Skapa en diskussion
Skapa en diskussion
- På önskad plats/innehållsmapp i kursen, klicka på plustecknet och välj Skapa
- I panelen som öppnas till höger, välj Diskussion
- Ge diskussionen ett namn uppe till vänster på sidan och skriv ett första inlägg. Detta kan t ex innehålla instruktioner till studenterna.
- Klicka på kugghjulsikonen för att redigera diskussionens inställningar
- Diskussionsinställningar
- Visa på innehållssida för kursen
- Markerat som standard. Bocka ur rutan om du vill att diskussionen endast ska vara tillgänglig via kursens navigeringsmeny (uppe på sidan)
- Skapa tråd först
- Om detta är aktiverat måste deltagaren göra ett eget inlägg för att kunna se övriga inlägg som publicerats i diskussionen.
- Förhindra redigering
- Markera om du inte vill att deltagare ska kunna redigera eller radera sina publicerade inlägg
- Tillåt anonym respons och svar
- Markera detta alternativ om det ska vara möjligt att skriva anonyma inlägg och svar. . Observera! Inläggen blir inte anonymiserade per automatik, utan författaren till ett inlägg/ svar måste markera alternativet ”Lägg upp anonymt” i samband med att inlägget skrivs.
- Bedöm diskussion
- Markera om du vill göra diskussionen bedömningsbar. Nedanstående alternativ måste då fyllas i.
Delta senast (sista dag för deltagare att göra inlägg)
Bedöma med (poäng, procent eller Bokstav U-G-VG)
Poäng (Om du valt bokstav i ovanstående ange 3, vilket innebär 1=U, 2=G, 3=VG)
Använd bedömningskriterium (om du vill bedöma med en bedömningsmatris)
- Markera om du vill göra diskussionen bedömningsbar. Nedanstående alternativ måste då fyllas i.
- Mål och standarder (används inte i nuläget)
- Gruppdiskussion – Ge varje grupp en egen instans av diskussionsforumet. För instruktioner hur man skapar och tilldelar grupper, se nästa avsnitt.
- Visa på innehållssida för kursen
- Klicka på knappen Spara för att stänga panelen.
- Klicka på knappen Spara.
Observera! Man kan inte ta bort en gruppdeltagare efter att inlägg har gjorts i gruppdiskussionen.