Helen Stockhult
Helen Stockhult Befattning: Universitetslektor Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitetE-post: aGVsZW4uc3RvY2todWx0O29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303042
Rum: N3031
Om Helen Stockhult
Helen Stockhult är universitetslektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Örebro universitet och utsedd till excellent lärare sedan 2021. Under 2018-2021 var hon universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot högskolepedagogik, en anställning knuten till Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet. För närvarande är hon också programansvarig för två grundutbildningsprogram i företagsekonomi. Hennes forskning är relaterad till flera pedagogiska projekt samt organisationer och ledarskap. Hon undervisar främst inom områdena organisation och ledning, ledarskap och medarbetarskap, organisationskultur och förändringsprocesser.
Undervisning
Helen undervisar i huvudsak inom områden som organisation och management, ledarskap och medarbetarskap, organisationskultur samt förändring. Hon har erfarenhet från undervisning såväl på grundnivå som på avancerad nivå. Tidigare erfarenheter från undervisning återfinns också inom områden som HRM, praktiskt personalarbete samt hälso- och sjukvårdens ledning, styrning och administration.
Forskning
Helen forskar för närvarande om ledarskap och medarbetarskap inom offentlig äldreomsorg samt om samverkan inom offentlig sektor. Hennes forskning har också handlat om inkubatorer, Organizational Citizenship Behaviour (OCB) och den ansvarstagande medarbetarrollen.
Förutom denna forskning pågår också ett antal pedagogiska utvecklingsprojekt med forskningsanknytning:
- Digitala redskap i undervisning kopplat till studenters lärande (www.fekpodden.se)
- Studenters approaches to learning och lärmiljöer
- Utveckling av fysiska lärmiljöer och pedagogiska förhållningssätt/modeller
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Englund, H. & Stockhult, H. (2023). Authority-Boundness as a Constitutive Aspect of Syllabus-Boundness among Higher Education Students. Scandinavian Journal of Educational Research, 67 (3), 406-418. [BibTeX]
- Gadolin, C. , Andersson, T. & Stockhult, H. (2023). Complexity Leadership in a Public Sector Context: Exploring Adaptive Leadership Practices. Change Management: An International Journal, 23 (2), 63-81. [BibTeX]
- Englund, H. , Stockhult, H. , Du Rietz, S. , Nilsson, A. & Wennblom, G. (2023). Learning-Environment Uncertainty and Students' Approaches to Learning: A Self-Determination Theory Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 67 (4), 559-573. [BibTeX]
- Andersson, T. , Stockhult, H. & Tengblad, S. (2021). Strategies for co-workership retention. Human Resource Development International, 24 (4), 425-445. [BibTeX]
- Öberg, C. , Klinton, M. & Stockhult, H. (2020). Inside the incubator - business relationship creations among incubated firms. Journal of business & industrial marketing, 35 (11), 1767-1784. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Stockhult, H. (2013). Medarbetare i dialog: en studie om viljan att göra mer än det formellt förväntade. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Johansson, O. L. & Stockhult, H. (2006). Medarbetarskapet och demokratin. I: Mats Ekström ..., Om demokratins villkor: 2 (ss. 153-175). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Svensson, L. & Stockhult, H. (2023). Digitala lärmiljöer driver utveckling av interaktioner och lärande – ett sociokulturellt perspektiv. I: Konferensen Forskning om högre utbildning, Stockholm 11-12 maj 2023 Översiktligt program och abstracts. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, Stockholm, 11-12 maj, 2023. (ss. 59-60). [BibTeX]
- Stockhult, H. & Svensson, L. (2023). Digitala lärmiljöers möjligheter att bidra till studenters lärande i högre utbildning. I: Konferensen Forskning om högre utbildning Stockholm 11-12 maj 2023 Översiktligt program och abstracts. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, Stockholm, 11-12 maj, 2023. (ss. 5-6). [BibTeX]
- Englund, H. & Stockhult, H. (2021). Learning environment uncertainty and students’ approaches to learning: A self-determination theory perspective. Konferensbidrag vid 2021 Konferens — Forskning om högre utbildning, Örebro, Sweden, (Digital konferens), May 19-20, 2021. [BibTeX]
- Stockhult, H. (2021). Wicked problems, leadership and clumsy solutions in higher education. Konferensbidrag vid 2021 Konferens — Forskning om högre utbildning, Örebro, Sweden, (Digital konferens), May 19-20, 2021. [BibTeX]
Licentiatavhandlingar
- Stockhult, H. (2005). Medarbetaransvar – ett sätt att visa värderingar: Ett konceptualisering av medarbetarnas ansvar och ansvarstagande i callcenter. Lic.-avh. Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Rapporter
- Andersson, T. , Gadolin, C. & Stockhult, H. (2019). Samverkan i komplexitet: Resultat från utvärdering av samverkansmodell social hållbarhet/folkhälsa. Skövde: Högskolan i Skövde. [BibTeX]
- Stockhult, H. (2015). Nyföretagande och inkubatorverksamhet: En studie av entreprenörers syn på företagande och inkubatorverksamhet. Örebro: Region Örebro län. [BibTeX]
- Stockhult, H. (2011). Utvärdering av utvecklingsprojektet: Kompetenslyftet för läkarsekreterare.. Landstinget i Värmland. [BibTeX]