Annika Andersson
Befattning: Professor Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitetE-post: YW5uaWthLmFuZGVyc3NvbjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303382
Rum: N4045
Om Annika Andersson
Annika Andersson är professor i Informatik och har arbetat på Örebro universitet sedan 2001.
Forskning
Annika Andersson är professor i informatik och hennes forskning är inriktad på att undersöka hur makt och politik påverkar utformning och användning av informationssystem. Hennes forskning har alltid varit kritisk och undersökt hur informationssystem kan användas för att utöka människors handlingsutrymme - eller hur makt och politik styr informationssystemen och vilka värderingar som manifesteras i design och användning av informationssystem.
Som doktorand undersökte Annika Andersson hur informationssystem kan användas för att stärka användare i utvecklingsländer. Mer specifikt undersökte hon hur teknik kan stödja en pedagogik i Bangladesh och Sri Lanka med målet att ge individerna styrka och förmåga att resonera självständigt. Detta i länder med ett kolonialt arv där man inte förväntas att förändra rådande strukturer. Efter disputation har hon bland annat forskat om hur svenska skolor bäst kan dra nytta av den teknik som nu finns på plats. Forskningen innefattar också studier av hur system för beslutsstöd kan användas i politiken. Annika Andersson har också studerat vilka maktstrukturer som ligger bakom utformningen av policy för informationssäkerhet. I dag forskar Annika Andersson främst om automatiserat beslutstagande i offentlig sektor.
De senaste åren har hennes huvudsakliga forskningsfokus varit automatiserat beslutsfattande och AI. Annika Andersson leder ett projekt om hur automatiserat beslutsfattande i socialtjänsten påverkar känsliga beslut, som försörjningsstöd och omhändertagande av barn. Projektet syftar till att säkerställa att socialtjänstens och samhällets värderingar inte går förlorade när allt fler beslut tas av en dator. Det som är klart är att besluten måste följa lagen och vara rättssäkra. Annika bedriver alltid praktiknära forskning och hennes teorianvändning inkluderar Struktureringsteori, Kritisk teori och Diskursanalys.
Undervisning
Annika Andersson undervisar på samtliga nivåer inom Informatik – från grundläggande nivå till avancerad samt master och forskarutbildning. Annika är en engagerad lärare med stort intresse för pedagogisk utveckling och hon utsågs 2015 till ”excellent lärare” vid Örebro universitet.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Ett digitalt index för att utvärdera och utveckla digitaliseringen inom offentlig förvaltning
- Händerna på ratten? Att hantera automatiseringsprocesser inom socialtjänsten
- IPID, forskarnätverk
Avslutade projekt
- "The computer says no!" - en studie om det offentligas legitimitet och medborgares tillit när e-förvaltningen växer fram
- Agricultural Market Information System
- Bangladesh Virtual Classroom
- Evaluating capabilities - outcomes from ICT use in education
- Impact of Digital Learning Technologies on Language Learning in Higher Education
- ISO
- Learning from e-Learning
- Ledarskap för en hållbar digital arbetsmiljö - Teknikstrategier och arbetslivets gränser
- Samhälleligt beslutsfattande
- The role of ICTs in trans-national citizen engagement
- UnosUno
- Using Social Media as a Learning Management System in Developing Countries
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Andersson, A. & Hedström, K. (2024). How education professionals manage personal and professional boundaries when using social technologies. New technology, work and employment. [BibTeX]
- Andersson, A. & Hatakka, M. (2023). ICT4D and the Sustainable Development Goals: a road well-traveled. Information Technology for Development, 29 (1), 1-8. [BibTeX]
- Viberg, O. , Grönlund, Å. & Andersson, A. (2023). Integrating digital technology in mathematics education: A Swedish case study. Interactive Learning Environments, 31 (1), 232-243. [BibTeX]
- Agélii Genlott, A. , Grönlund, Å. , Viberg, O. & Andersson, A. (2023). Leading dissemination of digital, science-based innovation in school - a case study. Interactive Learning Environments, 31 (7), 4171-4181. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hedström, K. & Karlsson, F. (2022). “Standardizing information security – a structurational analysis”. Information & Management, 59 (3). [BibTeX]
- Viberg, O. , Andersson, A. & Wiklund, M. (2021). Designing for sustainable mobile learning: re-evaluating the concepts ’formal’ and ’informal’. Interactive Learning Environments, 29 (1), 130-141. [BibTeX]
- Andersson, A. , Karlsson, F. & Hedström, K. (2020). Consensus versus warfare – unveiling discourses in de jure information security standard development. Computers & security (Print), 99. [BibTeX]
- Viberg, O. & Andersson, A. (2019). The Role of Self-Regulation and Structuration in Mobile Learning. International Journal of Mobile and Blended Learning, 11 (4), 42-58. [BibTeX]
- Yingqin, Z. , Hatakka, M. , Sahay, S. & Andersson, A. (2018). Conceptualizing development in information and communication technology for development (ICT4D). Information Technology for Development, 24 (1), 1-14. [BibTeX]
- Wiklund, M. & Andersson, A. (2018). Student-initiated use of technology: friend and foe. E-Learning and Digital Media, 15 (1), 3-16. [BibTeX]
- Lagsten, J. & Andersson, A. (2018). Use of information systems in social work: challenges and an agenda for future research. European Journal of Social Work, 21 (6), 850-862. [BibTeX]
- Andersson, A. & Hatakka, M. (2017). Victim, mother, or untapped resource? Discourse analysis of the construction of women in ICT policies. Information Technologies and International Development, 13, 72-86. [BibTeX]
- Andersson, A. , Wiklund, M. & Hatakka, M. (2016). Emerging Collaborative and Cooperative Practices in 1:1 Schools. Technology, Pedagogy and Education, 25 (4), 413-430. [BibTeX]
- Islam, M. S. & Andersson, A. (2016). Investigating choices of appropriate devices for one-to-one computing initiatives in schools worldwide. International Journal of Information and Education Technology, 6 (10), 817-825. [BibTeX]
- Lim, N. , Grönlund, Å. & Andersson, A. (2015). Cloud computing: the beliefs and perceptions of Swedish school principals. Computers and education, 84, 90-100. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hatakka, M. , Grönlund, Å. & Wiklund, M. (2014). Reclaiming the students: coping with social media in 1:1 schools. Learning, Media & Technology, 39, 37-52. [BibTeX]
- Andersson, A. & Räisänen, K. (2014). Using class blogs in 1:1 schools: searching for unexplored opportunities. Computers in The Schools, 31 (3), 173-196. [BibTeX]
- Hellquist, F. , Ibrahim, S. , Jatko, R. , Andersson, A. & Hedström, K. (2013). Getting their Hands Stuck in the Cookie Jar: students’ security awareness in 1:1 laptop schools. International Journal of Public Information Systems, 9 (1), 1-18. [BibTeX]
- Hatakka, M. , Andersson, A. & Grönlund, Å. (2013). Students’ use of one to one laptops: a capability approach analysis. Information Technology and People, 26 (1), 94-112. [BibTeX]
- Andersson, A. , Grönlund, Å. & Wicander, G. (2012). Development as Freedom: how the Capability Approach can be used in ICT4D Research and Practice. Information Technology for Development, 18 (1), 1-4. [BibTeX]
- Khan, S. Z. , Shahid, Z. , Hedström, K. & Andersson, A. (2012). Hopes and fears in implementation of electronic health records in Bangladesh. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 54 (1). [BibTeX]
- Andersson, A. , Grönlund, Å. & Åström, J. (2012). “You can't make this a science!”: Analyzing decision support systems in political contexts. Government Information Quarterly, 29 (4), 543-552. [BibTeX]
- Andersson, A. & Hatakka, M. (2010). Increasing interactivity in distance educations: Case studies Bangladesh and Sri Lanka. Information Technology for Development, 16 (1), 16-33. [BibTeX]
- Andersson, A. (2010). Learning e-Learning: the restructuring of students beliefs and assumptions about learning. International Journal on E-learning, 9 (4), 435-461. [BibTeX]
- Andersson, A. (2008). Seven major challenges for e-learning in developing countries: Case study eBIT, Sri Lanka. ijEDict - International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 4 (3). [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Norstedt, E. , Andersson, A. , Pettersson, E. & Klintestrand, S. (2019). “ICT Is for Boys”: Unravelling Inhibitors for Women's Use of ICTs in Developing Countries. International Journal of Information Communication Technologies and Human Development, 11 (2), 1-24. [BibTeX]
- Twizeyimana, J. D. & Andersson, A. (2019). The public value of E-Government: A literature review. Government Information Quarterly, 36 (2), 167-178. [BibTeX]
- Andersson, A. & Grönlund, Å. (2009). A Conceptual Framework for E-Learning in Developing Countries: A Critical Review of Research Challenges. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 38 (1), 1-16. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Andersson, A. (2010). Learning to learn in e-Learning: constructive practices for development. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Andersson, A. , Karlsson, F. & Hedström, K. (2017). Konfliktfylld kultur vid framtagande av informationssäkerhetsstandarder. I: Jonas Hallberg, Peter Johansson, Fredrik Karlsson, Frida Lundberg, Björn Lundgren, Marianne Törner, Informationssäkerhet och organisationskultur. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Zafeiropoulou, S. , Carlsson, S. & Andersson, A. (2015). Towards the Understanding of Success in E-Participatory Budgeting Projects. I: Imed Boughzala, Marijn Janssen, Saïd Assar, Case studies in e-government 2.0: changing citizen relationships (ss. 103-120). New York: Springer-Verlag New York. [BibTeX]
- Grönlund, Å. & Andersson, A. (2007). E-gov research 2003-2006: improvements and issues. I: Donald F. Norris, Current issues and trends in e-government research (ss. 247-268). Hershey, PA: Cybertech publishing. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Kolkowska, E. , Lagsten, J. & Andersson, A. (2023). Designing an infrastructure for sharing of data generated by welfare technologies. Konferensbidrag vid InfraHEALTH 2023, University of Siegen, Siegen, Germany, September 11-12, 2023. [BibTeX]
- Hedström, K. , Andersson, A. & Wihlborg, E. (2022). Accountability in re-arranged relations when Robotic Process Automation (RPA) becomes a co-worker. I: OASIS 2022 on Criticality and Values in Digital Transformation Research. Konferensbidrag vid OASIS 2022 on Criticality and Values in Digital Transformation Research (IFIP WG 8.2), Copenhagen, Denmark, December 10, 2022. [BibTeX]
- Lagsten, J. , Andersson, A. & Kolkowska, E. (2022). Mission Impossible? Applying AI Ethical Guidelines for Automation in Social Work. Konferensbidrag vid OASIS 2022 on Criticality and Values in Digital Transformation Research (IFIP WG 8.2), Copenhagen, Denmark, December 10, 2022. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hatakka, M. , Larsson, H. & Hedström, K. (2021). Citizen Diversity in e-Government Research: Moving the Field Forward. I: Tung X. Bui, Proceedings of the 54th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Konferensbidrag vid 54th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-54), Kauai, Hawaii, USA, January 4-8, 2021. (ss. 4828-4837). University of Hawai'i at Manoa. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hedström, K. , Siegert, S. & Sommar, C. (2021). Teachers Falling off the Cliff: Affordances and Constraints of Social Media in School. I: Tung X. Bui, Proceedings of the 54th Annual Hawaii International Conference on System Sciences January 4-8, 2021. Konferensbidrag vid Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-54), Kauai, Hawaii, USA, January 4-8, 2021. (ss. 2995-3004). Honolulu: University of Hawaii at Manoa. [BibTeX]
- Wistrand, K. , Moll, J. , Hatakka, M. & Andersson, A. (2020). Improving Writing Skills Among Information Systems Students: Guidelines for Incorporating Communication Components in Higher Education. I: 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Konferensbidrag vid 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Uppsala, Sweden, October 21-24, 2020. IEEE. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hedström, K. & Wihlborg, E. (2018). Automated Decision-Making and Legitimacy in Public Administration. I: Presented at SWEG 2018. The 15th Scandinavian Workshop on E-Government.. Konferensbidrag vid 15th Scandinavian Workshop on E-Government (SWEG 2018), Copenhagen, Denmark, January 31 - February 1, 2018. [BibTeX]
- Andersson, A. & Hatakka, M. (2013). What are we doing? Theories used in ICT4D research. I: Niall Hayes; Renata Lèbre La Rovere, 12th International Conference on Social Implications of Computers in Developing Countries. Konferensbidrag vid 12th International conference on social implications of computers in developing countries, Ocho Rios, Jamaica, May 19-22, 2013. (ss. 282-300). [BibTeX]
- Larsson, K. , Andersson, A. , Wikramanayake, G. , Hansson, H. , Glimbert, L. & Weerasinghe, T. (2009). Evaluation of didactics from a cross cultural perspective: the eBIT project : online education in Sri Lanka. I: Proceedings of the 23rd ICDE world conference on open learning and distance education. Konferensbidrag vid 23rd ICDE World Conference on Open Learning and Distance Education, Maastricht, The Netherlands, June 7-10. [BibTeX]
- Andersson, A. , Hedström, K. & Grönlund, Å. (2009). Learning from e-learning: emerging constructive learning practices. I: Doing IT research that matters. Konferensbidrag vid International Conference on Information Systems (ICIS), Phoenix 2009. [BibTeX]
- Andersson, A. (2008). Letters from the field: e-learning students change of learning behaviour in Sri Lanka and Bangladesh. I: Proceedings of ECEL 2008 7th European conference on e-Learning. Konferensbidrag vid 7th European Conference on e-Learning, Agia Napa, Cyprus, 6-7 November 2008. (ss. 29-37). [BibTeX]
- Grönlund, Å. , Andersson, A. & Hatakka, M. (2008). Mobile technologies for development: a comparative study on challenges. I: Proceedings of Sig GlobDev Workshop Paris 2008. Konferensbidrag vid SIG GlobDev’s First Annual Workshop, Paris, France, December 13th 2008. Paris: AIS SIG GLobal Development. [BibTeX]
- Hatakka, M. , Avdic, A. & Andersson, A. (2007). SCORM: from the perspective of the course designer : a critical review. Konferensbidrag vid 6th European Conference on eLearning. [BibTeX]
- Grönlund, Å. & Andersson, A. (2006). e-Gov research quality improvements since 2003: more rigor, but research (perhaps) redefined. Konferensbidrag vid 5th International Conference on Electronic Government, EGOV 2005. [BibTeX]
- Grönlund, Å. , Andersson, A. & Hedström, K. (2006). Right on time: understanding eGovernment in developing countries. I: Eileen M. Trauth, Debra Howcroft, Tom Butler, Brian Fitzgerald, Janice I. DeGross, Social inclusion societal and organizational implications for information systems. Konferensbidrag vid IFIP TC8 WG8.2 International Working Conference, July 12–15, 2006, Limerick, Ireland. (ss. 73-87). New York: Springer. [BibTeX]
- Andersson, A. (2004). Digital divides revisited: towards a model for analysis. I: Roland Traunmüller, Electronic government Proceedings of the third international conference, EGOV 2004, Zaragoza, Spain, August 30 - September 3, 2004. Konferensbidrag vid Third International Conference, EGOV 2004Zaragoza, Spain, August 30 - September 3, 2004. (ss. 289-292). Berlin: Springer. [BibTeX]
- Grönlund, Å. & Andersson, A. (2003). Accessibility revisited: identifying research gaps. Konferensbidrag vid DEXA Conference. [BibTeX]
Manuskript
- Twizeyimana, J. D. & Andersson, A. The public value of e-Government : anticipations in the IREMBO project in Rwanda. [BibTeX]
Rapporter
- Andersson, A. , Hedström, K. & Karlsson, F. (2016). Terminologi och begrepp inom informationssäkerhet: Hur man skapar en språkgemenskap. Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). [BibTeX]