Chunkingprincipen
John Hattie och Gregory Yates (2014) benämner den typ av kursstrukturer som stödjer lärandet genom effektiv organisering av kursmaterial för ”Chunking” och en enkel sökning på webben visar att det är ett vida utbrett och vedertaget begrepp inom den engelsktalande akademiska utbildningsvärlden. I praktiken innebär ”Chunking” helt enkelt att läraren delar in sitt undervisningsmaterial i små delar eller bitar (Chunks) så att det blir mer hanterbart och sedan kategoriserar, grupperar och organiserar det på ett sådant sätt så att det underlättar studierna för studenterna.
Chunking på kursnivå
Enligt principerna för Chunking rekommenderar vi att en kurs organiseras enligt följande struktur: Kurs > Delkursmodul > Delkursinnehåll > Delkursmaterial
Delkursmodul = Utbildningsmoduler för delkurs, kursmoment, kursmodul eller liknande.
Delkursinnehåll = Mappar för föreläsningar, kurslitteratur, seminarier, inlämningsuppgifter.
Delkursmaterial = PDF-dokument, länkar, PowerPoint-presentationer, media m.m.
Exempel på innehåll under utbildningsmodulen ”Allmän kursinformation”: kursplan, länk till schema, studiehandledning, manualer, sekretessblanketter och annat kursövergripande material m.m.