Anna-Eva Olsson
Befattning: Projektsamordnare Organisation: CampusavdelningenE-post: YW5uYS1ldmEub2xzc29uO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301053
Rum: A2117
Om Anna-Eva Olsson
Arbetsområden
Anna-Eva Olsson arbetar som koordinator för lärmiljöer och i den rollen samordnar hon de olika lärmiljöinitiativ som görs på universitetet samt ansvarar för information till verksamheten. I det arbetet ingår också att synliggöra högskolepedagogiska frågor och att sammanföra olika avdelningar, roller och funktioner i tvärfunktionella team på universitetet för att skapa en helhet och skapa förutsättningar för ett gemensamt arbete med utgångspunkt i verksamhetens nuvarande och framtida behov kring lärmiljöer.
Anna-Eva är också teamledare för Learning Lab vid Örebro universitet där lärare och studenter tillsammans kan testa nya pedagogiska arbetssätt som sen utvärderas och bidrar till forskning och utveckling av framtidens lärmiljöer.
Bakgrund
Anna-Eva är legitimerad gymnasielärare i matematik och fysik och har tio års sammanlagd erfarenhet från arbete i gymnasieskolan, varav sex år på Riksgymnasiet för döva och hörselskadade, Tullängsgymnasiet.
Anna-Eva har även arbetat i Örebro kommun som kvalitetsutvecklare, bidragit till uppstarten av Pedagog Örebro och i egenskap av projektledare/enhetschef startat och drivit Sveriges första kommunala teknikskola - KomTek Örebro.
Under sina år på Örebro universitet har Anna-Eva arbetat både som verksamhetsutvecklare mot den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) vid Lärarutbildningens kansli och nu senast som projektsamordnare för Framtidens lärarutbildning.
Publikationer
Konferensbidrag
- Hansson, M. , Olsson, A. & Leijon, M. (2024). Room and activity diagrams (RADs) as visual design elements for participatory design and didactical spatial competence in Higher Education. Konferensbidrag vid Nätverk och utveckling (NU 2024), Umeå, Sweden, June 17-19, 2024. [BibTeX]
- Andersson, C. , Backman, C. , Björk, J. , Hansson, M. , Leijon, M. , Lindholm, J. , Olsson, A. , Tieva, Å. & et al. (2024). Testbäddar för utveckling av högskolepedagogik i framtidens lärandemijöer. Konferensbidrag vid Nätverk och utveckling (NU 2024), Umeå, Sweden, June 17-19, 2024. [BibTeX]
- Hansson, M. , Olsson, A. , Leijon, M. , Tieva, Å. & Malvebo, E. (2022). A framework for developing learning environments and teachers’ didactic spatial competence. Konferensbidrag vid Nätverk och Utveckling (NU2022), Stockholm, Sweden, June 15-17, 2022. [BibTeX]
- Olsson, A. & Hansson, M. (2022). Flexibla och hybrida rum – arbetet med utvecklingen av nya lärmiljöer. Konferensbidrag vid Framtidens lärarutbildning - erfarenheter och visioner, Örebro universitet, Örebro, 15-16 mars, 2022. [BibTeX]
- Hansson, M. & Olsson, A. (2022). Learning lab – en högskolepedagogisk testmiljö för framtidens lärmiljöer. Konferensbidrag vid Framtidens lärarutbildning - erfarenheter och visioner, Örebro universitet, Örebro, 15-16 mars, 2022. [BibTeX]
- Hansson, M. , Olsson, A. & Leijon, M. (2022). Room and activity diagrams as enablers for didactical spatial competence. Konferensbidrag vid Nordic educational research association (NERA 2022), Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022. [BibTeX]