & Rotich, T. (2022). Migrant Inclusion In The Global North and South: Strategies for Sustainable Futures. I: Yagut Alieva, Kiyal Kamchybekova Abdiraim, XII. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL RESEARCH AND BEHAVIORAL SCIENCES, November 12-13, 2022, Antalya / TURKEY Proceeding Book. Konferensbidrag vid XII. International Conference on Socıal Research and Behavioral Sciences, Antalya, Turkey, November 12-13, 2022. (ss. 13-24). SADAB. [BibTeX]
- Räihä, H. , von Post, C. , St John, O. , Chang´ ach, J. , Ogwari, R. & Rotich, T. (2022). Migrants' Attitudes to and Use of Digital Technologies: Does Context Matter?. I: Yagut Alieva; Kiyal Kamchybekova Abdiraim, XII. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL RESEARCH AND BEHAVIORAL SCIENCES, November 12-13, 2022, Antalya / TURKEY Proceeding Book. Konferensbidrag vid XII. International Conference on Socıal Research and Behavioral Sciences, Antalya, Turkey, November 12-13, 2022. (ss. 46-54). SADAB. [BibTeX]
- Räihä, H. , von Post, C. , St John, O. , Chang´ ach, J. , Ogwari, R. & Rotich, T. (2022). The Salience of Digital Literacy in Agentic Integration of Migrants in Refugee Camps in Kenya. I: Yagut Alieva; Kiyal Kamchybekova Abdiraim, XII. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL RESEARCH AND BEHAVIORAL SCIENCES, November 12-13, 2022, Antalya / TURKEY Proceeding Book. Konferensbidrag vid XII. International Conference on Socıal Research and Behavioral Sciences, Antalya, Turkey, November 12-13, 2022. (ss. 25-37). SADAB. [BibTeX]