Om student ringer inom ramen för tentamenstiden och har problem med inlämning, sker följande:
- Vi ställer kontrollfrågor där vi relativt enkelt kan avgöra om studenten har tekniskt problem eller inte.
- Om den har haft problem som kan kopplas till WISEflow, hjälper vi studenten att lämna in. Vi noterar det i vår monitor, men du som rättande lärare ser ingen skillnad på denna och andras inlämnade tentamen.
Om studenten ringer senare:
- Vi ber studenten mejla in sin tentamen till oss på digitaltenta@oru.se.
- Vi meddelar studenten att vi tagit emot tentamen och att examinator får avgöra om den ska acceptera den sena inlämningen.
- Vi mejlar examinatorn detta (anpassat efter aktuell situation) och studentens anonymitet kan bibehållas.
"Hej,
På tentamen XXXXX:XXXX idag med ordinarie sluttid XX:XX kontaktade student med flow id X oss kl XX:XX och hade inte hunnit lämna in sin tentamen i tid. Vi i supporten bedömer att det inte förelåg några tekniska hinder i systemet för inlämning. Vi bad studenten mejla sin tentamen till oss och den inkom XX:XX.
Examinator kan besluta om att sent inlämnad tentamen ändå ska bedömas. Om ni gör det, lägger vi upp den inlämnade tentamen i WISEflow och meddelar studenten. Om ni inte accepterar den sena inlämningen, meddelar vi studenten det."
- Våra jurister menar att det ska finnas tydliga skäl till att acceptera sena inlämningar och att vi bör ha en restriktiv hållning.
- Tänk på likabehandling!
- Information om hur inlämningen ska gå till, har skickats ut från systemet och framgår i en del fall av lärarens instruktioner också.
- Telefonnummer till support har skickats ut samma dag som tentamen ges.
- Prata gärna ihop er inom ämnet så att ni tar likvärdiga beslut.