Nytt och på gång i Bb Learn

Hantera kursåtkomst i Kursinställningar

Lärare kan nu hantera inställningar för kursåtkomst via sidan Kursinställningar. Tidigare var kurstillgänglighet för studenter listad som Öppen eller Privat. Privat ändras efter uppdateringen i november till Låst. 
Låst – Kursinnehållet är inte tillgängligt för deltagarna..
Slutförd – Kursinnehållet är tillgängligt, men inga ändringar kan göras av deltagare eller lärare.


Ladda ner en deltagares aktivitetslogg

Ladda ner som CSV. Alla filter som applicerats i vyn gäller även i den nedladdade filen.


Skriv ut test med frågebanks-frågor och/eller slumpad visning 

Om slumpvisa frågor eller frågepooler används skapas en ny version av testet och svarsnyckel vid varje utskrift. Varje utskrift innehåller först svarsnyckeln och därefter testet.


Visning av otillgängliga deltagare i Kursadministration och resultat

Deltagare kan tilldelas statusen Otillgänglig på kursnivå eller systemnivå. En deltagare görs otillgänglig på systemnivå, t ex när den stängs av pga disciplinära skäl och på kursnivå om studenten gjort ett sent avbrott i kursen.
En deltagare som har status otillgänglig kommer vara synlig i Kursadministration och resultat, men deltagarens avatar är överstruken för att indikera att deltagaren är otillgänglig och inte har åtkomst till systemet/ kursen. För kursens lärare innebär det att man kommer ha åtkomst till ev inlämningar deltagaren gjort även under tiden deltagaren har status otillgänglig.

Det är möjligt att dölja otillgängliga deltagare helt i kursen.

  • Gå till Kursadministration och resultat / Inställningar (Kugghjulet)
  • Deltagarsynlighet/ Aktivera ” Dölj deltagare i Kursadministration och resultat som inte längre har åtkomst till kursen”.

Förändrat layout på kursinnehållssidan

Menyn Detaljer och åtgärder flyttas till höger på sidan.

skärmbild kursinnehållssida


Exkludera inlämnade försök vid bedömning

Det finns tillfällen när ett försök inte behöver bedömas, till exempel när deltagaren skickat in fel fil. Det är möjligt att ta bort inlämningar från bedömningsflödet utan att radera själva inlämningen. Vid bedömning av ett försök kan man välja alternativet Exkludera försök för att ta bort det från arbetsflödet Bedömning krävs.  Om ett försök exkluderas visas etiketten Exkluderad ovanför försöksresultatet och i försöksväljaren. Om du behöver ta bort exkluderingen av försök görs detta i samma meny. Resultatberäkningar ignorerar exkluderade försök.skärmbild exkludera försök

OBSERVERA! Deltagare tilldelas inte automatiskt ytterligare ett försök om ett försök exkluderas. Eventuella ytterligare måste läggas till manuellt. När deltagare granskar sina inlämningar visas en avisering om försöket har uteslutits/ exkluderats.


Aktivitetslogg deltagare

I studentöversikten kommer det finnas en logg över deltagaren aktivitet i kursen.

Loggen finns på Kursadministration och resultat > Deltagare > Deltagarens namn  > Aktivitetslogg

Följande händelser loggas:

  • Kursåtkomst
  • Uppgift/ Test har öppnats
  • Uppgift/ test har sparats
  • Inlämning av uppgift/ test
  • Automatisk inlämning av uppgift/ test
  • Diskussionsåtkomst
  • Diskussionsutkast sparat
  • Svarat på diskussioninlägg
  • Skrivit diskussioninlägg
  • Diskussionsinlägg redigerat
  • Dokumentåtkomst (Ultra- dokument)
  • Åtkomst till loggbok
  • Länkåtkomst
  • Åtkomst till LTI- objekt ( t ex Kaltura- inspelning och kursvärdering)
  • Åtkomst till Scorm-objekt

Kunskapskontroll i Dokument- funktionen

Innehållsdesignern för dokument innehåller ett block för kunskapskontroll.

  • Frågetyp: Flervalsfråga 
  • Återkoppling:  Förifylld återkoppling för korrekta och felaktiga svar, som lärare kan redigera.
  • Studentinteraktion: Deltagaren kan svara på frågan och få omedelbar återkoppling. Deltagaren kan svara på frågan obegränsat antal gånger. 
  • Statistik: 
    • Antal deltagare som deltagit
    • Totalt antal försök 
    • Genomsnittligt antal försök att korrigera svar
    • Maximalt antal försök att korrigera svar
    • Frågans svårighetsgrad 
    • Procentandel deltagare som valt respektive svarsalternativ

Så här visas frågan för studenten

kunskapskontroll student

Så här visas frågan (med statistik) i lärarens vy

skärmbild kunskapskontroll statistik


Ny funktionalitet i Dokument- funktionen

Skapa layout med 1-4 kolumner samt konvertera fil (PDF, PowerPoint, Word) till Dokument.

skärmbild dokument

Ytterligare information om Dokument- funktionen


Förändring vid skapande av en uppgift 

För att skapa en bättre upplevelse innehåller den nya Uppgiftssidan följande förbättringar:

  • En ny instruktionsruta där lärare kan använda den fullständiga innehållsredigeraren för att skapa uppgiftsinstruktioner.
  • Ingen möjlighet att lägga till frågor i en uppgift. Vill man använda de frågetyper som systemet erbjuder måste man använda Test- verktyget.
  • Inställningspanelen innehåller nu endast alternativ som är relevanta för Uppgifter.
  • Tomma försök skapas inte längre när deltagarna öppnar och tar del av uppgiftsinstruktionerna. Systemet skapar bara ett försök när en deltagare lägger till innehåll i innehållsredigeraren ( t ex bifogar fil eller skriver in text).

Följ en diskussion 

Användare kan nu följa en diskussion och få aviseringar vid nya inlägg från lärare och övriga deltagare.
Nya aviseringsinställningar i användarens aktivitetsflöde

  • Diskussionsaktivitet
    • Aktivitet på min respons
    • Aktivitet på respons som jag har svarat på
    • Respons från lärare
    • Respons på följda diskussioner
    • Svar på följda diskussioner

Dölj otillgängliga deltagare i Kursadministration och resultat 

När en deltagare görs otillgänglig i en kurs, till exempel pga. sent avhopp, visas detta i Kursadministration och resultat med att deltagarens avatar är överstruken. Lärare har nu möjlighet att dölja eller visa deltagare som gjorts otillgängliga i kursen.

Inställningen av visning kan göras från två ställen: 

  • Kursinställningar
  • Inställningarna i Kursadministration och resultat 

Anonyma svar i Formulär

Möjligt att välja om inkomna svar ska vara anonymiserade.


Förhindra automatisk tilldelning av medlemmar i självregistreringsgrupper

I nuläget, om läraren anger ett slutdatum för självinskrivning i grupper slumpas de studenter som inte valt någon grupp automatiskt i någon av grupperna. I uppdateringen som kommer i juni finns möjlighet att välja bort detta beteende.
Avmarkera alternativet ”Skriv in medlemmar automatiskt vid slutet av inskrivningsperioden”, så sker inget med de deltagare som ej anmält sig till någon grupp under anmälningsperioden.

Skärmbild  självinskrivning


Utskriftsfunktion för tester, uppgifter och formulär

Utskriftsfunktionen är tillgänglig för lärare i verktygen Test, Formulär och Uppgift (som innehåller frågor eller tillagd text).
Förutom vanlig utskrift finns även möjlighet att spara som PDF.
För att skriva ut: Öppna objektet. På sidan Innehåll och inställningar, klicka på knappen Skriv ut.


Publicera Anslag på sidan där anslaget skrivs

Efter uppdateringen kan man publicera anslag på samma sida där man skapar/ redigerar själva anslaget. Möjligheten att spara som utkast finns kvar och publicering av utkast görs även i fortsättningen på sidan där alla anslag listas.

Skärmbild skapa anslag


Ny funktionalitet: Stöd för flera villkor i publiceringsvillkor 

Anpassad publicering reglerar vad en deltagare ser/ har tillgång till i en kurs. Det är möjligt för en lärare att ange flera villkor på ett innehållsobjekt, t ex att man ska ha uppnått ett visst resultat på två olika uppgifter / test för att få åtkomst till innehåll. För att en deltagare ska få tillgång till objektet krävs att samtliga villkor är uppfyllda.

skärmbild flera publiceringsvillkor


Anonyma inlägg i Diskussioner 

Det kommer, efter uppdateringen, finnas möjlighet för lärare att tillåta anonyma inlägg I diskussioner som inte ska bedömas. Anonymiteten kan aktiveras/ inaktiveras under pågående diskussion. De inlägg som lagts in som anonyma behåller denna status även om anonymiseringen inaktiveras. Observera! Inläggen blir inte anonymiserade per automatik, utan författaren till ett inlägg/ svar måste markera alternativet ”Lägg upp anonymt” i samband med att inlägget skrivs.
För att aktivera/ inaktivera anonyma inlägg i en Diskussion:

  • I forumets inställningar markera alternativt avmarkera alternativet ”Tillåt anonym respons och svar”
  • Spara

Förändring i bedömningsvyn: Endast en fält för att ange resultat visas 

Bedömningsvyn visar efter uppdateringen endast ett fält för att fylla i resultat. Väljaren för att öppna deltagarens olika försök har flyttats också närmare rutan där man anger resultat.

Önskar man åsidosätta slutresultatet är detta numera ett separat val, Åsidosätt slutgiltigt resultat, som ligger under de tre punkterna uppe till höger i bedömningsvyn. Om detta väljs visas en separat ruta, där nytt åsidosatt slutresultat kan anges. 


Ny funktionalitet: Visning av automatiskt inskickade inlämningar i försökslogg 

Försöksloggen visar om ett försök har skickats in av deltagaren själv eller automatiskt av systemet (om detta valts i det bedömningsbara objektets inställningar).

  • För aktuellt objekt, klicka på de tre punkterna längst ut till höger på deltagarens rad.
  • Välj försökslogg
  • Om inlämning gjorts automatiskt av systemet visas detta i kolumnen Händelse

skärmbild automatisk ilämning


Förändring: Navigering i utbildningsmoduler 

För att förbättra deltagares navigering i en utbildningsmodul har navigeringsmenyn uppdaterats. Navigeringsmenyn kommer efter uppdateringen ligga statisk, överst i modulen.

skärmbild navigeringsmeny


Förändrad funktionalitet: Deltagares återkoppling synlig oavsett publiceringsvillkor 

Lärare kan kontrollera deltagares åtkomst till innehåll via publiceringsvillkor. Dessa publiceringsvillkor innehåller möjlighet att visa eller dölja objektet för deltagare innan publiceringsvillkoret uppfyllts. Tidigare när lärare valde alternativet Dölj, såg deltagare endast sitt resultat, men inte sin återkoppling. Efter uppdateringen ser deltagaren båda.


Ny funktionalitet: Redigering av enskilda datum i funktionen Mängdredigering 

Möjligt att redigera datum/ tid för Visa och Dölj samt Förfallodag för bedömningsbara objekt i samma vy.skrämbild mängdredigering

Funktionen Mängdredigering nås via de tre punkterna längst upp till höger på sidan Kursinnehåll. skrämbild mängdredigering


Ny funktionalitet: Duplicera frågor i Test, Frågebanker och Formulär 

Ibland vill man återanvända en uppsättning svarsalternativ i flera frågor. För att spara tid och arbete kan man nu duplicera en fråga genom att klicka på de tre punkterna till höger om frågans poäng. Den nya frågan läggs till under ursprungsfrågan och man kan redigeras enligt önskemål.


Statistik för objekt i Kursadministration och resultat 

Objektstatistik ger insikt i deltagarnas övergripande prestation på ett bedömningsbart objekt. Välj ett objekt i Kursadministration och resultat för att få tillgång till sammanfattningsstatistik. På sidan visas mätvärden som:

  • Minimum- och maxvärden
  • Intervall
  • Medelvärde
  • Medianvärde
  • Standardavvikelse
  • Varians

Antal inlämningar som kräver bedömning samt fördelningen av resultat visas också.

skärmbild objektstatistik

 

Ny checkruta i test-/uppgiftsinställningar:  Ingen förfallodag 

  • Ny checkruta för att manrkerar om bedömningsbart objet inte ska ha någon förfallodag-
  • Skärmbild inställning inget förfallodatumDet finns risk att det blir konflikt mellan inställningen “Inget förfallodatum” och inställningarna för visning av resultat och återkoppling. Om så är fallet visas en varning om man uppmanas att granska visningsinställningarna.skärmbild varning förfallodag
  • Klicka på länken i varningsrutan för att komma till inställningarna och justera dessa.Skärmbild visningsinstöllningar

Senast använda visningsvy vid bedömning bibehålls 

Vid förflyttning mellan studenter eller en students olika försök. Senaste visningsvy bibehålls även över sessioner.


Indikator för olästa/lästa anlag 

  • Antal olästa anslag visas på fliken Anslag.Skärmbild olästa anslag
  • I pop up-fönstret, men information om nya anslag, som visas efter inloggning finns möjlighet att markera ett anslag som läst/oläst. Samma möjlighet fins på sidan där samtliga anslag listas.skärmbild lästa olästa anslag

Nytt verktyg: Formulär 

I nuläget finns det inte stöd för anonyma inlämningar i formulär. Denna och ytterligare funktionalitet i formulärverktyget kommer att installeras löpande framöver.
Följande frågetyper stödjs i formulär:

  • Öppen fråga
  • Likert-fråga
  • Flervalsfråga
  • Sant/ falskt-fråga

Det finns även möjlighet att lägga till text, bifoga filer samt att lägga in sidbrytning när man bygger formuläret.

Som lärare kan man se inkomna svar antigen per deltagare eller per fråga. Man kan även ladda ner samtliga inlämningar från Kursadministration och resultat antingen som ett Exceldokument eller en CSV- fil.


Likertfråga

Likert-frågor möjliggör en kvantitativ mätning av opinion och attityd. Frågetypen är endast tillgänglig i formulärfunktionen.

  • Ange en fråga/ ett påstående som den svarande ska ta ställning till
  • Ange antal skalsteg; 3,5 eller 7
  • Ange namn på det lägsta och högsta skalsteget
  • Det finns även möjlighet att lägga till alternativet ” Ej tillämpligt”

Försöksloggar för test och uppgifter

Försöksloggar för Test innehåller:

  • Starttid för varje fråga.
  • Information för respektive fråga; såsom frågenummer, förhandsgranskning av frågan och tid spenderad på frågan.
  • Inlämningskvittonummer, slutresultat på test samt resultat för resp. försök.

Försöksloggar för Uppgifter innehåller:

  • Datum och klockslag för start och inlämning.
  • Inlämningskvittonummer, lärare når loggarna:
  • På sidan där samtliga inlämningar på en uppgift eller ett test listas (tre punkterna till höger för resp. student). Endast individuella uppgifter.
  • På en students översiktssida (tre punkterna till höger om önskat objekt). Både individuella och gruppuppgifter.

Notera! Vid anonym bedömning blir loggarna tillgängliga efter att resultatet publicerats och anonymiteten automatiskt hävts.


Delegerad bedömning för anonyma inlämningar

Delegeringen/ tilldelningen av inlämningar att bedöma baseras på grupper som skapas i kursen. Bedömaren ser endast de inlämningar som gjorts av deltagare som tillhör den/ de grupper läraren tilldelats att bedöma. Deltagares namn ersätts med ett tillfälligt ID- nummer. Detta ID- nummer raderas och ersätts med studentens namn i samband med att anonymiseringen hävs.


Verktyg för hantering av oanvända filer i kurs

Verktyget visar oanvända filer i kursen och gör det möjligt för lärare att ta bort samt ladda ner dessa. Verktyget nås via de tre punkterna uppe till höger på sidan Kursinnehåll. Skärmbild oanvända filer


Olika förfallodatum för grupper vid inlämning av uppgift/test

Efter uppdateringen kommer det vara möjligt att lägga till undantag avseende förfallodag vid gruppinlämning. Detta görs i Kursadministration och resultat/ önskad uppgift eller test/ tre punkterna längst ut till höger på gruppens rad/ Lägg till undantag. 


Utökat antal rader och kolumner (15 st.) i Kriterier 


Utökade möjligheter att lägga till bilder för direkt visning i systemet 

Efter uppdateringen kommer det vara möjligt att lägga in bilder i Anslag och i återkopplingsrutan vid bedömning av uppgifter, tester och loggböcker. Använd bildikonen i innehållsdeditorns verktygsfält.


Förändrad visning/ navigering vid bedömning av uppgift med flera inlämnade filer

Bifogade filer visas överst och man väljer vilken fil man vill se/kommentera genom att klicka på filens namn. Eventuella markeringar/ kommentarer som skrivs direkt i dokumenten sparas automatiskt.

Skärmbild-bedömningsvyn.


Redigera/ gör ny bedömning i vyn bedömning per fråga 

Test och uppgifter med frågor (skapade i systemet) kan bedömas per deltagare eller per fråga. Efter uppdateringen blir det möjligt att redigera samt få en ombedömning av redan poängsatta frågor i vyn Frågor.

skärmbild- bedöm per fråga


Knapp för att lägga infoga bilder flyttas till översta nivån i innehållseditornSkärmbild innehållseditorn o Bb Learn.


Matchande fråga: automatisk procentuell fördelning vid delpoäng 

  • Poängsättningsalternativen Delpoäng och Negativ poäng är påslagna som standard.
  • Delpoängens procentuella andel av frågans totalpoäng fördelas automatiskt mellan de matchande paren. Fördelningen kan justeras i efterhand.
  • Om negativ poäng aktiveras, dras den procentuella andelen som angivits av vid felaktig matchning. Det går även att tillåta en negativ slutpoäng på frågan.
  • För att återanvända svar, klicka på återvinningsikonen till höger om rutan Svar.
  • För att lägga till ytterligare svarsalternativ som inte har någon matchning, klicka på länken Lägg till vilseledande alternativ.

skärmbild-matchande fråga.

Förändrad navigering i Loggböcker 

Navigering via flikar, till vänster på sidan. Navigeringen blir enhetlig med navigeringen i bl a uppgifter och diskussioner.

Skärmbild-navigering loggbok.


Artificiell intelligens (AI) Designassistant i Bb Learn

AI Designassistant hjälper dig att bygga din kurs och sparar tid. Du kan använda avancerad AI för att skapa utbildningsmoduler, skapa rubriker, skapa frågebanker och utforma bedömningar. Läs mer om AI Designassistant på våra supportsidor.


Delegerad bedömning – fördelning baserad på gruppmedlemskap 

Lärare kan tilldela bedömare till deltagare i de grupper som skapats i kursen. Bedömaren ser endast inlämningarna för studenterna i den/ de grupper de tilldelats. Initialt fungerar delegerad bedömning endast för individuella inlämningar via uppgiftsverktyget. Utökad funktionalitet för att även omfatta anonym bedömning, gruppuppgifter och tester är under utveckling. 


Direct Submit

DirectSubmit gör det möjligt för dig som lärare att skicka in en students arbete för kontroll i SafeAssign. 


Kopiera resultatscheman mellan kurser

Resultatschema för tillgängliga för kopiering listas i egen mapp när man väljer funktionen Kopiera objekt.


Anonyma kommentarer i Bb Annotate 

Lärare kan göra sin kommentar anonym genom att klicka på anonym- ikonen i kommentarsrutan.

skärmbild anonym kommentar bb annotate


Inaktivera Meddelande- verktyget i en kurs

Inaktiveringen innebär att funktionen döljs för samtliga användare i kursen och att det inte går att skriva eller läsa meddelanden.
Om man väljer att använda funktionen Skicka meddelande, som finns i andra verktyg i kursen, t ex gruppverktyget eller Kursadministration och resultat, kommer dessa meddelanden skickas till mottagarens e-postadress.